AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.442

Pixelfel - går den igenom besiktning?

Sida 1 av 2
X5:ans display har så mycket pixelfel att det inte längre går att läsa mätarställningen.

Ska fixa det med en ny silvermatta.

Men, kan man besiktiga utan att mätarställningen syns?

Jag har BMW Scanner i laptopen, och tänkte ta med den -- där kan man ju se mätarställningen också. Men jag blev nyfiken, vad säger de smidiga och pragmatiska herrarna och damerna på Sv Bilprovning? :)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
De skiter i vilket. Går det inte att läsa mätarställning kommer de helt enkelt inte notera någon.
Det kommer stå "mätarställning saknas"
Tack! Tar med laptopen i varje fall, så får de välja själva.

Bra att veta i varje fall. Pixlarna ska ju fixas, men måste besiktiga fort, helst innan pixlarna fixas med en ny ribbon mat (har precis ställt på den och har körförbud tills den besiktigas)
Tips till andra också: BMW Scanner 1.4 är helt sjukt praktiskt. Faktiskt överlägset både Carsoft och INPA, och har funkat klockrent på mina E39, E38 och E53.
Jag hade ingen medvind alls med en ny "ribbon mat". Trots att jag tagit isär och satt ihop instrumentet med den nya ledarremsan (ribbon mat) fyra gånger idag, så har jag inga pixlar alls.

För er som inte skruvat isär huvudinstrumentet och kollat hur det ser ut inuti: det sitter ett kretskort i, som har förbindelse med LCD-displayen med hjälp av en plastremsa med 170 parallella trådar. Den är ca 20 cm bred och 5 cm lång.

Det är millimeterpassning som gäller för att få ledarna att passa ovanpå varandra.

Den gamla ledarremsan såg ut som ett visset höstlöv ungefär. Den nya är ju fin men; som sagt: ändå inga pixlar.

Lutar åt att jag köper ett fungerande instrument. Men det får nog bli från bildemonteringen; misstänker att BMW Sverige som vanligt har vansinniga priser. Vet någon om man kan beställa från Tyskland direkt, hoppa över de svenska fördyrande mellanhänderna?
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Titta en gång till på din flexkabel, något är fel i handhavandet tror jag. Jag fick byta min kabel i MID-enheten häromåret, beställde en kabel från Ribbontrade/Pixelfix men av någon anledning var kabeln och jag inte kompatibla med varandra. Den nya skiljde sig också något från den gamla och skulle vrängas runt på ett annat sätt. Hade förmodligen fungerat om jag gett det mera tid men jag blev less på kabelskrället. Det slutade med att jag beställde annan från AKSPEEDO som såg exakt ut som den gamla och fungerade direkt. För mig handlade det dock om MID på en vanlig E39 530, jag gissar att din gäller färddatorn, men det går väl att göra "fel" på båda.

Japp, min gällde huvudinstrumentet för en X5. Gick inte längre att se något alls, varken km-ställning, utetemp, meddelanden eller något annat. Det enda man såg var små tunna vertikala streck. Helt oläsligt, så jag hade ju inget att förlora.

Andra försöket hade jag typ 20% av pixlarna tillbaks - bättre än tidigare - men vid tredje och fjärde försöket var alla pixlar borta - helt svart i rutan.
Hur fäster man kabeln?
Det är just det som är missen i konstruktionen - varför 80% av bilarna mellan 95 och 05 har pixelfel tror jag: för att man snålat in på fästet.

Det borde vara med en riktig kontakt i båda ändar, ungefär som busskabeln i en dator, men den är original bara fäst med något kladdigt och sedan klämd på plats under en plastbit. Andra ändan är bara klämd på plats under plåthållaren som också håller själva LCD-displayen. Det ser billigt ut, ärligt talat.

När jag lossade den gamla dåliga ledarremsan (ser ut som en väldigt sladdrig, tunn plastfolie med 170 ledare) och torkade bort kladdet (silikon?) så såg kontaktytan väldigt oxiderad ut. Ca 30% av dem har blivit mörkoxiderade i färgen istället för kopparblänkande som de är från början.

Min gissning är att BMWs displayer inte tål fuktigt vinterklimat - eller är de lika dåliga överallt i världen?
Oxideringen är svart på kontakterna. Ärligt talat blir man besviken när man ser hur illa det är ihopsatt. Är inte elektroingenjör själv, men tycker ledarremsan borde sitta med en riktig kontakt / skyddad av lack som håller syre borta.

Jag vet inte helt säkert - men tycker det verkar som att orsaken till pixelfel är att ledarremsan sitter fast dåligt och att dess kontakter oxiderar.
Hur gick det på bilprovningen?
Du kan prova att ringa OBD i Karlstad, de är rent magiska på att reparera styrenheter, pixelfel och dyligt. De har räddat mycket som man trott var bortom räddning.

Dessa: Länk

Fantastiskt!!!

Har ni hört talas om "femte gången gillt" ?

Det hade inte jag, men nu vet jag vad det är: det är när man för femte gången ägnar några timmar åt att plocka isär instrumenthuset i sina beståndsdelar, sätter ihop det med stor noggrannhet och äntligen får det att fungera!!!

