AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.861

Problem med belysningen e39.

FO
50
FOX
325d E91 -10
När jag startade bilen häromdan fungerade ej belysningen som den ska. Halvljus på trots att ljuset ej slagits på.
Helljus, positionsljus (angeleyes), blinkers och instrumentbelysning är kaputt.

Var ska jag börja kolla? Någon som haft samma problem och hittat lösnimgen?

Mvh F

Ka
96
Kalase
LR Freelander 2 SD4 S -11
98% säker på att det är ljuskontrollboxen (LCM), bmw måste programmera den för din bil så inget att byta själv direkt. Hade liknande symtom på min bil, byt den innan du råkar ut för en olycka... kostar mellan 4 och 5000 har jag för mig.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Kan också intyga att det till 99,99% är LCM-modulen om halvljusen fortsätter lysa efter att bilen stängts av. Dock har jag inte hört talas om att bara BMW kan fixa det.

När jag trodde att jag hade fel på min LCM-modul så fick jag höra att man kan i stort sätt gå till en TV-reparatör eller liknande, och be dem löda om en krets. Har inga exakta detaljer, men tror det finns ett mektips. Annars finns det mycket på Google också.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Mektips: Länk

___

Min bil: Länk
FO
50
FOX
325d E91 -10
Ok, tack för svar.

Bara för att förtydliga, halvljuset lyser inte av sig självt när bilen är avslagen.

När bilen är startad har jag halvljus oavsett om jag väljer att ha ljuset avslaget, bara positionsljus eller ljuset påslaget. Samt att instrumentbelysning, helljus och blinkers inte funkar alls. Inte heller den automatiska inställningen av halvljuset funkar.

Lutar åt att ta den till bmw och bli skinnad då eller?

FO
50
FOX
325d E91 -10
Provade koppla ur batteriet och lade ihop bilens plus och minuspol en stund, kopplade sedan in batteriet efter 30 minuter.

Felet kvarstod förutom att backljuslampan lyser konstant när nyckeln är utdragen efter denna manöver. Det blev alltså sämre.

Kan det vara ett relä eller tyder allt på ljusmodulen?

Vad säger expertisen här på sidan?

Allt styrs av ljusmodulen. Tyvärr är inte din modell den som visas i mektipset och det är heller inget man "löder om".
På den äldre modellen bytes effektkretsar när någon strålkastare, oftast ena helljuset, lyser ständigt.
På de nyare finns också effektkretsar men det är sällsynt eller så gott som aldrig förekommande att dessa kortsluter och tänder lampor konstant. Däremot uppstår det fel i processorkretsarna (finns 2st) i ljusmodulen.
Utbyte är tyvärr det som gäller, kodning mm måste sedan göras för att bl-a synka mätarställningen och för att återställa de funktioner som bilen har vad gäller belysning osv.
Man kan hitta moduler via t.ex skroten, bildelsbasen eller ebay osv. Då får man ordna montering och kodning osv själv, hos BMW gäller endast nya moduler inkl kodning.

FP
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kan man koda in en begagnad modul med DIS (vanliga serviceprogrammet) eller måste man göra det hos en "hackare"?
Osäkert. På lite äldre, kanske fram mot -00 så var säkert DIS relevant.
Hur menar du med hackare? De varianter av DIS som finns ute bland oss vanliga döda är synnerligen hackade...)

FP
ma
7.450
marin849
Förvisso, men det är fortfarande det officiella programmet med de officiella möjligheterna.

Jag menar om det är som med t.ex. motorstyrdon och EWS som officiellt bara kan kodas en gång och därmed ej kan köpas från skrot, där finns ju en del personer som med i allra högsta grad ej officiella verktyg kan koda om dem ändå.
ma
7.450
marin849
Ok, inte officiella, utan med "BMWs verkstadsutrustning".
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
med bmw skanner 1.4 Kan man koda in en begagnad lcm modul med bilens vinnr.
ma
7.450
marin849
Man gör så här:
Skaffa begagnad LCM av rätt generation, använd BMW Scanner för att nolla milställningen och byta ut VIN i LCM, sedan använder man DIS för att automatiskt koda modulen till bilen.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
marin849, det är ju lätt gjort att koda LCM rätt med Bmw scanner om man nu inte har DIS. Antingen klicka i manuellt de olika options eller om man har läst ut det tidigare så är det bara att skriva tillbaka filen.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

ma
7.450
marin849
Japp, jag var dock feg o lät DIS göra det "rätt" dvs automatiskt som original.
ma
7.450
marin849
Sen om gamla LCM är paj vill eller kan man ju inte läsa av den.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det har du rätt i förstås ;-) men ofta kan man ändå få upp bilden i BMW scanner och sen ta en screenshot. Sen är det bara att planka.
Kanske läge att läsa ur diverse moduler innan de går sönder.
Tror jag ska ta och göra det.

Mvh Ola

marin849/ Så ditt problem (som förövrigt är exakt vad jag har) löste sig med utbyte av LCM?

ma
7.450
marin849
Inte ännu på min egen bil. :)
Fel tråd förresten?
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.