AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.745

Dränering från AC, Hur mycket vatten?!

mo
10
modig
525iA -92
Hallå! Skrev ett inlägg igår angående min läckande 525ia... Fick då reda på att vatten "skall" rinna från just detta ställe under bilen som det gör på min (baksidan växellådan) då detta är nån slags dränering från AC:n. Hur mycket är igentligen normalt? Den drar väldigt mycket vatten! Finns det nåt fel i AC systemet som gör att den förångar mer vatten än vad den borde? Börjar att tröttna på att min pärla blir varm å kräver en massa vatten hela tiden! Tacksam för lite vägledning.

BMW nu - BMW för evigt!
Du skriver:"Den drar väldigt mycket vatten! Finns det nåt fel i AC systemet som gör att den förångar mer vatten än vad den borde? Börjar att tröttna på att min pärla blir varm å kräver en massa vatten hela tiden!"

En AC drar inte vatten däremot blir det kondens som resulterar i att det rinner under bilen.
Om du menar att motorn blir varm och att den drar kylarvatten har det inte med AC:n att göra. Om den drar vatten brukar det vara toppen, packningen, slangar mm.

/MP

Länk
mo
10
modig
525iA -92
Jag tyckte oxå att den inte borde dra vatten, men allt vatten bilen gör sej av med rinner just från AC dräneringen. Har varken vatten i oljan eller nåt vatten som förbränns med avgaserna! Och några andra läckage finner jag inte!

BMW nu - BMW för evigt!
Testa med att provtrycka kylsystemet när du har haft AC:n avstängd en stund. Om AC:n är avslagen skall det inte komma något kondensvatten. Därmed skall det bara komma kylarvatten om du provtrycker och det är läckage. En annan sak är att ta lite, lite av vattnet och smaka på det. Om det är glykol i smakar det sött.

/MP

Länk
mo
10
modig
525iA -92
Tack för tipset! Skall försöka göra detta omgående!
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Titta om det kommer något från expandsionskärlets övertrycksslang. Denna brukar mynna ut långt ner i bakkant på höger innerskärm. (Kan faktiskt också uppfattas som läckage vid växellådan). Rinner det något här, är antingen locket på kärlet defekt eller dåligt åtdraget.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan det inte vara så att värmepaketet inne i bilen läcker kylarvatten och det dräneras ut samma väg som Ac,s kondensvatten ?

MVH
Hasso
mo
10
modig
525iA -92
Tjena HASSO! så tror jag att det kan vara ja, skall undersöka detta! Är ett byte av värmepaketet nåt man kan göra själv? Man måste riva ut allt vad inredning heter då va? kostnad för värmepaket?
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Kan komma mycket kondensvatten vid hög luftfuktighet.
Vänta en 10-20 min efter du parkerat bilen och kolla
vätskan på marken. Tror inte att det är värmepaketet för då hade du känt glykollukten i bilen. Sätt på värmen och kör fläkten. Känner du ingen lukt så har du inget läckage där i alla fall.

Det kan bli extra mkt kondensvatten om acn är överfylld och du kör med låt fläkthastighet. Då kondenseras det en massa vatten (typ 1-4 C)och kanske t.o.m isbildning av kondensen, 10-20 liter utan problem kan kondenseras. Har du då oxå lite skit i dräneringen så samlas det upp massa vatten som sen rinner ut sakta när du parkerat. Kan resultera i att du har våta golvmattor (oftast på passagerarsidan) och
att det tycks att det kommer ovanligt mkt vatten.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det kan var så som Alexander säger också, att byta värmepkt är helt beroende på vilja och grundförutsättningarna dvs ditt mekkunnande.
Men nån stans tar ju kylarvattnet vägen kan ju vara nått alldeles in vid torpedväggen så att du relaterar det till AC dräneringen, och som Alexander säger så borde det i de flesta fall kännas lukt.Men dräneringen är den samma om värmepaketet läcker.

MVH
Hasso
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Jag hade som du modig, en pågående förlust av kylarvätska, utan några tydliga läckage i min 535:a.
Fel 1. Slangklämman till övre kylarslangen hade ätit sig in i slangen. Läckaget uppstod bara vid högre varvtal och dessutom sprayade vattnet mot motorblocket så det förångades direkt.
Fel 2. spricka i kylarens övre slang-anslutning med liknande förångningstrix. Bytte kylare, men nej fortfarande inte helt tätt. Fel 3. expansionskärlslocket lite för dåligt åtdraget. Tätt till slut! Fler felkällor kan vara en begynnade dålig vattenpump, så vatten börjar sippra genom packboxen. Titta efter intorkad glykol i motorrummet, ser ut som vit/gröna saltavlagringar. P.S. kan maila dig några bilder på värmeelementet inne i mittkonsolen. Man får riva ganska mycket för att ta sig dit.
mo
10
modig
525iA -92
Måste tacka alla för all hjälp jag har fått! Tack vara er så kommer nog lilla pärlan att tillfriskna snart... POWERTOY - Jag vore väldigt tacksam för lite foto till min mail ja! Ha de gott!

BMW nu - BMW för evigt!
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Hej.

Jag har under hela denna sommar inte sett något vatten under bilen trots att AC'n har gått kontinuerligt hela sommaren då det varit varmt från Maj.

/Santorinblå 530iA Touring
/bmwtouring.hogdata.net
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.