AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.654

Avställningstips för vintern?

C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Då ska Challengern tyvärr ställas av. Den kommer stå i ett hyfsat varmt garage, däcken är fyllda med nitrogen så platta däck bör det inte vara nån överhängande fara för.

Så vad bör man tänka på? Har köpt en torrboll bl.a. Rutorna en bit nere? Underhållsladdning på batteriet? Bensin?
Jag står i kall lada och har:
Nybytt olja
3 kg i däcken
Överdrag som andas
Två torrbollar Mega som står i kupén.
En mindre torrboll i bagaget
Rutorna stängda
Låter batteriet sitta kvar över vintern. Med nyladdat batteri och polerna lyfta har det alltid funnits gott om ström på våren.

/N

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Beroende på var den står, men ett par råttfällor kan spara mycket besvär. Jag körde 3,5 i mina däck över vintern, ingen platthet. Full tank.
Jag har också nitrogen i däcken, men bara 78%... ;-) Nej nitrogen kommer inte att hjälpa däcken på nåt sätt. Jag brukar pumpa i runt 1 kg extra i däcken när jag ställer ner sommarbilen.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Snabb fråga. Dum fråga kanske. Men har däckstorleken någon betydelse när man fyller på med extra luft?

Jag har 255/30/21 och 295/25/21. Hur mycket luft behöver jag fylla med?

Jag ska även underhållsladda batteriet.

Vart köper man torrbollar? