AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.743

Blixtrande tändspolar m50b25

Ch
60
ChrisG
325 1992
Kollande när det blev mörkt ute och fick se att samtliga tändspolar blixtrar blått,mer eller mindre?Bilen går som den skall förutom en mindre misständning tomgång.Hur vanligt är detta och isåfall är alla tändspolar kass för mig nu?
Har för mig att dom ska göra det. Alltså normalt :) Har aldrig sett det själv dock, skulle vilja se hur det ser ut. Det var någon som skrev här på forumet att man kan kolla om en spole är dålig genom att se att det inte blixtrar om den.
Det är överslag i tändspolarna, det ska sitta lite jordplåtar men inte säker på att det gör det på alla.
Det ska inte blixtra om dem du har minst en dålig tändspole.
Börja med att dra upp dem och kolla så inte tändröret är sprucket.
Ch
60
ChrisG
325 1992
Två helt olika bud här nu:) Har precis kollat tändrören men ej kunnat se några sprickor,lindade dem med vulktejp just in case.Passade på att ohm mäta mellan stift 1 och 16 och samtliga visade 8 ohm samt att dom är jordade via två jordflätor. Som jag skrev innan så finns det en misständning på tomgång men bortser man från det så går bilen "bra". Hur troligt är det att samtliga spolar är trasiga då det faktiskt blixtrar blått om alla 6?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det blixtrar blått, går inte gnistan ner i stiftet och då misständer motorn.
Det är inte säkert att du märker det när motorn har lite högre varv och sex cylindrar, men de misständer säkert då med...

Med andra ord är spolarna dåliga.

En Ohm-mätning ger inte alltid något märkbart resultat då överslagen sker vid väldigt hög spänning.

Hur ser stiften ut?
Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ch
60
ChrisG
325 1992
Stiften ser ok ut,chokladbruna inget sot eller klägg,bilen har snart gått 25.Hade en e34 540 för några år sedan med blixtrande tändspolar på alla 8.Köpte nya samt nya tändrör men likt förbannat blixtrade det om dom ändå.Blir lite villrådig,kört carsoft=inga felkoder
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Jag har kollat detta på flera m50 och med beckmörkt i garaget så kryper det på alla spolar.men blixtrar det är det nåt knas.
Böt även alla spolar på min förra 525a bara för att konstatera att det kröp även i dessa.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Hm..."Blixtrandet" är OK, är en form av "corona discharge".
Jag skulle säga att det inte är ok, speciellt då han upplever misständning.
Ch
60
ChrisG
325 1992
Blixrtande eller krypande,tror vi menar samma men sätter olika ord på det.Hur troligt är det att alla sex spolar är sönder med tanke på att dom beter sig samma när det skall till att tända? Misständningen består av ett litet "poff" som man hör då och då om man står bakom bilen och lyssnar.
Är det när bilen är kall eller varm? Eller beter den sig likadant från kall till varm?
Ch
60
ChrisG
325 1992
Hej,så fort den blir varm så börjar det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.