AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.811

Trimning M5 3,8

Sida 2 av 2
gu
394
gurr
M5 -95
ska man vässa ska man våldta med turbo på en gång. den lilla effektökningen man får med chip/mappning kan man lika gärna baka in i priset utav en turbokonvertering direkt. är det bilprovningen som är problemet, gefan i o trimma.
Håller me gurr lite där...... Effektöningen av chip/mappning e minemal.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Håller helt med "Gurr" och Ivar Findin om att skillnaden i toppeffekt med chip i det stora hela är minimal. Jag påstår att ingen klarar normalt av att märka skillnad på 20-30 hp på toppen om man har 340 från början!

Dessutom är det, åtminstone för mig, väldigt sällan som jag ligger på 7000 rpm!

Däremot ligger jag ofta på varvtal mellan 1000-3000 och där märker åtminstone jag på min M5:a mycket stor skillnad med och utan chip (UNICHIP). Inga småryck vid jämn gas längre. Inte alls lika seg som förut.

Även om jag bara gasar aldrig så litet så drar den kraftfullt och bestämt vid alla varvtal över 700-800 rpm nuförtiden. Före UNICHIP-tiden satt jag mest och blev irriterad över hur seg den var vid låga- och mellanvarv!

Slutsats:
Strunta i chippet om det bara är toppvarvaseffekt du är ute efter (på en sugmotor) men överväg det gärna om du vill ha bättre körbarhet "till vardags"!

Per L
Håller även med Per...
Också min kälke e klart rappare under 4000 rpm(har även tagit bort kattarna). Skulle gissa att man kapat några tiondelar till 100...
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Ivar!

Har du gjort något annat än tagit bort kattarna tex mappat med dom borttagna eller kan ma bara ta bort dom och köra och det blir bra ändå!

Sätter du dit kattarna vid besiktningen eller chansar du på att den går igenom ändå?

Per L
Min bil e mappad på turbocenter utan kattar. Kattarna åker så klart på till besiktningen.

Sedan huruvida det spelar någon roll vet jag faktiskt inte. Till saken hör att jag har hört att om man ska mappa en bil måste man tex. mäta avgastemperatur under mappningen. Vad jag inte förstår är hur Claus skulle ha mätt denna avgastemp? Han har ju inte gjort något hål i avgassystemet för någon sådan mätning...

Hur har han i så fall mappat?

Men om du mappar en bil med hjälp av rullande landväg som man gör med t.ex Unichip så kan jag tänka mig att det är bättre att mappa utan kattar om du ska köra utan.

Jag körde med bilen utan kattar ett tag innan "mappningen" och märkte då en bättre respons under 4000 rpm.
Ex
131
Ex3mX
M5 E34 92b 3.8l SOLD!
Jag har varit påväg att mappa förut. Sen har man hört att det är många som bränner sina kolvar när dom har mappat.

Nu är det så att bilen inte kommer igenom besiktningen
"för höga avgasvärden vid förhöjd tomgång"

När dom mappar lär man få annorlunda avgasvärden, Kollar dom det?

Och vilken firma ska man vända sig till om man inte vill ha ett Chip på Posten....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.