|
|
|
|---|---|
|
Min 520 -88 dör för mig lite när den vill... Den kan gå nästan hur länge som hellst men sen helt plötsligt bara dö. Den går att starta på en gång igen däremot! Den dör oftast när jag kör och släpper gasen och gasar igen. (typ vid korsningar) Har kollat tändsystemet utan att hitta nåt fel. Även bytt bräslepumsp-relät och bränslefilter. Blir snart galen på bilen.. Är det nån som varit med om nåt liknande? Mycket tacksam för svar isåfall! /Henke | |
| Ja jag,senast i dag.Har liknande problem som är som du skriver.Motorn började stiga i varvtal helt plötsligt och sedan när jag skulle i väg så dog den.Fick pröva 5-6 gånger innan motorn startade igång igen. | |
|
Verkar vara ett bränsleproblem..iaf på sågarns 520. Bilen får inte bensin av någon anledning,KAN vara ett felaktigt ventilspel som orsakar problemet..var det länge sedan du gjorde det? Lamdasonds problem? Ev.tomgångsmotorn som kärvar(cstjawas problem oxå)..Kan vara ganska mycket men dessa "prylar" kan man ju börja med iaf. Annars finns den möjligheten att åka in på BMW o göra en test på deras dator där.Dem kan möjligen hitta något.Är inte så dyrt... Mvh Janne. |
|
|
Jo jag tror också det är nåt problem med bränsletillförseln. Har inte ägt bilen så länge så jag vet ej när ventilerna är justerade. Troligen rätt länge sen.. Men ifall de beror på ventilerna borde den väl egentligen aldrig gå riktigt bra? Den kan ju gå bra ett längre tag bara jag håller jämn gas. Ska prova imorgon att spraya kontakt-spray i varenda kontakt jag hittar under huven också. Funkar inte detta så är de nog bara lämna in den på Bmw och låte dem kolla datorn. Frågan är ju bara hur avancerat det är på en 88? Jag menar hur mycket kan den visa. Tack för svaren iaf! |
|
|
Kann väl tillägga att jag hade ett liknande fel på en 518i E28 en gång o då var co:n alldeles för låg...Nu har inte du den möjligheten att lätt justera din bil angående co, men närmast till hands kanske då är att kolla lambdasondens funktion.. Mvh janne. |
|
|
Japp! Ska kolla lambdasonden imorgon ifall jag inte hittar nåt annat. Bmw borde annars hitta ett lambdasond-fel tycker jag. (Men de känns lite surt lämna in bilen...) Tack igen! /Henke |
|
Christian P |
om sågarn har monterat en stereo och klippt i en massa kablar där så kan själva styrboxen fått sig en knäpp. Elle kanske motortvättat? Bilen fattar ju inte riktigt då. (vet av erfarenhet) |
|
Kolla bränslepumpen! Polarens SAAB 9000 hade samma problem. Det var bränslepumpen som var kass. Han körde med bilen och sen dog den. Med då var det bara att starta den efter ett litet tag så gick den igen. MVH David |
|
| På min 320-86 var det tändmodulen som hade glappkontakt i anslutningen, vet dock ej om det finns någon separat tändmodul på motronic. Symptomen var lika den du beskriver. Lade gärna av vid rödljus och rusningstrafik...Usch det var en jobbig tid innan jag lyckades lokalisera felet. | |
|
Hej Käns lite som det kan ha med bränsle att göra. Skulle kunna var bränsle reläet som krånglar, verkar vara ganska vanligt. Sök på detta så får du säkert upp en del tips. Mvh / Wallace |
|
|
Kolla också så att du inte har en bränsleslang med sprickor i.. kan suga luft då.. kan vara lite knepigt att upptäcka.. Bug |
|
|
Jag har bytt bränsle-relät utan resultat tidigare... Nu idag har jag tok-sprayat 5-56 i alla kontakter under huven. Sedan dess har faktiskt bilen gått bra hela tiden! Men de är ju bara för den skull ingen garanti för att den inte kommer dö nästa gång jag kör den... Tack iaf för alla bra tips som jag fått! /Henke |
|
|
Jag hade samma problem på min. Det visade sig vara slangen som sitter mellan luftmängdsmätaren och "gasreglaget" som spruckit. Då tappade bilen i varv och kunde tom stanna om man gasade släppte upp och gasade igen. Bytte slangen och problemet försvann! Kan vara det. apocalypsorödmetallic... |
|
|
JAg har haft detta problem länge och jag har testat följande utan lösning på just detta problem. Byte av bränsleledningar i motorutrymmet (luktas ordentligt i kupén om dom läcker) samt Byte av bränslepumpsrelä. Gummit på insuget (rätt benämning?) är också bytt så där har vi inte iheller problemet. Det som jag gissar på nu är att bränslepumpen är defekt men ett flertal här på listan tror INTE det. Problemet dyker upp ibland 1 gång i månaden och ibland 3 gånger på en dag. symptomen är att den tvärdör och sedan går att start direkt, det senaste halvåret har symptomen delvis förändrats då den tvärdör för att sedan gå igång igen av sig själv... Detta verkar inte var ett helt ovanligt problem så någon borde sitta på en lösning. www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
|
Kan säkert vara den(bränslepumpen alltså)..Vem är först att byta den? ;) Mvh Janne. |
|
|
Hej Om bränsle reläet är bytt föreslår jag att byta reläet till motorstyrningen (DME), om detta glappar tvär dör bilen utan någon som helst förvarning om vad som ska hända....pang så lägger den av för att ev. fungera normalt senare. Skall sitta vid bränslepumpsreläet i boxen där all motorstyrnings elektronik sitter. Sitter längst bort in mot motorn bakom bränslepumsreläet (E34). Trevlig kväll / Wallace |
|
| har haft liknande problem med en 735 stannade efter 5kilometer hel död bogserade hem bilen startade sen efter intensiv fel sökning justerade allt såg av en slump att en temp givare på en slang gick emot tutfästet. | |
| har haft liknande problem med en 735 stannade efter 5kilometer hel död bogserade hem bilen startade sen efter intensiv fel sökning justerade allt såg av en slump att en temp givare på en slang gick emot tutfästet. | |
|
Har samma problem fast jag kör 525 tdst -94 . Har också funderat på bränslepumpen i tanken . Eftersom det är bytt dieselpump , slangar , filter , ställt in dieselpumpen med datorn på BMW i Luleå m.m . Kan ej komma på något annat . Detta fel verkar drabba bensin som dieselbilar . Undrar vad som annars kan vara fel ? Är det någon som vet hur många liter per minut som skall ge (min - max) ? samt arbetstrycket . |
|
|
Säg den lycka som varar.. Bilen gick bra för mig nån dag. Nu dör fanskapet igen. Har även bytt relät för motorstyrningen nu. På bmw hade de inte tid kolla bilen förrän på ett par veckor... Men de trodde inte det skulle vara bränslepumpen. Eventuellt lambdasonden. Ska fara nånstans och kolla avgasvärdena på den. Sen trodde bmw att de kunde vara nåt litet glapp nånstans. Problemet är ju bara att hitta detta skitfel.. Nån annan med detta problem som kommit fram till nåt? Tacksam för alla svar då jag snart blir galen... :) /Henke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.