|
|
|
|---|---|
|
Hej Bensinvärmare på 5-serien i Tyskland kan jag tänka mig inte är så vanligt. Stämmer det? Är det någon som vet vad en sån heter på tyska? Så jag vet vad jag skall leta efter. Jag har hört något om Ebersprescher, men jag har ingen aning om det är korrekt. | |
|
Det står även ebersprächer på skyddsplåten till katalysatorerna)... BMWCS Nr: 4798 |
|
|
Ebersprächer är ett märke som liksom Webasto bl.a. gör bensin och disel värmare. Titta efter ordet "standheizung" i anonserna se görna import lguiden här på sidan mer förkortningar mm |
|
|
Det tillbehöret är relativt ovanligt tillbehör. Generellt kan man säga, även omd et finns undantag att ju större motorvolym desto mer tillbehör. Det gäller även bensinvärmare. BMW använder tillverkaren Webasto för sina bensinvärmare eller mer korrekt uttryckt bränsledriven kupevärmare(E38/39/53/65) resp bränsledriven motor- och kupevärmare(E32/E34). Asken |
|
Tigerr |
Har Ebersprescher på våran 528iA.. Jäkligt bekvämt på vintern, och så låter det så kul när man kommer ut! Precis som ett jetplan llr nått! Folk som går förbi brukar titta lite förvånat på att bilen står och "väser"! ;) Tigerr |
anderz |
Jag har en webasto på min och den fungerar mycket bra. Som du sa tigerr folk tittar när bilen står och "väser" |
Tigerr |
*hmm..* Borde det inte komma avgaser från värmaren? Eller dem kommer i det vanliga avgasröret? För.. I Malmö, där jag bor då, är det tomgångskörning max en minut - Alltså borde det vara olagligt att använda den? Tigerr |
|
Tack! Nu vet jag både vad den heter och hur den funkar. Om jag fattat rätt av Asken så finns det bara för kupévärme på E39. Stämmer det? Det vore jäkligt gött med både kupé- och motorvärmare. Trots att det inte är det man tänker på dagar som dessa, men tyvärr kommer det ju in vinter och då skall jag ha köpt mig en E39:a. |
|
| Finns även på E34 styrs från BC ( troligen då oxå på E32..) | |
|
Tigerr: Kul logik:D Tomgångskörning gäller bränsledrivna förbränningsmotorer av typen bil och bussmotorer. Bensinvärmaren har ett separat avgas"rör" och mynnar ut där värmaren sitter. I E39:s fall inunder vänster framskärm. Martin H: Du har förstått rätt när det gäller fabriksmontage. E39 from 97/98 har dessutom en fjärrkontroll om kupevärmaren är fabriksmonterad. Radiostyd och funkar upp tom 500m från bilen. Man kan göra som jag, eftermontera en webasto då är det både motor- och kupevärmare. Enkelt, man ringer bara upp minicallen på morgonen och värmaren tickar igång:) Mvh Asken |
|
| Nej du Asken i min E34 Betriebanleitung ( sid 60 i den tyska) står utförligt om hur man använder Stand Heizung resp stand luftung ( dock had jag lite fel inte BC utan ett speciellt ur som är temp/klockan ("lilla datorn") + värmarens funktioner.. | |
|
GM: ? Prova att läsa mitt inlägg, nr #4 uppifrån där står E34 E32 angiven. Förstår inte vad du menar. Asken |
|
| Asken: Det låter ju suveränt med minicall. En sån skall jag ha, fabriksmonterad eller ej. | |
| Kan man scrolla så långt upp...*oj då..* trodde det var svar på martins H inlägg tidigare i kväll .. du har så rätt så rätt.... | |
|
Ang om det är så vanligt i Tyskland, så är det så att södra Tyskland är de väldig ovanligt. Bästa bilarna finns i syd så jag köper bilen där och eftermonterar... Vill oxå ha kompressor..... |
|
|
Martin: minicall funkar bara på eftermonterad vad jag vet men jag kan ha fel. Det är suveränt. För att inte tala om grannarnas värmande blickar då man hoppar in i en isfri bil och svoschar väg medans dom hackar is med spett:D Asken |
|
| Jag har planer på att åka till södra Tyskland, så det får väl bli eftermontage vad det verkar. Ungefär hur mycket går hela paketet på att eftermontera? | |
|
Värmare+minicall 15-20kkr beroende på vart du handlar och vilka priser du har. Jag har gjort mitt i sthlm på www.ebmab.com dom är svensk verkstad för webasto samt sköter alla monteringar åt bla bmw solna. Mvh Asken |
|
|
Tack Asken! Jag kommer att anlita Aros Auto i Västerås så jag kontaktar dem för exakt prisuppgift när det blir dags. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.