|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
B10Tobbe, jättebra att du redde ut skillnaden mellan ASC och ASC+T, det var information jag inte hittade trots en halvtimmes letande på diverse hemsidor. Du skriver själv att det bara är att gasa och styra, och däri ligger hela poängen. Om du inte gasar, utan får sladd pga till exempel för häftiga manövrar, kommer systemet inte att motverka sladden, det kommer bara att se till att hjulen bak inte roterar mycket snabbare (lite förenklat troligen) än framhjulen. Systemet är alltså dummare än ett (med mitt ordval) antisladdsystem i den meningen att det förhindrar bara hjulspinn - att bilen därmed inte lika lätt råkar i sladd är en trevlig bieffekt. Därmed släpper jag nog diskussionen om antisladd/antispinn då det känns som att vi får nöja oss med att vi har olika uppfattning. Väl mött. /Mvh |
|
|
Jag skall också släppa detta nu, men vill bara kommentera en sista sak:) "att det förhindrar bara hjulspinn - att bilen därmed inte lika lätt råkar i sladd är en trevlig bieffekt." Detta är väl inte en "bieffekt", det är just detta systemet är designat för, att förhindra okontrollerbara sladdar. Vad skulle det annars vara till för? |
|
| Förstår vad du menar, jag menade det inte riktigt så slarvigt som det lät :). Det är klart att poängen till viss del är att undvika sladdar, vad jag menar är att den inte häver en uppkommen sladd. | |
|
efter 8-9 inlägg tröttnade jag på läsa vad kom ni fram till ? ASC = antispinn och ASC+T = bättre antispinn eller vadå ? |
|
|
ASC = Automatisk Stabilitets Kontroll ASC+T = Automatisk Stabilitets Kontroll + Drivkrafts Kontroll DSC = Dynamisk Stabilitets Kontroll Alla systemen motverkar sladd, men det är bara DSC som har en aktiv hävning av sladden. Blir det bra så Zhivago? ;) |
|
| Lets call it a day... | |
| Hähä blir nog bra de =) | |
| B10Tobbe, lysande =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.