AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.549

Byte av framstolar, Airbag lampa

Si
50
Silenceville
525i E34 -95
Har varit med om en skum sak i min E34.
Airbag lampan har tändts efter byte av inredning. Hur kan det komma sig? Har ej haft av instrumenthus eller något sånt alls. Någon som har nån id'e?

Bilen i fråga är en 525-95, stolarna är ifrån en 535-89.

Mvh
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Om du har airbag på passagerarsidan så sitter det en sensormatta i passagerarstolen.En sådan har du inte i din gamla stol du har monterat nu så du får köpa ett motstånd på ebay å sätta dit i kontakten. Sök på BMW airbag passanger seat bypass eller liknande. Brukar gå på en 50-lapp.
Si
50
Silenceville
525i E34 -95
Jag har ej airbag på passagerarsidan, så den borde väll bry sig om stolen har sensor för det?
Det är väl samma princip för förarstolen. Stolen du satte dit har troligen inte sensor för airbag, och SRS varnar för det.
E34 fick väl airbag som standard först -93, även om det funnits som tillval hela tiden.

--
Markus
Si
50
Silenceville
525i E34 -95
Ok ok. Men det är de jag inte förstår, om stolen inte har sensor för det, hur kan då SRS klaga på något som inte finns, som givare asså?
För att den inte hittar givaren/sensorn :) Antagligen antar systemet att givaren är trasig då den inte får kontakt med den, och då funkar inte airbagsystemet.

Det är samma sak som när man plockar ur kombiinstrumentet och råkar slå på tändnigen. Då tappar systemet kontakt med en komponent, och varnar för att det är trasigt.

--
Markus
Si
50
Silenceville
525i E34 -95
Men jag vet fanns där i mina gamla stolar, endast kablage för stolsvärme, och thats it
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.