|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tror jag ändåså hittade artikeln du beställde Är det den som benämns "Bakbalksfäste, bakre" och har "Art nr: 33319059301" ? Men du sa ju i början av tråden att bussningen du beställde var tvådelad som såhär Länk men den på Motornord är ju en enda del - hur är det? |
|
Aj då , testade inte länken.. Art nr: PFR 53606 /lev1n |
|
|
Jag beställde powerflex-bussningar. De ligger under Webshop > BMW tillbehör > Bussningar powerflex > E36. /lev1n |
|
Och jag hittade precis PFR-53606 när jag letade runt lite mer :-) Ok! Det är de bakre bakbalksfästena, dvs #3 i BMW's sprängskiss Länk Dessa bakre är 62.5 jämfört med 60.5 för de främre. Verkar stämma. Tar man en titt hos Powerflex så stämmer det också (dvs bakre bakbalkfästen är just PFR-53606) Länk |
|
Verkar stämma ja! Då blir till o såga ur hylsan imon då. Tack så hjärtligt för hjälpen, en stor lättnad att ha detta utrett. |
|
Dessa originalbussningar brukar bestå av metallhylsor med bondat gummi. Så den hylsa som är kvar som du visar på bilden bör med största sannolikhet tas bort (då den troligtvis tillhör den gamla bussningen). Vill minnas att man kan råka ut för samma problem när man försöker göra detta på E34 också. Fast hur du ska få dit den nya bussningen utan att sänka ned / ta bort subframen vete tusan. |
Såvida inte powerflex-bussningar vill ha hylsan kvar. Verkar som vissa typer vill ha det (om man kollar på Pelican Parts guide) Länk Men denna info skall medfölja bussningarna vad som gäller, vad som behövs för installation och hur de skall installeras. |
| Med tanke på att metallhylsan har en kant längst upp som gör det omöjligt att montera mina nya bussningar så litar jag kallt på att den ska bort. Det går dessutom inte att passa in den nya bussningen underifrån i metallhylsan, hålet känns alldeles för litet. | |
| Jag har bytt vanliga silentblockbussningar några gånger och det enklaste sättet att pressa i dem är att använda sig av en liten 1,5 tons vanlig garagedomkraft och sedan lägga ett större tyg spännband (typ för lastbilar) eller liknande, använde en kedja en gång. Forma spännbandet/kedjan som en ring och för in balk/bussning/domkraft och pressa i bussningen. Funkar riktigt bra att göra på plats i bilen. | |
| Jepp , det är så jag har tänkt göra. Återkommer med resultatet! | |
| Idag sågade jag loss hylsan som mycket riktigt var ytterdelen på den gamla bussningen. Sedan lossade jag det andra silentblocket, vilket gjorde att jag fick ner hela bakvagnen tillräckligt mycket för att lägga på den ena bussningshalvan ovanifrån. Sedan pressade jag i innehylsan och den nedersta bussningshalvan underifrån hur lätt som helst! Jag behövde inte ens använda domkraft för att pressa, antar att det beror på att busssningen hade legat i frysen i drygt två dagar innan monteringen. | |
|
Härligt, kan du inte skriva ett reptips! FAF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.