|
|
|
|---|---|
|
Nu har min 525 12-ventilare börjat bli dum mot mig igen.... Det är en tjock oljesörja som ligger på toppen i kylarvattnet??? Vad kan ha hänt... Kan topplockspackningen ha gått eller liknande?? tacksam för svar... | |
|
Verkar som om maskinen trycker ut olja i kylarvattnet,det kan bero på def. toppackning eller sprucken topp.... Mvh Janne. |
|
|
Hej Börjar bli lite tjatig kanske: Kopierar in mitt tidigare mail beträffande topplocks testning, inge speciella verkyg eller kunskaper krävs.... Tidigare svar: Ett bra tips för att kolla toppar på bla. BMW är att 1. Åk till Stockholm 2. Ta in på ett hotel söder om stan 3. Ställ din väckarklocka på 07:30 en Måndag morgon 4. Kör ut på E4 i norrgående riktning mot stan 5. Imponeras av hur trevligt det är att förflytta sig i en BMW i 0,2 km/h 6. Efter 40 minuter av kö-körning slänger du en blick på tempmätaren, om denna är normal kan du börja läsa morgon tidningen i bilen...... 7. För att göra det lite roligare kan du förbereda dig med att gissa hur många biler som står stilla i Fredhälls och Eugenia tunneln. Dessa är givetvis bilar som ej klarat testet och har således numera trasiga toppar.... 8. Vid marievik imponeras du av att din bil har plågats i köer i ca 1/h+ utan att börja koka...nur har du bara 30 min kvar..... 9. Vid avfarten till Kista börjar agnarna sållas från vetet, har du klarat dig hit kan du konstatera att din topp är helt ok...annars skulle den aldrig ha klarat sig....det kan jag lova. 10. För de som är riktigt pedantiska väntar man med fördel till klockan 16:00 och beger sig i motsatt riktning för att göra om testet enligt ovan..med ett undantag...morgontidningen byts ut mot kvällstidningen. (Många Stockholmare testar sina toppar på detta sätt varje dag) Ha det bra alla / Wallace |
|
|
ok...jag tror inte toppen har gått iofs...Den håller bra temp vid tomgång, blandad körning etc...jag har även taagit ett kompprov och alla värdena var strax över 10, så d borde juh ha visat sig där om det skulle vara nått knas på toppen... Men därför ttcker jag det är konstigt att den trycker ut olja i kylarvattnet endå.... måste vara topplockspackningen som spökar...eller?? |
|
|
Säker kan man ju inte vara.Kan vara så att toppen är spräckt mellan någon av kanalerna i toppen då lär man inte se det på kompprovet iaf.. Lite låg komp i cylindrarna dock,det spelar mindre roll iofs huvudsaken att dem är någorlunda jämna iaf. Kompprovet kanske togs vid kall motor??Då brukar värdena bli lite hur som helst(i ditt fall lite låga)..men återigen det är nog ingen fara med det. Mvh Janne. |
|
|
Försvinner det något vatten för dig? Om inte är det troligast bara kondens. Kör du mycket kortkörningar? MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Problemet är att få man ut olja i kylsystemet så får man ofta in vatten/glykol i smörjsystemet vilket inte är bra alls. Om det kommer in mer en marginell mängd så kan man se att oljan få en grå ton. /göran, vintermannen/ Behöver man inte kombi, behöver man inte bil |
|
|
Vet inte hur det är med just din modell på rak arm men på min så kyls oljan av i kylaren. Kan vara att du har en väldigt liten läcka mellan kyl och oljesystemet i kylaren eftersom det låter att du har mycket olja i kylsystemet. Fast det borde synas i motoroljan som blir grå för det brukar läcka åt den sidan istället. Annars låter det som om det är dålig topplockspackning. |
|
Dr_Mario |
Har du kollat värmepaketet?? Det kan ge många olika sortes fel.. Jag förlorade kylarvatten.. trodde att det var toppen men det visade sej vara värmepaketet som tryckte in lite luft i systemet. Nu ligger tempmätaren så fint mitt på mittsträcket även i Stockholm:) |
LjudFreak |
har du fluktat på blockpackningen??..Mvh//Danne |
|
nu e toppen helt bränd... vit rök ur avgas samt går inte på alla cylindrar under 1700 varv.... d va den bilen... ollie... |
|
|
japp, nu rinner nog kylvätskan in i motorn. Om man misstänker blåst toppackning så kör man inte en vecka till, såvida man inte redan bestämt sig för motorbyte. Live and learn. Tidigare hade det nog räckt med för ett packningsbyte,oljebyte och ev en planslipning av toppen. Nu bör hela motorn rivas och gås igenom, lagerbanor etc mår inte bra va glykol. Lika bra att leta en M50/52-motor att stoppa i. /göran, vintermannen/ Behöver man inte kombi, behöver man inte bil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.