AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.673

Toppfart 90, varför?

Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Körde till sommarstugan igår förmiddag (7 mil). Bilen går kanon i vanlig ordning och jag kör hyfsat försiktigt, också i vanlig ordning.

Bilen får stå ca en timme innan jag kör till tippen med lite skräp. När jag svänger ut på landsvägen gör jag en kraftigare acceleration än vanligt eftersom det är en lite skymd utfart. Noterar en liiiten aning tveksamhet, men funderar inte mer på det. Den gör så ibland under kraftig acceleration särskilt med ac på (den var dock av nu).

Slänger mitt skräp på tippen. När jag ska svänga ut på vägen kommer en bil snabbt upp bakom och jag ger full gas på tvåan för att inte vara i vägen. Vid 4500 rpm känns det som att vartalsregulatorn går in. Det tar tvärstopp. Därefter svarar den inte på gas alls. Man kan trycka ner gaspedalen kanske 10-20%, sen liksom tjöver den sig. Ingen varningslampa tänds.

Lyckas ta mig tillbaka till stugan och låter den stå och fundera på saken en stund. Startar upp den en halvtimme senare, men det är likadant.

Bestämmer mig för att köra de 7 milen hem eftersom stugan inte är beboelig så här års. Efter ca 1 mil tänds motorlampan. På motorvägen lyckas jag hålla ca 90 på plan väg. Uppförsbackarna var rätt läskiga... Men hem kom vi i alla fall.

Nu är jag ingen vidare värst mekaniker, men jag vill gärna ha en idé själv innan jag kontaktar verkstad. Vad tror expertisen? Lambdasond? Luftmassamätare? Bränslepump?

Bilen är en 316i compact -00 (E36) med 13 000 mil på mätaren.
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Kolla om du har någon som kan hjälpa dig att läsa av felkoder.

Morsans volvo blev så för nått år sedan och då var det innandömmet i katalysatorn som lossat och blocerade avgaserna.
Testa lägg dig under bilen och knacka/banka på katten och höra om det finns något som är löst på insidan .
Jag körde ett järnspett igenom på volvon och den funkade som en klocka efteråt , körde många år med den sådan , hade tur och slapp avgaskontroll på besiktningen år efter år ;-)
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Såg att du bodde nära mig .
Bor i Göteborg och kan hjälpa med felkoder med min Blåtand dongel och Torque om du inte hittar någon annan.
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Det låter rimligt, att något lossnat pga
höga avgasflöden. Var ute och bankade
på katalysatorn och även de andra burkarna.
Inget skrammel.

Tack för erbjudandet, men vill inte köra mer
än absolut nödvändigt. Bor utanför stan så det
blir en bit att köra.
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Är hemma och sjukskriven precis nu så om min bil funkar så kan jag ta en liten tur någon dag nästa vecka och hälsa på.
Kom ut igår och batteriet var tomt , hade ett gammalt som jag fick laddat upp och stoppat in idag och bilen startade , lite osäker om den drar tjuvström eller nått.
Vill bara försäkra mig att den inte gör så och att gammalbatteriet fungerar först .
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Igensatt katalysator eller igensatt bränslefilter är mina gissningar
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Har faktiskt råkat ut för detta på min gamla 328 e36! Hade vid tillfället 325 insug m.m så den var hyffsat pigg, körde ifrån e46 330! Märkte hur den blev slöare o slöare och till slut orkade den inte åka fortare än 160, och de var gode segt dit upp, typ som en gammal merca 123 diesel! De var stoppningen som släppt i avgassystemet och gjorde att den fick en långvarig förstoppning! Men vad den gick bra när jag tömde slutburken på ull eller vad de nu heter!
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Hur går det yozef har du fått kollat nått ?
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Gåtans lösning: trasig luftmassemätare. Har bytt den nu ikväll.
Nu går bilen så mycket som ett spjut som en 316 kan.
Fi
85
Fille.S
520d F10 -15
328i E36 -96
Skoj att det löste sig och var en sån enkelt sak :)
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Bra att det löste sig :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.