AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
881

Automatlåda + släp? bmw 525 -03

Ak
26
Aklasson
Bmw 525a m-sport - 03
Tja.

Jag har lite funderingar. Jag köpte mig en bmw 525a m-sport -03a i somras och nu har eftermonterat ett drag. förbrukningen i stan ligger på 1.3 vid lugn körning..normalt? Kommer även köra väldigt mycket släp under vintertiden när man åker upp till fjällen. Hur håller automatlådorna? oljan var bytt vid 19000 och den har gått 20000 nu..Har varit extremt nojjig när det gäller automatlådor efter jag bara hört dåligt om automatlådor i allmänhet. Folk pratar om att man kan montera dit en oljekylare, sitter det original på bmw? Ska man köra i "D" läget eller ska man använda sig av den "manuella" växlingen? hur orolig ska jag vara när jag ska köra två skotrar upp till fjällen var och varannan helg? kan ju bli turer på 30-40mil enkelväg (oftast)

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Visst kan det vara normalt, beror helt på hur du kör, var, hur länge osv. Att köra lugnt betyder inte att förbrukningen måste bli låg.

Visst sitter där väl en oljekylare?
Länk

Det är det gamla vanliga tipset. Olja+filter bör bytas i automatlådan!
Är du extra paranoid kan du ju köra i manuella läget så att lockupen låser, men rasrisken är nog högre i fjällen än i din låda... :)

Håll inte på och kasta den mellan back och drive för att gunga bilen det är ett bra sätt att rasa lådan.

/Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.