AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.335

ASC - ASC+T?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Har precis sett i mitt kod register att jag har orginal monterat ASC+T... Vad är den exakta skillnaden med och utan T?
Tackar!
Danne

H U M A N R A G E
Länk
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
ASC = Anti Skid Controll = Anti sladd kontroll?
+ T = Traction = grepp?

///Tobbe
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det betyder att du både har antispinn och antisladd.
ASC = Anti Spin Control (hjulspinn)
+T = Traction (sladdkontroll)

på nyare modeller heter det
DSC III = Dynamic Stability Control
och är lite förbättrat...

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Har för mig att ASC från -95 innebär ASC+T, dvs enbart antisladd finns inte därefter.
Mao, har man en knapp som det står ASC på och bilen är nyare än -95 så har man Stabilitestskontroll, dock inte dynamisk stabilitetskontroll som kom ännu senare.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Tekniskt sätt då? Vad innebär det?

H U M A N R A G E
Länk
Froz-523
Nej men vänta lite här nu, var har alla fått att ASC+T skulle vara antisladd? ASC+T är endast antispinn, dock lite förbättrad funktion jämfört med den äldre ASC.

Antisladd, då heter det DSC.

Detta har diskuterats ganska flitigt här på forumet tidigare.
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Tydligen har det inte diskuterats tillräckligt eftersom att du har fel!

ASC=Automatic Stability Control=Antisladd
+T=Traction control=Antispinn
DSC=Dynamic Stability Control=Mer avancerad form av ASC+T.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ok,
om någon kan förklara hur systemet fungerar i praktiken kanske vi lätt får reda på vem som har rätt ;-)
Detta står iaf att läsa på Bmw sidor, där det då säger att ASC+T = Antispinn samt stabilitetskontroll.
Länk

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

aaaahh...
Hittade även denna:
Länk

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
men det är väl ändå så att ASC är bara antiSPINN och ASC+T är antispinn + antisladd... eller?

Jag har ASC ..det står så på knappen iallafall :-D och det är antispinn.

DSC (egentligen DSC 3) är det mest avancerade antisladd och antispinn systemet. Standard från -01 tror jag.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Som B10 Tobbe skrev:
ASC= Automatic Stability Control
T= Traction control

och jag förmodar att våra bilar innefattar båda dessa...

Här står mer att läsa om DSC (III):
Länk

Mvh
Anders S.
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Urklipp ur BM's sida:
"Den automatiska stabilitets- och antispinnkontrollen (ASC+T) förhindrar att ett hjul kommer i spinn."

ASC betyder Automatisk Stabilitetskontroll, dvs ANTISLADD.
T står för tracktion och betyder grepp, alltså ANTISPINN.

ASC+T har alltså bägge.

Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Återtar tidigare inlägg....kanske. Hittade nämligen detta på en sida:

Det är mycket vanligt att dessa två system blandas ihop. Ett antispinnsystem (ASC+T) kan bara förhindra att drivhjulen slirar på halt, eller allmänt slirigt, underlag. Det har ingen inbyggd gyromätare, och kan inte avgöra hur bilen svänger. Med andra ord: Antispinn hjälper Dig att starta på halt / slirigt underlag, men kan inte häva en oundviklig sladd.
Antisladd (DSC) däremot är ett mer avancerat system. Här finns en inbyggd gyromätare, som känner av sidkraft, var bilen är på väg, och hur föraren vrider på ratten. Skulle förarens rattrörelser inte överensstämma med hur bilen går, griper DSC in. Det kan bromsa ett eller flera hjul helt automatiskt, oberoende av varandra, för att häva sladden.

Froz-523
Just det...Ralle7:s senaste inlägg är det korrekta

ASC och ASC+T är antispinn
DSC är antisladd

Så hade man rätt igen då...:-)
Japp, kan bara hålla med de sista 2 skribenterna. ASC+T är _inte_ antisladd. "Stabilitetskontroll" som B10Tobbe skrev innebär bara antisladd i den meningen att man kan förhindra sladdar som uppkommer p.g.a. att hjulen spinner, inget annat. I min mening kan man därför inte kalla vare sig ASC eller ASC+T för antisladd, såvida man inte aktivt försöker skapa förvirring ;).

/Mvh
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Men nu får ni väl ge er!

Bara för att det har kommit ett nytt, mer avancerat system, så kan man väl inte ändra betydelsen på de tidigare systemen. ASC systemets uppgift är att förhindra sladd, vilket det också gör. Då måste det väl ändå vara ett Antisladd system, eller som BMW kallar det, Stabilitets kontroll.
Känns som om man kan hålla på så här hur länge som helst eftersom allihop definierar "antisladdsystem" olika. Är det ingen som kan tala om hur ASC (samt ASC+T) funkar tekniskt istället så kanske vi kommer nån vart?
Jag vet själv inte vad skillnaden är mellan ASC och ASC+T så jag är nyfiken.

/Micke
B10Tobbe, imho är det fel att sätta likhetstecken mellan stabilitetskontroll och antisladd. ASC/ASC+T kommer inte att häva en sladd om den uppstår, systemen kommer bara att se till att bakhjulen inte spinner = antispinn i dagligt tal.

micke, mig veterligen (satte mig och letade lite på nätet för att se om någon där förklarat ev. skillnader) så fungerar båda principiellt likadant. Systemen känner via ABS-sensorerna av om något av bakhjulen spinner. Dom sänker då motoreffekten och/eller bromsar bakhjulen individuellt för att däcken ska återfå fästet.
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Skillnaden mellan ASC och ASC+T är att +T kan använda sig av bromsarna för att förhindra hjulspinn. Detta är dock bara aktivt upp till 100 km/h, sedan är det bara ASC delen som griper in, dvs strypningen av motorn. Systemet känner av alla fyra hjulen, inte bara bakhjulen.

"ASC/ASC+T kommer inte att häva en sladd om den uppstår"

Jo men det är ju det ASC gör! Det är givetvis inte lika effektivt som DSC, men förhindrar sladd gör det likförbaskat! Pröva själv en bil med ASC på vintern. Det är bara att gasa och styra. Vid minsta lilla tendens till att bakvangen vill sticka, så stryps motorn och bilen rätar upp sig. Är inte det Antisladd, då vet inte jag.
Froz-523
B10Tobbe, ok det är din uppfattning och det må så vara, men det är inte den gängse uppfattningen eller definitionen från världens biltillverkare, inte heller BMW. För att få kallas antisladd ska det vara ett system som känner av sidokrafter och rattutslag mm, precis som DSC.

ASC+T jämför bara rotation på fram- och bakhjul och bromsar spinnande hjul och stryper även gasen vid behov. I praktiken en starthjälp, visst kanske den även förhindra en sladd, men den kan inte gå in och häva en sladd som DSC kan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.