|
|
|
|---|---|
|
Har en 525 Touring där fönstret i backluckan öppnar sig ideligen. Verkstad har konstaterat kabelbrott och rekommenderat att byta hela kabelhärvorna i taket (höger och vänster). Att laga den kabel som är trasig rekommenderas inte, då man säger att har kablarna börjat ge sig så kommer fel tillbaka. Kostnad att byta: ca 20 000kr. - Är det rimligt att behöva byta detta på en 2008 som gått mindre än 10 000 mil?. BMW Sverige låtsas som om det regnar och har förhalat ärendet i två månader nu. Tacksam för synpunkter. /Henrik | |
|
Låter onekligen som en rejäl summa. Antingen kan du väl lämna in bilen till en bilelektriker. Som säkert gör det betydligt billigare men då lagar bef. kablage. Eller så kan du kolla om din försäkring kan täcka reparationen. Generellt ställer jag mig frågande till om en kabelhärva skulle vara bättre än den som är monterad från fabrik. Sök också här på forumet, det finns ett antal trådar om samma problem. Lycka till! Mvh Martin |
|
|
Bavaria tyresö ville ha 16000 för att bara löda om kablarna förra året. kabelhärvan är inte dyr någonstans om man gör jobbet själv? |
|
|
Hej Martin och tack för svar. Ja, initialt fick jag uppgifter om att orginalkablerna var undermåliga och att det blir betydligt mer hållbart att byta till nya kablar med bättre silikonskydd. Sedan har man backat lite på detta och säger att detta kabelfel inte är så vanligt. Från verkstaden var man dock initialt väldigt tydlig och menade att har kablarna börjat ge med sig så är det bara en tidsfråga innan man får mer problem, om man inte byter hela kabelhärvorna. Jag kan inte se annat är att detta indikerar att orginalkablarna är undermåliga. Slutsatsen blir att man skall räkna med att en BMW inte håller långre äen ca 5 år? |
|
| Ja, 16000 är billigare, men jag vet vad som är skillnaden mellan att löda om resp att byta hela kabelhärvan. Risken är väl att problemet kommer tillbaka, enligt min kommentar ovan om man inte byter kablar. | |
|
Om man är någorlunda händig behöver det inte kosta mer än 1500 kr och en heldag i garaget. Att detta inte skulle vara vanligt är bulls**. Det händer merparten E61, förr eller senare. Det finns repsatser av mångtrådig silikonkabel att köpa, för båda sidor. Inte BMWs stenhårda pvc-kablar som åter lär spricka efter en vinter. En känd sats är Sencoms repsatser, eller de från Donauto. |
|
| Det finns kabelsatser på ebay du kan köpa (org delar). Jag hade en kabel som var av (3:e bromsljuset). Tog mig 3 timmar att lödda dit en ny bit kraftigare kabel och skydda den. Kostnad kr. 30 | |
|
Om det bara är glasluckan som öppnas behöver det inte bara kablarna. När jag hade samma fel på min 525a bytte jag microbrytaren som sitter vid knappen till glasluckan. Kommer det in fukt där kan detta problem uppstå. Här kan du se hur man byter. Länk |
|
| Länk | |
|
Tack för alla svar. Microbrytaren är det inte, jag bytte den för något år sedan. Verkstaden har konstaterat kabelbrott. (osäker på hur omfattande, jag har svårt att syna dem, har inte skruvat så mycket på bilen själv) Frågan är om man skall byta alla kablar/hela kabelhärvan eller om man skall ge sig på att byta/reparera enskilda kablar. Jag förstår av andra inlägg att detta fel inte är ovanligt, snarare tvärt om, och jag kan tycka det märkligt att BMW låter sina kunder brottas med dessa fel. Jag skulle också kunna skriva en bok om hur BMW Sverige kundrelationer fungerar, ett praktexempel på hur man inte skall hantera sina kunder. Jag har ägt många andra bilmärken tidigare, men inte varit i närheten av det bemötande jag nu erhållit från BMW, när jag vänt mig till dem för att kommentera och om möjligt hjälpa till på något sätt. |
|
| Frågade Bil & Motorteknik i fredags vad det kostade och de sa runt 9 000:- (då byter de på ena sidan). | |
|
Byt allt när du ändå håller på. Annars måste du snart göra om samma jobb när de övriga kablarna ger upp. Du har primärt ett kabelbrott på höger sida eftersom microbrytaren strular. |
|
| Bytte kabeln till höga bromsljuset på min e39, tog väll 2-3h eftersom jag aldrig gjort det förut och kabel + krympslang + skarvhylsor kostade under 100kr. Blev ingen proffslagning men går det sönder igen lagar jag det igen :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.