AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.422

Vinterförvaring BMW 545i, vad har jag inte tänkt på?

Hallå!

Dags att ställa in finbilen och ta ut vintersläden.

Jag skall ställa in min 545i;a i en lada, denna blir cirkus som en carport då en sida är öppen. Men "rummet" är stort och vädersäkert.

Det jag tänkt på att göra är att
* Göra en Rejäl tvätt utvändigt (Vaxa bilen för ca 3 veckorsen.)
* Sätta på 15" "skitfälgar" som satt på min Vinterbil, en 530i E34.
* Torrbill i kupén
* Underhållsladda bilen från pluspolen i motorrummet hela vintern
* Tanka fullt

Det jag är mest fundersam över är om jag ens på 15"are på bilen? Någon som vet?
Har givetvis orginal 17" till den som jag kan sätta på också.

Något annat jag glömt att tänka på?
Alla tips är välkommna :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om du monterar på hjul som har däck som du är lite rädd om så pumpa upp trycket i dem.

Jag skulle dessutom rekommendera byta ut olja. Detta för att undvika att det ligger gammal olja (som bundit upp fukt och vatten) helt stillaståendes mot tex vevlager och dylikt.
pa
165
palin lover
S60 T8 AWD Polestar R-design -21

Chevrolet Camaro Z28 -96
Varför inte köra den året runt?
det är ju ingen samlarbil/sportbil du kör....
3M
718
3MW
E36 Ti
Som svar på din fråga, 17" är det minsta som går på en 545i
Li
7
Linuswikstrom3
Bmw 520iA 1991
Bmw 518I 1990
Finns ju i handboken om du ska förvara den en längre tid, en guide hur du skall göra. / Linus
Palinlover: "Varför inte köra den året runt?
det är ju ingen samlarbil/sportbil du kör...."

Det beror ju på vilket utförande han har (vissa utföranden finns bara i ett exemplar) och dessutom om alla 545or brukskörs kommer det inte finnas något fint exemplar kvar även om det handlar om en 545iA i Black Sapphire.

Hur många X5 3,0d tror du kommer finnas kvar om 20år?
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Öppen lada? Du vet att möss älskar att tugga ljudisolering, kablar och gummislangar och sen bygga bo av allt i handskfacket va?
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Yeddheng

Min 523 stog ute på gårdsplanen på nätterna, möss tog sig då in via ventilationen i bagageutrymmet ut i hjulhusen. De åt upp en del av skumplasten där vilket var ganska obehagligt att upptäcka.
Jag kapslade in luftsläppen med rostfritt nät (millimeterrutat). Det var litet bökigt att göra men jag slapp fler påhälsningar i bilen.
Dessa ventilatorer är en svag punkt även på senare BMW modeller.
St
19
Stigge-52
520d Touring 2013 F11
Peugeot 205 CTI cab-87
Håller med Yeddheng, viktigast är nog att hålla möss/råttor på avstånd. Ställ den i ett tätt "hus" i ladan, annars har du varken klädsel eller annat kvar nästa vår.
När jag haft mina bilar i lada tidigare har jag strött vitlök runt bilen, det gillar dem tyligen inte och för mig verkar det funkat.

MVH Jimmy
Hallå!

Tack för tipsen.

Ja, mössen är ett problem. Gården är dock aktivt behandlad med råttgift från antisimex och vi har inte haft problem med dessa. Men ska för säkerhets skull lägga enris under och runt bilen. Det ska dom ju inte gilla.
Bilen har alltid förvarats på denna plats sen jag köpte den i våras. Endast brukat den på helgerna så den stått still hela veckorna. Inte haft något problem med ohyra på den korta tiden iallafall vad jag märkt.

3MW, befarade detta precis efter jag gjort inlägget hehe. 17" it is!

Linuswikstrom3, tack för tipset! Ska kika i denna snarast!

Bytte olja på bilen för ca 2 månader sen (ca 100 mil). Det borde vara OK eller?

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.