AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.423

Kan man kortsluta en lambdasond om man jordar i avgassystemet eller avgasröret?

Hej :), ursäktar om jag inte kan terminologin om bilar och teknik öht. Jag gör detta inlägg för farsan inte är lika haj på att använda internet som jag är.

Jag kan absolut inget om bilar och tänkte fråga er experter istället för att läsa allt om bilar i timmar(även om jag tycker det verkar intressant nu när ja läst på lite om lambdasondar hehe).

Farsan har en BMW 318TI och detta var frågan jag skrev ner på papper igår när han snackade med mig:

"Kan man kortsluta en lambdasond om man jordar i avgassystemet eller avgasröret vid MIG-svets eller om man plockar ner hela avgassystemet?"

För mig är detta rena grekiskan för mig just nu, vet inte ens om frågan är logisk men om den är felformulerad ska jag fråga honom när han kommer om en stund.

Farsan tror nämligen att de i verkstan har gjort något fel med lambdasonden och att det kommer bli kostsamt för farsan och jag vill hjälpa honom med detta(även om jag inte kan nåt om bilar).

Hoppas rubriken är bra nog.

Mvh Bilnooben

Jag ser ute hur man skulle kunna jorda den då den är ansluten i godset i lamdamuttern som sitter i avgassystemet det är i så fall redan jord där.

Vad är problemet, lyser motorlampan?
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Är inte säker men..man ska ta bort anslutningen till batteriet när man svetsar på en bil för att slippa trasig elektronik mm.
Plockar du ner hela avgassystemet kan du ej kortsluta en lambdasond då kablarna är bortkopplade från den.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om man skall svetsa i avgassystemet skall man självklart jorda det, och så länge jordpunkten och svetspunkten är på "ena sidan" av lambdasonden tror jag inte det är något problem alls. Det är bara lambdasondens "hus" som har kontakt med avgassystemet.

Däremot finns väl ingen anledning att jorda i avgassystemet och låta svetsströmmen gå igenom det ifall man skall svetsa något annat på bilen.
tack för svaret..men jag ställer nog en fråga till er imorgon efter att farsan har fått fixat en eventuell ny lambdasondgivare...det är en gul varningslampa som som visar att det är er något med avgaserna o denna lampa lös direkt efter farsan skulle starta bilen efter avgassvetsningen..förresten skulle man kunna ta bort pluspoolen på batteriet o se om lampan slocknar slocknar..?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En lambdasond är lätt att mäta upp med en vanlig voltmeter och en gaslåga - finns många bra instruktionsfilmer på t ex. youtube

Så mät upp den innan du byter den i (eventuellt) onödan!

En felkodsavläsning är inte helt fel att göra om man inte vet vad det är som triggar lampan att tändas.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Men för att mäta den med gaslåga så måste du ta isär den antar jag?
Och det kan ju vara omöjligt.

Den kan lika gärna lysa pga att avgassystemet inte är tät och drar tjuvluft den vägen.
Börja med att kolla en felkod innan du byter något.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.