AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.239

Hur får man bort listen för skyltbelysningen på E39 touring?

Hej!
Hur får man bort listen till skylybelysningen på E39 touring?
Har tagit bort beklädnaden från luckan och skruvat bort dom 2 skruvarna i vardera sida men får ändå inte lös den och vill helst inte bryta utav den.
BM
39
BMWgissel
BMW 525iA Touring -04
Hej

Jag skruvade bort handtaget som satt med två fastrotade muttrar på insidan och då var inte bilen gammal ska du veta. Tydligen rostar muttrarna fast och har du oturen och du inte fått dem att släppa efter att sprutat på 5-56 eller vad du själv har, då ser jag inget annat val än att du får ta till lite våld, men försök att skydda lackade ytor bäst du kan och får du läsa dem så smeta på kopparpast på gängorna på den nya handtaget och den var inte så blodigt pris hos BMW vad jag kommer ihåg. Passa på att rostskyddsbehandla luckan invändigt när du ändå håller på. Jag köpte en kromad variant till min och det såg snyggt ut med två nya LED lampor för reg. plåten.

Lycka till.

ma
7.451
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Fyra rostiga muttrar är det väl. Det sitter fyra "ankare" i listen till skyltbelysningen/handtaget. När muttrarna har blivit lite rostiga orkar inte plastlisten hålla emot och ankaren slirar. Sen är det bara att slita loss listen och köpa en ny. 500kr. Du kan transplantera den yttre lackade delen till den nya stommen, men var då försiktig när du tar bort listen, eller försök ta bort den lackade delen först. Som sagt, rostskydda ordentligt invändigt!
Tack för svar! Hur sitter yttre listen fast i "stommen"? är det bara att dra rakt ut?
ma
7.451
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Den snäpps på /viks om så att ssäga.

/Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.