AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.815

Trimning M5 3,8

Sida 1 av 2
Mi
11
Mike2ice
325i cab -93
Har lite funderingar på att chipa min M5:a, men jag har hört lite olika historier gällande effeckt ökningen. 20 hk och 79Nm i ökning och en del säger att det inte gör någon större skillnad. Om det skulle vara en bra effeckt ökning vad behövs då mer än ett chip? (luftfilter, extraktor, urbåsta ev trim kat, ferrita system..??) med andra ord vad behövs för att få ut så mycket som möjligt utan att behöva bygga om hela bilen.?

ho is? i am!
Det har nämnts tidigare här på forumet att det finns risk för att ngn kolv går åt h-e när man chippar en 3.8. Det sitter väl extraktor grenrör på original?
Risken är inte så specielt stor att en kolv pajar bara för att man chippar,iaf inte va ja har hört...
Och ett chipp kanske höjer effekten me max 10-15hk skulle ja tro,vet inte riktigt om M5:an är något mer lättchippat än en vanlig bmw...va tror ni?
ul
239
ulfson66
525Tds touring-92
jobbarbil..
Jag chippade min i våras med ett chip från Köhler
men några 20 Hk tror jag inte det blir med bara ett chip. Det bästa att göra utan stora ingrepp är att köpa ett sportsystem, racekattar ( ev katersättare ) sportfiler i originalboxen sen åka och mappa bilen med ev ett Unichip då får du nog ut max av din bil utan att det behöver byggas om en massa.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag satte i ett UNICHIP i min M5 -95 i våras! Visserligen fick jag dom där 20 hästarna till (på toppvarvet) men du kommer säkert inte bli imponerad av skillnaden jämfört med förut, om du försöker vara objektiv!

Däremot blev den som en helt ny bil på låga och mellanvarv där responsen är mycket bättre. Jag vet att det inte blev så mycket mer hästar där heller men i körbarhet känns det mycket bättre.

Inte för att jag vet om min bil var ovanligt "seg" och ovillig att accelerera från runt 1000-1500 rpm och uppåt 3000-4000 rpm på delgas och om dom där små, små ryckningarna som fanns hela tiden vid jämn gas vid 60-100 kph var speciella för just min bil men skillnaden känns i alla fall högst påtaglig!

Per L
Jo,men man får nog inte ut några "20 hk" av nåt chipp...troligtvis typ 15hk,men om man hitter ett någorlunda billigt chipp e de lungt värt!!
ul
239
ulfson66
525Tds touring-92
jobbarbil..
Qvarnis - 2000:-
Lennart Köhler 2500:-
Kan rekomendera bägge.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Men snygga ni vill chippa era M5:or och jag tycker min går bra HAHAHA måste nog ta och åka en av era M5:or nån gång... är dom så slö *flin* =))
Mi
11
Mike2ice
325i cab -93
Tack för alla svar. Per L du är inte ensam om att ha en lite ryckig gång, jag har det i min M5:a oxå. Och det skulle vara väldigt tacksamt att få bort det.
Var hos BTL i v-ö och dom skulle ha 3100 för ett chip + montering..
Luftfilter, vilket är bäst? sportfilter i orginalburken eller ett öppet filter?
Pe
2.342
Per L
När jag satte dit ett UNICHIP på min M5 -95 hade jag ställt upp följande krav/önskemål:
- elektronikboxen till motorn fick inte öppnas rftersom den var alldeles ny
- jag ville i första hand ha bort segheten och ryckningarna på låga och mellanvarv
- elektroniken skulle programmeras för min bil och på rullande landsväg

Allt detta klarar man av med UNICHIP. Sedan är det ju klart att några timmar med en "programmerare" och hans rullande landsväg ("bromsbänk") kostar naturligtvis en del mer än att bara hämta ut ett nytt chip på posten och sätta dit.

På den positiva sidan innebär säkert en ordentlig inställning av motorprogramvaran, kombinerat med som i mitt fall ultraljudstvättning av insprutningsventilerna, en bra säkerhet mot brända ventiler och kolvar.

Per L

Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
PerL:Vad kostade kalaset?
Pe
2.342
Per L
6612 kr i april i år! Är säkert något dyrare nu för jag beställde jobbet redan förra året och fick 2001:s priser!

Per L
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Hur klarade de att chippa utan att öppna styrboxen?
Pe
2.342
Per L
Kolla in på denna hemsida Länk
så kan du läsa om det!

Kort fungerar det så att dom installerar en liten "extradator" på kablarna till orginal styrbox som gör att motorns styrsignaler måste ta omvägen via den nya datorn också! Sedan programmeras den nya datorn så att den överstyr bilens orginalchip. Tex ge mer eller mindre bränsle vid olika situationer.

Praktiskt sett innebär det bla:
- att dom inte kan ändra på en del saker tex kan dom inte ändra på varvtalsstoppet. Så den slår fortfarande ifrån vid 7250 rpm vilket i mitt fall är helt OK!
- att genom omprogrammering av extradatorn med "bara 1:or" så så styrs motorn bara av orginalchipet. Du kan alltså på några minuter ta bort UNICHIP-datorn och motorn blir då helt orginal.
- att du kan ta bort UNICHIP-datorn (se ovan) och installera den i en annan bil. Omprogrammering av datorn för den nya bilen måste förstås göras på samma sätt som för den gamla bilen!

Per L
Ze
5
Zeke
535iM -87 med M5 motor
M5 Touring -93
Jag chippade m5:an och begav mig till en rullande landsväg. Första körningen gav 331 hk, klar besvikelse...tänkte j***a chip som sänkte effekten...Dock var det mitt eget fel, det var mycket varmt den dagen så givetvis var AC:n på. Stängde av den och vipps så var det 369.5 hk i bilen. Ska också säga att upp till 4000 varv var det ingen skillnad på efekten med eller utan AC. Så skillnaden med eller utan chipp kan kännas ungefär som AC på/av.
Mike2ice: Säljer BTL trimchip??????? Dom håller ju på med larm och bilstereo.......... Du menar inte BSR ??

Mvh
Patrik
Mi
11
Mike2ice
325i cab -93
Ja för fan.. skrev helt fel menar givetvis BSR..sorry.

Zeke vad var det för chip du satte in i din M5??
Det gav ju 29,5 Hk mer eller............

ho is? i am!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Zeke:
Det låter helt orimligt att det skiljer 38 hk med eller utan AC. En kylkompressor till bilen är normalt sett på 2-4 kW.
Antingen är kapabiliteten i mätningen dålig eller så är det så att bilen ställer om någonting i mjukvaran när AC är påslagen. Det borde i så fall finnas chipfirmor som i sina chip tar bort den funktionen. Någon som vet detta?
Chippet höjer iallafall tomgången när AC:n aktiveras.

Mvh
Patrik
Hit med ett proffs nu!!
Inte f-n kan väl AC ta 20-30hk då skulle ju en bil utan ac på vara snabbare än med ac på och det har jag aldrig varit med om...
Proffs får tala nu inga wannabees

välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk
av och på blev lite fel..

välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.