|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Efter att ha läst mycket på forumet om oljebyten i Automatlåda har jag snabbt konstaterat att oljan är jätteviktig. Min fråga är om någon har erfarenhet av att köpa denna LT 71141 specade olja på typ ebay? BMW-handlarn vill ha 375kr/lit på Ebay pratar vi om ca 80kr/lit för olja med denna specning. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Länk ?? Meca har/haft för 205. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ja en länk kan ju vara bra.. :) 20 liter Länk 10 liter Länk och Länk Det finns flera olika märken.. Bug |
|
|
Jag har gjort ett delbyte med : Länk och så långt är jag helnöjd. Har inte hunnit göra andra bytet ännu , kört för lite och är nu sjukskriven en stund så då blir det ännu mindre. Länkar till min förfrågan om oljebyte och en till :-) Länk Länk |
|
|
Var fyller man på oljan i lådan? Jag planerar ett byte men har inte tagit tag i det än. Plugget där man fyller på är ju längst ner på lådan men har inte hittat var man fyller på. Skulle behova fylla på olja tills jag tar tag i bytet helt. |
|
|
Kolla mektipsen! Där finns en beskriving från A-Ö. /Lennart |
|
|
Nu har vi kommit ifrån ämnet.. Frågan var erfarenheter från ebay gällande växellådsolja.. Bug |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Mobil/Esso oljan 20 liter i första länken är den som är fabriksfylld. Köper du den behöver du inte ha några funderingar på rätt eller fel. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag använde ca 6 l i mitt första delbyte men jag var lite extra noga och bytte jag filter med , kommer byta filter på andra delbytet med. Filter + packning på BMW kostade 478kr så det tycker jag det var värd för den extra rensningen . Bara så du inte handlar för lite olja och blir stående pga det. Som sagt jag köpte Ravenoil och så långt känns det bra men har kört för lite till att säga hur oljan är/håller om 5000mil |
|
|
Tack för input Hasso och Baggen523, Så länge oljan uppfyller specen så är den ok, eller finns det andra parametrar? Känns onödigt att köpa 20 lit om det går åt 10.. Dessutom åldras väl oljan när man bryter förseglingen? Bug |
|
Oljemagasinet säljer den för 129 kr liter + 49 kr i frakt. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Kanontips Hasso! Bug |
|
|
Jag som har oroat mig för att inte ha tillräckligt med LT 71141 olja till ett par delbyten på min bil. Hassos tips tackar man för! mvh/ Anders |
|
|
Kan varmt rekommendera denna olja om du ska ha en LT71141-klassad: Länk jag har gjort två byten med den och är helnöjd. |
|
|
Ni som gjort bytet, har ni bytt olja först en gång, sedan vid andra bytet även bytt filter... Eller Bytt filtret redan vid första bytet? Bug |
|
|
Jag bytte filter vid första och kommer byta vid andra med , BMW tog 478kr för filter och packning så det tycker jag att jag kan kosta på den en gång till för säker skull. Märker skillnad efter första bytet även om min växlade fint och mjukt innan så är den ännu mjukare nu . |
|
|
Nu med tillgång på olja kommer jag att göra tre delbyten. Först olja + filter sedan olja och slutligen olja + filter. mvh/ Anders |
|
| Jag bytte som sagt två gånger, första gången utan att byta filter och då fick jag ut/i ca 4 liter olja. Andra gången bytte jag filtret och då fick jag ut/i ca 6 liter. Är nog inte fel att byta filter vid varje byte eller att göra tre delbyten för den delen, man sätter ju själv gränsen för hur "seriös" man vill vara. | |
|
Olja beställd och fiter skall också inhandlas. Satsar nog på filterbyte direkt i första omgången, då byter jag ju samtidigt ut en mkt större del av den gamla oljan på en gång.. Tack för alla tips !! Bug |
|
|
Biltema har denna olja som uppfyller lt71141. Borde funka? Länk Mvh Magnus |
|
|
Köpte en liter av Biltemas gegga till en gammal Mitsubishi. Om den var bra eller ej kan jag inte uttala mig om. Har aldrig varit med om en olja med värre odör, urk. Fjollorna kör fyra med respirator och ryggsäck. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.