Yippeee!!! :)

Det var härligt, för jag var sur på mig själv för gårdagens misslyckande när jag gick och la mig. Kände mig deppig, misslyckad ärligt talat - en hel dags arbete utan att få tillbaks en enda pixel??

95% av pixlarna är nu tillbaks, bl a perfekt läsbarhet av mätarställningen.

Tack för alla råd!

Jag har följande råd till någon annan äventyrlig, som vill pröva på detta själv (att byta "ribbon cable")

1. tvätta kontaktstiften på kretskortet NOGA! Den svarta korrosionen gick att tvätta bort, men det var mycket jobb! Du MÅSTE få bort allt som hindrar kontakt. Jag skrapade mycket försiktigt med en vass kartongkniv och tvättade med aceton/tops för att få bort rester.

2. Dra fast de fyra skruvarna som borrat hål för ordentligt. Jag var rädd att dra dem för hårt (och det klart man inte ska), men de ska sitta ordentligt så att de klämmer "ribbon mat" på plats!

3. Var noga med positionen på ledarna, så de matchar kortet och LCD-glaset.

4. Var noga med att plåthöljet kring LCD:n verkligen snäpper på plats! Alla fem fästöron ska sitta ordentligt!

5. Du behöver bra mejslar för små torx - gärna magnetiska, för det är ganska pilligt.

6. En rejäl segeröl när du är klar. Grattis!! :)

Annars har jag fått fatt i ett bättre begagnat instrumentkluster från en 4.6is -02 (den med M5-huset, med gråa mätartavlor och variabel rödmarkering för varvräknaren). Nu funkar ju 95% av mina pixlar, bl a mätarställningen syns helt perfekt, men det vore snyggt med ett mätarhus från en 4.6is. Någon som ser något problem att få den att passa?
Blå525: bilprovningen gjorde bara en notering att det inte gick att läsa av mäterställningen.

Jag fick en tvåa på lambdavärdet; 1.25, vilket troligen är LMM (det är det ena saken bilen felkodar på).

Den andra felkoden är för temperatur/nivågivaren för motoroljan, vilket irriterar mig en hel del. Jag kan nämligen se att den felkoden har funnits länge, åtminstone när den var inne relativt nyiigen hos en viss bilverkstad i Huddinge där det jobbar någon som en del kallar "doktor". De tog 8000 för att koda in ett nytt don för nivåregleringen (varav åtminstone två timmar hade kunnat undvikas, om mecken åtminstone läst den A4 jag bifogade bilen när jag lämnade in den!

När jag fick tillbaks bilen den gången, så fick jag höra att "Visst kostade det en slant, men nu vet du i varje fall att vi har vi läst ut alla felkoder med vår programvara, och att det inte finns några fler."

Bullshit! Det fanns drösvis med historiska felkoder kvar, som de inte brytt sig om att rensa, och det fanns en viktig felkod kvar: temp/nivågivaren för motoroljan. Utan den så tänds inte varningslampan om oljenivån blir för låg.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Om man inte är lika tålmodig som Lasse, imponerad av din tålamod Lasse :), så kan man skicka hela instrumenthuset till Pixelfix för lagning av pixlarna. Jag skickade min 740:s instrumenthus till de, lagningen inklusive tur och retur frakt gick på ca 1400:- vilket är värt varenda öre tycker jag!

Jag köpte ett begagnad instrumenthus för 1000:-, men den måste kodas om vilket BMW vägrar! Nytt instrumenthus kostar 5000:- inklusive kodningen.

Tack för tipset Abbe, det är bra för andra att känna till att man kan skicka iväg det, och att det inte är så dyrt.

Jag tror jag kan koda instrumenthuset själv, med BMW Scanner. Men jag har inte försökt, så jag vet inte säkert att det går. Här finns mer att läsa om kodning för den som undrar:

Länk

Länk
Tror att bilverkstaden i huddinge är väldigt duktiga på vad de gör men lite överskattade.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Punkt 6. ovan, gillar jag.

Grattis Lasse, och alla andra som följer Pixel-pillet, att det finns räddning, t o m i Sverige!
Kul att det ordna sig för dig Lasse. Mitt huvudinstrument har inga döda pixlar däremot är båda displayerna till kliman riktigt dåliga, finns det nån lösning på det?

/Martin
Jag tror det är samma problemkälla - oxiderade kontakter till ledarremsan mellan kretskortet och själva LCD-displayen. Finns nya ledarkablar att köpa och byta själv även till klimadisplayen, tror jag. Har för mig jag gav 200 kr för min kabel.

Kolla på pixelfix.net, alt någon annan som nämndes antingen i denna tråd eller i den som ligger i 5-serien om samma ämne.
Jag tror det är samma problemkälla - oxiderade kontakter till ledarremsan mellan kretskortet och själva LCD-displayen. Finns nya ledarkablar att köpa och byta själv även till klimadisplayen, tror jag. Har för mig jag gav 200 kr för min kabel.

Kolla på pixelfix.net, alt någon annan som nämndes antingen i denna tråd eller i den som ligger i 5-serien om samma ämne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.