AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.056

Avgasvärde E36 328

Hej,var och bes. bilen häromdan(blankt papper)och undrar lite om avgasvärdena.
co var ej mätbart
Hc däremot var 22(100)
lambda 1.02
Vad är normalt på en med kisse(min första),tänkte mest på hc,om detta är onormalt högt eller så,och om detta då betyder att något håller på att ge sig.

Henrik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När byttes olja/filter senast? Gammal blaskig olja brukar ge höga HC värden.

Eftersom den låg under gränsvärdet med marginal är det nog inget att oroa sig för.

När jag besiktigade min bil i förgår var det inte mätbara värden på något i avgaserna.
Den var precis nyservad.

Mvh
Har väl ca. ½grön kvar så den skall snart servas,lambdan då?1.02 gränsvärde1.03.

Henrik
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Mitt HC-värde på min "okattade" M535:a ligger ständigt kring 100 på besiktningarna=Bra för en maskin utan kat. sa dem på besiktningen iaf.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

På tomgångsvarvtal måste jag väl tillägga.

Mvh Janne.
Sl
22
Sleepy
328IA -96
Lambda är Lambdasonden. lambda 1= 14,7kg luft per kg bränsle. lambda värde över 1= fetare blandnig, under 1 magrare blandnig. optimalt är runt 1.
Alltså din är ok. om den inte klarar gränsvärdena så kan lambdasonden vara trasig, eller så är det läckage på avgassystemet. jag hadde 0 på alla avgasvärden och 1.02 på lambda.

Din bil är ok, gör en service bara.
Sleepy.
Lambda över 1 magrare blandning.
Lambda under 1 fetare blandning.

Sl
22
Sleepy
328IA -96
Happy du har rätt, jag skrev fortare än jag tänkte.

Hmm skriver jag snabbt??? nej!
Detta skulle innebära att den går magert,kan det bero på igenslaggade spridare el. spridarfel("hjärnan"släpper väl på bränslemängden på tid?)?
Kan även HC värdet påverkas av detta?Har för mig att på förgasarmotorer som man ställde ner co på inför besiktning på känn så kunde man få för högt hc om man råkade skruva lite för mycket.
Kanske dumma frågor,men utan dom så lär man sig inget.
Henrik
Hej
Gör ett tillägg till min förra fråga(ligger även på 3ser. forum,utan svar)
Kan det ha något samband?
Tänkte på luftmängdmätaren,om den ger felindikation om lägre luftmängd än vad som passerar?Är ej helt hundra på hur den funkar så därför frågar jag.

Har märkt att vid lugn körning och växling så hänger och stiger varvet lite när jag frikopplar för att växla.
Ex. Ligger i ca:2000rpm,trampar ur och släpper gasen,så stiger motorvarvet till 2200-2300 innan det sjunker till tomgång.Ungrfär som jag tryckte till lite på gasen efter jag frikopplat.
Detta märks inte av vid lite aktivare körning utan endast när jag glider.
Låter ju som man inte kan köra,inte kul.
Någon som har några förslag på möjliga fel och åtgärder?
SA
9
SA
328Ci -95
1802 -73 ("objekt")
Har oxå en 328 -95, kollade i mina 2 senaste besiktningsprotokoll och såg då följande:

2001 - HC = 000
CO 2500 = 0.0

2002 - HC = 087
CO 2500 = 0.1

Övriga värden: CO = 0.0, LAMBDA = 1.00 vid båda tillfällena.

Skillnaden i HC är ju ganska stor, 087 börjar ju närma sig gränsvärdet - hur illa är detta? Några tips om vad det kan bero på??

/SA

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Normalt HC-värde på en bil med väl fungerande katalysator är 0. Skillnaden från ett år till ett annat beror oftare på skillnader på katalysatorns temperatur än dess funktion.
Det vanligaste felet som ger felaktigt Lambdavärde är utan tvekan avgasläckage. En läcka som varken hörs eller syns kan göra att värdet hamnar utanför gränsvärdena.

Jeppe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.