|
|
|
|---|---|
|
Ja hur gör ni vid avställning ? Jag själv har m5an i kallgarage (ca 6-7 grader som lägst) hade tänkt ta ut batteriet och ha det hemma i värmen (har endast timer i garaget) och full ladda det en gång i månaden, och full tank är det i och bilen är vaxad innan avställning, 3.5 bar i däcken, 2 st torrbollar kul att se hur andra gör eller tänkt göra //Tomas | |
|
Låter mycket bra, har precis så + att jag lagt in enris då detta håller mössen borta.( gammalt bondknep) Och att den står på pallbockar. Höll på att glömma: nybytt motorolja. Mvh Jonas B |
|
| Jaså enris? då har man lärt sej något nytt idag också :) Jaså du kör med pallbockar jag har aldrig själv gjort det kör på med högt tryck i däcken har aldrig haft problem med det så kör väl på tills man blir motbevisad där ! Jag har endast kört 300mil med M5an iår så jag kände att det får vara innan avställningen och kör ett byte vid påställning istället knappt inkörd ju :) | |
|
Lägg gärna en kvist i motorrummet då de små rackarna gärna tuggar både kablar och motorhuvsisolering. Mvh Jonas B |
|
|
Brynet: Då ska jaga på en enris kvist skadar ju inte att ha den liggandes där i alla fall :) som lite extra säkerhet //Tomas |
|
| enen är ju fridlyst . | |
|
Må så vara, här finns de i massor o luktar gott. Mvh Jonas B |
|
| MrH: En kvist kan man få offra :p tror inte att det är rusning efter det direkt :) | |
|
Batteriet mår bättre av att stå kallt än varmt under förutsättning att det är fulladdat. Jag lämnar alltid batteriet kvar i bilar/båtar under vinterförvaringen. Dock så bryter jag strömmen eller kopplar bort minuspolen. På nyare bilar är det givetvis bättre att ha batteriet inkopplat med underhållsladdare. **BMW-ägare i 33 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Mats:Är det bättre att fulladda batteriet och sen ha kvar det kvar i bilen om man kopplar bort det? Det kanske inte går vara hur kallt som helst heller om det är urkopplat? trodde ju att ha det inne i rumstemperatur var det bästa :p | |
|
Har inte tagit ur batteriet på de bilar jag har haft avställda under vintern både i kallgarage och utomhus. Bara laddat och kopplat bort minuskabeln. På båten plockar jag dock ur batterierna helt och laddar och ställer i källaren c:a 15 grader där på vintern. Har funkat utan problem också. På båtmotorer byter man ju alltid oljan på hösten för att inte gammal olja med smutspartiklar och eventuell kondens ska vara kvar i motorn hela vintern så det har jag även gjort på bilarna. Man häller även i stabiliseringsmedel i bensinen och kör en stund så att det kommer in överallt, vilket gör att bensinen håller längre och motverkar korrosion. Kanske lite överkurs men varför inte i bilen likväl som i båtmotorn. Inte många kronor extra. |
|
|
Självurladdningen halveras per tio graders temperatursänkning. Därav mår de bättre att stå svalt. Idealet är troligtvis precis över noll, men jag har vinterparkerat batterier på det sättet i 25 år. Kommande vinter fyra batterier. **BMW-ägare i 33 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Ladda det fullt innan avställning koppla bort och ladda det fullt innan man tar ut brukar funka bra, ingen ide att hålla på å starta å köra 5 min osv. | |
|
Ja men då blir ju det bra om man har fulladdat batteriet och kopplar ur det. och har det i kallgarge Delorian: Nej det är ju inte optimalt att hålla på och starta bilen o låta gå varm nån gång ibland bättre som du säger att ladda koppla ur sen ladda igen när det är dags att rulla ut till våren :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.