|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
leino |
hur stor är skillnaden på ägande kostnader,tror 540 är roligast,gäller e39 97-99 helst touring bmw 4ever |
| Per år, grov uppskattning 540:n kostar ca +2000 i försäkring, +2000 i bensin, +15 000 i värdeminskning, +4000 i kapitalkostnad, +3000 i service, +1000 i reservdelar dvs ungefär 27 000 kr mer om året. Men det är det kanske värt? | |
|
Vilken fantasikalkyl! Mvh, Steaman |
|
|
Prisskillnaden mellan en begagnad 540 och 528 (E39) är inte motiverad! Läs här: Länk Min uppfattning är att skillnaden i försäkring är marginell. Att uppskatta hur mycket mer bensinen kostar med en 540 beror ju helt och hållet på hur många mil man kör per år! 540 drar enligt BMW ca 0.2 l mer per mil än 528'an - kör du 2.000 mil per år blir det en ökning med 400 liter. Multiplicera det med 9.70 för 98 oktanig bensin så är det vips ca 4.000 kr som det kostar mer än vad det hade kostat med en 528. Köper du årsmodell 97-99 så är det absolut största värdetappet redan klart, jag tror inte 540 tappar speciellt mycket mer än 528'an i värde per år. Servicekostnaderna är också marginellt högre för en V8'a, jag skulle tro att det handlar om max 2.000 kr per år om inte din årliga körsträcka är extremt hög. Reservdelar har jag ingen uppfattning om, men det finns ju vissa delar på en 540 som är dyrare än på 528'an, t ex bromsskivor. När det gäller ditt val tycker jag du skall provköra båda alternativen och sedan bestämma dig. Klart att det är mer kräm i en 540, men det kanske inte betyder allt för dig... roadZter |
|
|
På vilken punkt är den fantasi Steamen? Jag har förmodligen räknat lite för högt på värdeminskning (säg +10' i stället) och för lågt på bensin (ska vara +4' som Danne påpekade). Ibland är det svårt att se sanningen i vitögat...*ler* |
|
|
Älskar V8, MEN eftersom det inte finns en vettig motorvärmare, läs blockvärmare, så blir både komfort och bränsleekonomi lidande vintertid. Detta är det enda som avhåller mig från att byta till en 4,4-liters 540/740/840. /göran, vintermannen/ Behöver man inte kombi, behöver man inte bil |
|
| Ang, motorvärmare eftersom man har ett separat oljefilter borde väl det vara rätt lätt att fixa värmare? | |
| Läste i nån motortidning att 528 kändes trevligare på vägen pga lättare motorpaket. | |
|
Om ekonomin tillåter så är det ingen tvekan om att 540-n är bättre köp, men en 528 räcker lååångt. Tror som MDcruiser att det skiljer ca 25-30' i kostnader/år. Mvh Marin |
|
|
Jag påstår att kapitalkostnad och värdeminskning på 97-99 är i stort sett samma. Var som avgör är mer utrustningsnivå och om det är en touring eller inte! Jag vet inte vad du avser med reservdelskostnader men det ända jag kan tänka mig är 2 tändstift och större skivor och lite mer olja. Stiften och oljan ingår ju i service kostnaden så då återstår skivorna som ju inte kan stå för en merkostnad på 1000kr/år. Det kan ju istället vara så att 540:ns större skivor inte belastas lika mycket så de håller längre. Sevicekostnaden är som tidigare inlägg antytt inte lika stor som du säger. Att den drar lite mer är självklart, jag är dock inte säker på att det skiljer så mycket i försäkring båda ligger ju i premiumsegmentet. Den största skillnaden borde ju vara fortkörningsböter! Att det kostar lite mer att ligga på topp är helt ok när skillnaden är så stor! Mvh, Steaman |
|
|
528 T -99 8' mil 250'kr vs 528T -98 11' mil 200'kr => 50' kr i tapp 540 T -99 9' mil 300' kr vs 540T -98 12' mil 235' kr => tapp på 65' kr det ger 15000 kr mer i tapp på en 540 (källa bytbil.com) Kapitalkostnad 60' kr i högre inköpspris * 6 % ränta = 3 600 kr om året. 540 är tyngre och har större motor. Att förslitningsdelar är 1000 kr dyrare om året tvivlar jag inte på. Skillnaderna i servicekostn är bara att ringa BMW och fråga. De brukar ta rejält mkt oskäligt mer för att serva V8:or. Försäkringar. Kollade med Länsförsäkringar om skillnader mellan 540 och 528. Om man har full bonus är 29 år och bor mitt i Malmö city är skillnaden 7500 kr mot 9500 kr dvs 2000 kr. Open your eyes boys. Det kostar rejält att ligga på topp. |
|
|
