AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.256

Byta olja LT 71141 i Automatlådan

Sida 2 av 2
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Olja och filter bytt!

Jag hade vanliga skruvar som höll tråget, använde en vanlig 10 mm hylsa.

17mm insex på återfyllnings pluggen, 5mm insex på avtappningspluggen och torg t27 på filtret.

Fick i ca 5 liter efter varmkörningar och växlingar..
Lådan växlar nu mycket bättre, klar skillnad!

Oljan som tömdes ur var alldeles svart/grå.. Det var dax, med råge..

Skönt att ha 5 liter kvar av oljan för ytterligare byte framöver.

Bug
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Kan tillägga att växlingarna med en kall låda imorse gick oerhört mjukt!
Går inte att jämföra med tidigare då lådan segdrog på växlarna och växlade ganska ryckigt..

Bug
Trevligt när resultatet blir bra.

Tack för motivation att äntligen komma till skott och byta olja i min låda. ;-)

mvh/ Anders
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Vad kul att du motiverats!

Jag tyckte att oljebytet gick mycket enklare än vad jag hade föreställt mig.
I Mekartipset om oljebyte i ZF-lådor utan oljesticka fick jag intrycket av att det var väldigt varm olja och väldigt bråttom när man skulle fylla lådan andra gången.

Var inte riktigt så.. oljan värmdes inte upp så snabbt att man bara hade 2-3 minuter på sig.. det tog mycket längre tid.

Ang temperaturen, hade ingen termometer..
Jag hade ca 5 km till GDS-hallen, oljan jag tömde höll mellan 35-40 grader, jag kände helt enkelt på den, den kändes ljummen.

Tappade ut allt i en graderad murbrukshink, fick ut ca 4 liter inkl oljan i filtret som rann ut.

Satte i nya filtret och monterade tillbaka tråget med ny packning (och tillbakasatt avtappningsplugg förstås), fyllde ca 2-2,5 liter tills det började rinna ut.

Startade motorn och hissade upp bilen igen, fyllde på ytterligare 1,5-2 liter (då var första dunken med olja slut), satte i återfyllningspluggen, hissade ner bilen och stängde av motorn. Då hade motorn stått på i ca 10 min.
Jag använde mig av biltemas elektriska oljepump.. lite småstrulig och ganska långsam i påfyllningen. (Var nervös att oljan skulle hinna bli för varm innan jag fick i allt..)

När jag gjort rent mig själv och pumpen (blev ganska slabbigt) och förberett med enlitersflaska med olja som hade inbyggd pip för att kunna trycka in oljan i lådan (man slipper ju pump då) så var det dax att toppfylla.
Jag startade motorn igen och växlade igenom alla växellägen. La i P och hissade åter upp bilen igen, skruvade ur återfyllningspluggen igen och började fylla från flaskan, jag kände med fingret över kanten på återfyllningshålet för att känna vart oljan var och hur varm den var. Efter att bilen varit igång ytterligare minst 5 minuter hade jag fyllt till kanten så att oljan började rinna ut, ca 1 liter ytterligare hade då gått åt.

Tempraturen på oljan var då ljummen. samma som när jag tömde lådan.

Skruvade dit pluggen och satte tillbaka det gröna plastlocket över pluggen som förkunnar att lådan har "evighetsolja".. Klart!

Bug
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Jag har ganska nyligen bytt olja & filter på min 540 med 5hp24 också. Använde Ravenol-oljan som länkades till i början på tråden.
Jag lyckades få i ca 7liter genom att lossa på ena röret till oljekylaren och köra motorn lite efter jag gjort första påfyllningen. Blev ordentligt söligt, men ville gärna få ut så mycket som möjligt av den gamla oljan.
Oljan/filter var nog inte bytt innan, för filtret hade datumstämpel från -99, och bilen har gått lite över 20k mil. Ändå såg oljan skaplig ut, och luktade inte eller så. En del skit på magneterna, men inga metallspån el dyl som vissa brukar hitta. Enda skillnaden jag märker efter bytet är att den känns lite tightare i lådan, dvs slirar lite mindre på momentomvandlarn, och växlar lite mer bestämt. Hade lite vinande från lådan innan bytet, och det är kvar.
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Hallå!

Om man spolar dessa lådor, dvs. de som är fyllda med 71141 från fabrik, och byter ALL olja, så kan den faktiskt ersättas rakt av med vanlig ATF dextron II/III samt Castrol Transmax Dex Multivehicle, som den heter idag. BMW sanktionerar detta, och jag har kört min 730iA V8 på denna olja sedan 2007, och över 6.000 mil!

Den oljan kan köpas för c:a 60:- litern hos de som handlar med delar till Amerikanska bilar....

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kraftwerke Din 93 var nog inte fylld med LT 71141 den användes inte förrän sent -94. Utan fylld med Shell LA 2634 eller vanlig Dextron III som användes fram till 96 beroende vilken låda som sitter på din 730.

Men det finns som du säger ersättningsoljor för LT71141 om man renoverar lådan tex och den är tömd. Problem är ju att 71141 är en halvsyntet och inte blandbar med andra typer av oljor. Det finns ju även LT71141 till hyfsade priser. Den används ju av många olika bilfabrikat med de har egna beteckningar på oljan oftast. Är ju oftast friktionscofficenten för lamellerna som är viktigt att de får rätt olja som är avpassad för ändamålet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Hejsan!

Jodå, den var fylld med Essooljan, och det finns 2 typer av fyllningar enligt TIS på 5HP18. De avgörs av färgen på skylten. De hade antingen ATF Dex. II, av i princip vilken kvalitet som helst, allt från GM till Allison, eller Esso LT 71141.

/Anders

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.