|
|
|
|---|---|
|
hej när man vrider på tändningen så lyser inte motorlampan, och det skall den väl göra? nån som har nån anning om vad som är fel då ? bmw e46 330xd -02 | |
|
Testa detta. Länk Fungerar det fortfarande inte så kan det ju bara vara lampan det är fel på. Mvh Philip |
|
|
Den lyser då jag gör detta test, |
|
|
Äre ingen som vet nått om detta fel? |
|
| Läst felkoder? | |
| Yes, men visar inget | |
|
Min motorlampa tänds inte heller, men lampan fungerar om jag tvångskör den med INPA. 330xda -01. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
| undra va de kan vara för fel då :S | |
| Hej, jag har samma problem, motorlampan lyser inte vid tändning men lyser när man gör självtestet. Nu har vi fått en 2 från bilprovningen...tacksam för tips. | |
| Glömde tillägga att jag har en e46 328i -98 | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Golump : Jag skulle rekommendera att du kontaktar chefen för besiktningsstationen och tar upp frågan varför de kontrollerar motorlampan trots att författningarna säger att detta inte ska göras på en -98. Jag har själv tagit upp frågan med Transportstyrelsen. Du kan hänvisa till TSMS 2013/15029. Detta ärende, 2013/15029, går ut på följande : Jag beskrev följande tolkning (se nedan) och Transportstyrelsen svarade att jag gjort en korrekt analys av var det är föreskrivet och hur det ska tolkas. Ämne :Fordon - Besiktning Fordon Kategori: Besiktning Fråga: Hej! Jag har upplevt att det råder viss osäkerhet om vad som gäller angående kontrollampan för motorelektronik vid besiktning av personbilar. Jag skulle vilja ha denna punkt förtydligad samt referens till var och i vilken författning man kan utläsa detta. Frågan gäller om en personbil får en anmärkning vid den årliga besiktningen om dess kontrollampa för motorelektronik lyser eller är ur funktion. Begreppet "kontrollampa för motorelektronik" avser en MIL (Malfunction Indicator Lamp) som indikerar någon form av problem kopplat till motorstyrningen. Kan finnas i olika former som exempelvis i ren text "Check Engine", "Check Engine Service", "Engine Service", "Service Engine Soon" eller likande, i form av en symbol av en motor, i form av en symbol av en triangel med den grekiska bokstaven lambda inskriven inuti eller kombination av både symbol och text. Min tolkning av TSFS 2010:84 (samt ändringarna TSFS 2011:40 och 2011:101) är följande: För personbilar tagna i bruk innan 2002-01-01 kan en lysande eller icke fungerande "kontrollampa för motorelektronik" i sig aldrig leda till någon anmärkning. Baserar denna tolkning på kapitel 30.1.9.1 i TSFS 2010:84). För personbilar tagna i bruk 2002-01-01 eller senare måste "kontrollampa för motorelektronik" vara fullt fungerande (tänds före start av motorn och att den släcks när motorn startat), annars resulterar detta i en anmärkning av typen "2". En kontinuerligt lysande eller blinkande "kontrollampa för motorelektronik" (efter att motorn startats) resulterar alltid i en anmärkning av typen "2". En bekräftad felkod (urläst via bilens ombordsiagnossystem) som indikerar fel i det avgasrenande systemet (dvs P00001-P0499 samt P0650) resulterar alltid i en anmärkning av typen "2x". Baserar denna tolkning på kapitel 30.1.9 samt tabellen "Grund för bedömning (30.1 Avgasrening - utrustning, injustering och funktion)". |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Rippen : Hur löste du ditt problem? |
|
@bmw-slangen Hej och tack för ditt svar! Jag åkte förbi Dekra i morse och förklarade enligt ditt svar....och de höll med så detta ströks från protokollet! Tack!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.