|
|
|
|---|---|
Adam318 |
Nu är det dags för en del reparationer som jag väntat med. För det första undrar jag vilken olja jag borde välja till min 318iS, Magnatec eller vad den heter på Mekonomen funkar den? Sen måste jag byta bromsbelägg vilket jag undrar om det är ett omfattande projekt eller om man fixar det själv, antar att man fixar det själv. Utgår ifrån att man inte ska behöva köpa original-belägg eller spelar det någon roll? Tändstift Ultra-X 4-pack 240:-¨från mekonomen dom funkar väl? Kort sagt, är det något jag inte borde köpa från mekonomen? (Sotningssats, Olja, Filter, Stift.) Blir även tvungen köpa Kamkedja och/eller spänndrev/kolv vilket jag tänkte beställa från motornord.se, eller borde jag av någon fölr mig okänd anledning köpa org. delar även där? Har dessutom fått erbjudande om att lacka om bilen inkl. slipning och allt för ca 6-7 tkr vilket låter väldigt bra, inget att fundera på eller? ------Sign.------ Brings Me Womens? |
Adam318 |
En fråga till, den lilla "fjantiga" bakvingen på iS:en är limmad eller skruvad? Tänkte demontera den inför en omlackering och vill således gärna veta om den är limmad eller skruvad och gärna hu du/ni fock bort den. Tack på förhand. ------Sign.------ Brings Me Womens? |
tqs |
Kolla först priser med BMW innan du storhandlar på mekonomen. Inte helt ovanligt att BMW t.o.m. kan vara billigare på vissa komponenter. Varför ska du byta kamkedja? Håller den på och rasslar och jävlas? |
|
Oljan är bra! Håll dig till helsyntetisk olja från några av de kända märkena så är den helt okej! Mvh |
|
Adam318 |
tqs: precis, men ska kolla vattenpumpen, kanske är den som kärvar och orsakar både missljudet och förlusten av vatten, då slipper jag byta både kamkedja och cylinderpackning. ------Sign.------ Brings Me Womens? |
|
Disse motorene har noen kjente problemer, blant annet: En pakning foran på motoren tåler ikke kjølevesken og går i oppløsning, motoren begynner da å bruke vann. Toppen må av for å komme til denne pakningen. Ulyd fra registerkjeden: Kjedestrammeren har en tendens til å bli dårlig, BMW har laget en forbedret utgave. Dette er en rimelig reparasjon (ca. 400kr) Jeg ville sjekket disse to tingene først. Jeg har gått over fra å bruke helsyntetisk olje til delsyntetisk 10w40, som skal passe bedre til denne motoren. |
|
|
Bromsbeläggen är lätta att byta bara du har en 7mm insexnyckel(kan vara svår att få tag på). Vingen är skruvad med en massa skruvar, du ser muttrarna om du öppnar luckan och kollar genom urtagen i plåten. |
|
318 iS M3 |
Heter min motor oxå M42 ? "Kör BMW Så åldras du inte" |
| Japp, du (och jag) har oxå M42 motor. | |
318 iS M3 |
Men motorena i e30 modellaerna är väl inte som i våra. Vad står beteknigen för igentligen. bild på min bil Länk |
|
Jodå det är den visst det;) M42:an kom '90 i 318is E30. Det enda som skiljer är insuget. Vilket har gett lite "plattare"(också en aning starkare) karraktär på M42:an i e36:orna. |
|
Adam318 |
Det blev Castrol Magnatec 5-40W, enligt Mekonomen helsyntetisk, tvivlar dock på det, hur som helst sa han på BMW helsyntet 0-30W men den var 200:- dyrare! Någon som har några invändningar? Har inte hällt i oljan än så jag kan ju alltid byta. ------Sign.------ Brings Me Womens? |
| Quaker State Delux 10W-40 kör jag med | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.