|
|
|
|---|---|
|
Jag var och besiktigade M3:an och fick självklart blankt papper.Tjejen som besiktigade bilen tyckte att det var lte krut i den he,he vilket jag bekräftade snabbt hon kollade också så att framhjulen gick fritt vilket jag påpekade för henne att hjulen sitter på bilen orginal så det ska inte vara något problem med frigången under bilen behövdes det knappt tittas(dom såg ju ganska snabbt att allt var i toppskick) så bumsen fick vackert rulla vidare på våra svenska vägar.....när jag sen var på väg hem så skickar en mötande bil upp en liten sten som träffar min ruta och gör ett litet märke och som blir som en stjärna sen i min framruta(som en tio öring ungefär)+ att det blev två stenskott på skärmkanten(på v.framskärm)!!!Går sånt att fixa tror ni eller blir man tvungen att byta hela rutan?Fast man kanske skulle nyttja försäkringen eftersom stenskottet är i siktfältet för föraren så vill jag gärna fixa detta så snart som möjligt och då behöver man ju bara betala självrisken som väll är en ca:35% eller lägst 1100-1200:- tror jag. Ville bara skriva av mig lite om vad som har hänt,f**n det är ju knappt så att man kan jobba när man vet att ens Bumse inte är i topp trim..... Mvh Ricke | |
|
Självrisken för byte av vindruta är lite olika beroende på vilket bolag man har. Om jag inte är helt fel ute så är Trygg Hansa billigast med sina 1.200 kr och If bland de dyraste med 35% dock lägst 1.000 kr (en ruta + arbete kostar lätt ca 4.500 kr, 35% av det blir ca 1.600 kr). Om stenskottet är av mindre kaliber kan de flesta glasmästerier laga det - hör med en glasmästare i din närhet. Om det nu blir ett byte så se till att göra glasbytet på BMW så du är 100% säker på att få en originalruta (jag missade själv detta). Länk roadZter |
|
| Brukar kosta runt en hundring i självrisk om man lagar rutan iaf. Det brukar bli kanonbra resultat om skadan inte är för stor och för gammal. | |
|
Tjena! Jag lämnade in bilen idag för lagning av sten skott på rutan, jag har LF och själv risken var 200:- . |
|
|
De flesta som lagar stenskott i rutan blir besvikna efter ett par månader eller under vinter . då den kryper tillbaka , för det glasmästaren gör är att suga ur luften ur stenskottet och sedan härdar med "lim" . Fråga om garanti ! Personligen skulle jag prata med försäkringsbolaget om ny ruta . (alltid fräscht att ha nytt) . MVH TONY ///M3 |
|
|
Tyvärr hände ungefär samma sak mig här för 1 vecka sedan. Åkte på väg hem från Västerås i hyffsat tempo och låg bakom en polare (också han en M3), tjoff sa det, vart liten stjärna och började genast vandra. Det tråkiga är att jag nu måste byta ruta, och det som ända tills nu suttit originalruta på den med uppmaning om varvtal osv vid inkörning. cruZZe |
|
318 iS M3 |
Har du folksam så kostar det 100 kr att få den lagad och vid byte av ruta så kostar det 1500 kr i självrisk samt inget bonus förlust. Vänta med att tills du får jätte många sten skott och sedan byter du ruta istället, det är vad jag tycker sedan är det upp till dig. Men tänk på saken först. Lycka till. "Kör BMW Så åldras du inte" |
|
Det du kan göra om du inte vill byta hela rutan är att åka till en glasmästare som kan laga ditt stenskott vilket i sin följd gör risken mindre att hela rutan skall spricka. /Fidde |
|
| Fick också ett litet stenskott för några veckor sedan och funderar på att få det lagat. Har "anti-strålningsfilmen" på framrutan. Vet någon om det är lika enkelt att laga iaf eller om man måste köpa en ny ruta? | |
|
Pa min forra, en 328i (som var ny) andra dagen i trafiken en stenjavel pa hogra sidan av framrutan och en spricka pa en halvmeter. Byte av ruta var givet, sjalvrisk 1200:- (Trygg). MEN - den lokale narmaste glasfirman med mycket trevlig dam i Kundmottagningen monterade framrutan snett ca en cm, upptackte det ca 6 manader efter!, Sa jag rattar mig efter foregaende talare, BMW borde byta om byte skall ske, och kolla noga pa stallet att det ar sjysst. Jag sjalv var nog for eager back on the road..... |
|
|
Peter: Du har den sk Klimatkomfort-vindrutan. Den kostar ett antal sekiner mer än standardruta. du kan ju prova med stenskottslagning men om jag var dig skulle jag byta. Hel framruta är trafiksäkerhet. Asken |
|
318 iS M3 |
Vad trevligt med lite tyska ASKEN. bild på min bil Länk |
|
Asken: Då får du nog byta bort din kompressor för den är INTE trafiksäkerhet... ;) roadZter |
|
|
Men nu blommar asfalten ha era bilar i garage så slipper man läsa om sånt skit här Som en trasig ruta::::::::: Kör på höger sida |
|
|
DZ: Den är trafiksäker men inte med dig bakom ratten på min bil... Marie: klockrent:) |
|
|
Asken: Det är väl lite som "Marie" säger, har du din bil i garaget (med eller utan stressfläkt) så är det trafiksäkert... :D roadZter |
|
|
Det blir nog byte av hela rutan!Rutan är ju orginal så den har ju en del repor och sånt så en ny ruta känns som ett måste...... Mvh Ricke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.