MDcruiser: "Kostar rejält"? Allt är väl relativt, beror på hur många stålar man har i börsen... Jag tycker du skall byta till en 520iT, tänk vad pengar du skulle spara mot din 528! ;) Du som gillar att forska i hur mycket dyrare en 540 är gentemot en 528 tycker säkert att det är lika kul att se hur mycket du skulle spara på att äga en 520 i stället. Det är bara att ringa försäkringsbolaget och BMW samt surfa in på bytbil.com igen... (tacksam om du besparar oss skillnaden mellan en 520 och 540, hehe). roadZter |
|
|
Visst är det skillnad på styrinrättningen på e39, mellan 6:orna och 540. Varav 540 skall sakna lite av vägkänslan. Thepe |
|
|
Jag har bokfört alla mina bilutgifter sen jag köpte min 528 för ett år sedan. Inkl värdeminskn och kapitalkostnad (lån på halva bilen;-)) har den kostat mig 65 000 kr första året. Då köpte jag den ändå begagnad och har inte haft ngt stort värdefall. Jag har kört 1300 mil. Jag måste vara galen. Den älskade bilen kostar mig 50 kr/milen. Då kan man vara lite glad för att jag inte har en 540 som hade kostat mig 90 000 kr i stället...*ler* |
|
|
Så du baserar din kalkyl på enstaka exemplar på Bytbil! Jag tror att din Touring är lika tung som min Limo! Var gäller förslitning så måste din lilla motor och dina klena bromsar slita med än mina! Mvh, Steaman |
|
|
Nu är ju inte en 528 precis undermotoriserad:) (0-100 under 8s och 240km/h i toppfart är knappast slött) Jag tycker att 540 är overkill här i Sverige (M5 vill ja inte ens tala om). Men om ekonomin tillåter, och man inte bryr sig om merkostnaden mot 528, så är 540-n värd varenda extra krona. |
|
|
DanneZ, hajer inte riktigt ditt försök till ironi "Du som gillar att forska i hur mycket dyrare en 540 är gentemot en 528...". Du kan ju titta på frågan som leino ställde när han startade den här tråden. Det var precis kostnadskillnader det skulle handla om. Om du inte gillar ämnet kan du skriva någon annanstans på forumet. Jag skulle kunna köra runt i en Volvo 245 från -84 också. Mitt inlägg hade knappast temat "ju billigare dessto bättre". Det är upp till var och en att finna en balans mellan nytta/tillfredsställelse och kostnad. Leino är klok som efterlyser kostnadsskillnaderna även om dom verkar sura att höra för vissa. |
|
|
MDcruiser: Jag förstod ursprungsfrågan som "leino" skrev - därav mitt första inlägg i denna tråden. Det är bara att beklaga att du misstolkar mitt inlägg och tar det personligt fastän det innehåller en smiley som betyder "glimten i ögat". När jag letade E39 touring var även 528'an ett alternativ, i och med det hade jag redan innan mitt köp av min 540 en god uppfattning om de ekonomiska skillnaderna - det är alltså inte surt att få höra det så här i efterhand. Det är ganska självklart i min värld att en bil med generellt mer utrustning som t ex Navi/TV och en V8-motor med nästan 100 hk mer än 528'an kostar en slant mer... Anledningen att du kom lite "på kant" med oss 540-ägare var ditt första inlägg som inte verkade riktigt genomtänkt (jag tror t ex fortfarande inte på att en 540 skulle tappa 1.250 kr mer i värde per månad än 528'an). roadZter |
|
|
Danne, det är lugnt. No hard feelings. Jag tror inte att 540n tappar mer bara för att det är en 540. Möjligen har den en lite snävare köpkrets vilket påverkar tredjehandsvärdet, men det är marginellt. Anledningen till att en 540 tappar mer är att den generellt är dyrare i inköp än en 528. Våra bilar tappar en ca 15 % om året grovt räknat. Om motsvarande 540 är 60' dyrare så är det inte 15 000 kr, utan 9000 kr (60' * 0,15). Min första uppskattning var lite väl grov. Låt säga att vi mer realistiskt och noggrant hamnar någonstans i närheten av 21 500 kr dyrare om året för en 540 vid 2000 mils körning. Det är pengar det också ;-) |
|
|
MDcruiser: No hard feelings här heller. =) Var god utveckla din uppfattning om ca 15% värdetapp per år gällande "våra bilar"? roadZter |
|
|
Hmm, skulle rekommedera att köpa en 523I istället om bilbudget är viktigare än prestanda, 523 skiljer sig marginellt från 528 gällande prestanda men är billigare i allt övrigt. Om man köper en 540 så är det andra faktorer än ekonomi som styr detta inköp, de som har en vet vad jag menar*L* Lycka till med köpet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.