AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.759

Abs Lampan lyser. 520iA 1991

Li
7
Linuswikstrom3
Bmw 520iA 1991
Bmw 518I 1990
Tjena, har just luftat bromsarna och ska komma till problemet så småningom
Jag har bytt styrled, Luftat bromsarna. efter det så hade min generator dött.
så jag drog på skroten och tog en generator från en 3-serie.
den var lite mindre. men det fanns inte så många generatorer dära.
Iaf jag monterade i generatorn. Vi körde en sväng på drygt 2 mil.
När vi kom hem slog vi av bilen, och då behövde jag köra ner till affären senare på dagen. och då Började abs lampan lysa och då till min förundran.
Hur släcker jag den snabbt? löda? Den lyser gult. och jag har besiktning på måndag..
Du har nog en dålig givare och du kom åt den när du bytte styrled eller luftade, ta reda på vilken det är brott i och byt den det blir billigare i längden.
Går du in och löder så finns risken att du pajar något och därmed hela abs funktionen.
När det egentligen bara är en givare.
Li
7
Linuswikstrom3
Bmw 520iA 1991
Bmw 518I 1990
Jag tror det kan vara vänster fram. Höger fram fanns det ingen givare till däcket. Vad jag såg iaf. Men jag får ta och kolla det.
Li
7
Linuswikstrom3
Bmw 520iA 1991
Bmw 518I 1990
Jag tror det kan vara vänster fram. Höger fram fanns det ingen givare till däcket. Vad jag såg iaf. Men jag får ta och kolla det.
Li
7
Linuswikstrom3
Bmw 520iA 1991
Bmw 518I 1990
Juste glömde att tilägga att förövrigt så funkar ju abs'en som den ska när du bromsar.
Abs:en kan inte fungera när lampan lyser speciellt med en givare borta den måste kunna läsa av alla hjulen.
De du tittar på kan vara slitagevarnaren ibland har man bara en per axel.
Är du säker på att det är abslampan som luser och inte bromslampan som indikerar slitna bromsbelägg?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
ABS-lampan lyser orange och är en ring med texten ABS i mitten (så jag antar att det är denna som lyser).

Den borde alltså se ut som lampan näst längst till höger i bild (denna bild visar ett instrumentkluster från en 535i som har Check Control men just denna lampa ska vara likadan på en 520i utan Check Control)
Länk

Det sitter en ABS-sensor på varje hjul, här kan ni se hur den går in mot mitten av hjulnavet
Länk

Slitagesensorn går ovanför navet och in i bromsoket i ett av beläggen
Länk

Vilka felkoder fick du ut från bilen?
EDIT : Blev osäker nu om man på E34 verkligen kan få felkoder om vilken ABS-sensor som den anser vara felaktig (eller vad för annat som orsakar ABS-lampan att lysa).
Li
7
Linuswikstrom3
Bmw 520iA 1991
Bmw 518I 1990
Tack för vetskapen. Men det är abs lampan som lyser rund ring med abs i mitten som lyser gult. alltså den tänds ungefär efter 300 meter. Och jag vet inte varför den börja tända. hände bara efter generator bytet..
Någon ful lösning? jag åtgärdar ju det senare. men har bes
om exakt ett dygn och hinner inte felsöka :/
Där du mekat börja med att kolla kablarna så det inte är avskavt och ligger emot, isåfall så kan du tejpa så kanske det löser sig.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tyvärr, kan inte komma på någon quick&dirty.

Rycka lampan fungerar inte, då den ska lysa när man slår på tändningen och slocka när man startar bilen (vilket de kontrollerar).

Har du en annan ABS-styrenhet liggandes så kan det ju vara värt att prova att byta (men det är inte så troligt felet ligger i styrenheten utan det är nog någon sensor).

Kolla att kablaget till sensorerna ser helt ut.

Kolla att ingen säkring är trasig (lite långsökt dock).
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag bytte kuggkransen med triggerpunkterna
Vänster bak på fars 518-92. Den har spökat
ett tag. De rostar fortare på vänster sida än
höger. Så kolla om du kan borsta bort rosten
tillfälligt så de funkar i morgon.lätt att byta
om det skulle behövas.

Mvh Jonas B
Li
7
Linuswikstrom3
Bmw 520iA 1991
Bmw 518I 1990
Nu är det fixat. :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Linuswikstrom3 : För oss som deltagit i diskussionen samt för framtida forummedlemmar som söker i inläggen så vill vi ju såklart höra vad åtgärden var :-)
ca
132
carlsonstefan
E61 520d -09

Nu blev det att beställa en ny fläkt (2030kr på bmw) då den analoga bilen jag har är vääldans ovanlig. Så de fanns inte en ända beg fläkt som passa min :( men alla effektmotstånd var samma till e39 köpte mig en begagnad sån(100kr nya modellen). Då den jag har var gamla varianten. Hoppas för guds skull att det funkar sen :p
vadå?
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Linus..... Hur gick besiktningen??
och framförallt, vad var det för fel på ABS ??
Dvs, slutför tråden så andra får nytta av detta.

Mvh Jonas B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.