|
|
|
|---|---|
|
det hände något konstigt med min bil igår när polaren lånade den, plötsligt började oljelampan lysa, han stannade och kollade oljan, men det var inget fel, provstartade och då lät bilen konstigt och lampan lös fortfarande... bör väl vara oljapumpen? olja och filter är ganska nybytt. var sitter oljepumpen? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] | |
|
någon som kan fixa fram sprängskiss på min motor? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Angående frågor om oljepump, är det någon som bytt pump på m-30 motorn? Vid själva bytet, har det någon betydelse hur pump- drevet sätts dit på den nya oljepumpen, har det överhuvudtaget nån betydelse om kedjan till oljepumpen skulle flytta sig? MVH |
|
|
dannej: Du har mail. Mvh. Micke Olsson |
|
|
Vet inte hur det är på 2:a motorer men på V8:orna (inklusiven min) har bultarna till oljepumpen tendens att lossna. Om det går så långt så att bultarna faller ner i sumpen fungerar inte pumpen som den ska, med fallande oljetryck som föjd. Ta bort sumpen (enkel åtgärd) och kolla bultarna. |
|
|
hur lång tid tar det efter att man tappat oljetrycket tills lagerna går? nånting har gått sönder rejält för det kommer ingen olja till toppen alls, det är välldigt torrt där. efter att lampan tändes så rullade bilen max 1,5km och då var det bara välldigt lite gas... är det risk att lagerna gått? vad kostar en oljepump förresten? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
| Underligt... Min tdsA skar för ett par veckor sedan. Oljetryckslampan började lysa och i nästa ögonblick gick varvräknarn ner på noll (tur man har automat så att motorn inte slits runt tills man stannat eller kommit ihåg å trycka ned kopplingen;-)). Nåväl, skall imorrn lyfta ur motorn och kolla vad som hänt. Hoppas jag har tur och att det "bara" var oljepumpen som lagt av och ram-/vevlager som skurit, kammen ligger ju sist i "smörjkedjan" och kanske inte påfrestas lika mycket...? Nån som har erfarenhet? Lider jag av önsketänkande? När jag nu tar ur motorn tänkte jag samtidigt göra en mindre renovering, nån som vet var jag kan få bra pris/jobb på vevaxelsvarvning, lager och annat?? P.S. dannej: oljepumen sitter längst fram till höger(passagerarsidan) om vevaxeln (direktdriven av vevaxeln med kuggar) | |
|
då har ju garanterat mina lager med skurit, eftersom motorn stannade, fan vad trött jag är på den j**la bilen, den sämsta skit jag någonsin haft. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
| Motorn urtagen, inte såå mycket jobb men betydligt mer jobb än en gammal opel... Bla. så var jag tvungen att ta lös lådan från sina fästen (även yoken) och dra den bakåt så långt det gick. Tyvärr hann jag inte ta lös tråget idag men man måste ju ha nåt å göra imorrn! | |
|
varför ha ur motorn? tråget måste man väl få väck ändå... eller tar du ut den bara för att kunna göra mera jobb? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
| Både och.. Jag tvivlar på att det går att få lös tråget utan å ta ner hela framvagnen. Tar jag ur motorn kan jag också annat mycket lättare.. ex så var ena motorkudden helt av, man kan passa på att få riktigt rent och måla mm. Har du fungerande a/c blir det kanske lite pilligare, då vill du ju inte ta lös rören utan kanske ta loss hela komressorn istället. Själv har jag ett hål i kondensorn som jag skall passa på att löda igen. | |
|
jag har läst tidigare att det ska gå att få löst tråget, annars kan manm ju lyfta i motorn samtidigt, eventuellt lossa motorkuddarna lite.. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Nu är vevaxeln urtagen. Alla vevlager utom ett hade gått torra och skurit, ramlagrena hade däremot klarat sig allihop. Även kammen såg ut att ha klarat sig. Att ta ur vevaxeln utan att lyfta motorn ser jag nu som helt omöjligt: Konvertern måste loss för att man skall kunna ta bort bakre packboxen, det går inte om man inte tar bort vxllådan. Sedan måste även frontkåpan bort med remskivor generator mm. En rättning när det gäller oljepumpen: Den sitter "runt" vevaxeln och drivs således av den. Om jag förstått saken rätt så drivs pumpen av att kughjul/remskiva trycker pumpaxeln mot vevaxeln, finns ingen kil eller splines... Faktum är att den stora 22mm bulten som sitter mitt i remskivan och skall trycka ihop ovan nämda pumpaxel inte var ordentligt åtdragen, den var nästan lös och jag har en teori att detta är orsaken till att oljepumpen slutat pumpa och inte att den är paj! Kanske den inte sitter ordentligt på din (dannej) bil heller. Kolla det om du kan. |
|
|
ok.. du som har gjort jobbet.. vad tror du en bmw mekaniker skulle ta för att fixa detta svart? inklusive att byta lager alltså, för dom lär ha skurit eftersom motorn la av (automatare) vad kostade pump och lager? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Tja... Slipning av vevaxel = 2500-3500:- Lager 1500:- övriga packningar etc. kanske 1500-2000:- Jobb Hmm.. svårt att uppskatta kanske ett par tusenlappar?? Ovan mycket grov uppskattning men jobbet tar nog två fulla arbetsdagar om motorn sitter i bilen och skall tillbaks dit... |
|
|
sab> var du verkligen tvungen att ta bort lådan? går det inte att dra den med motorn? Var du tvungen att ta bort hela fronten och ac kylare och allt? jag tänkte behålla lådan på och försöka dra hela skiten framåt Finns det inga skarvar på kabelknippet som kommer från torpedväggen? eller måste man lossa alla kontakter? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
kanske någon annan som kan svara på mina frågor också? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.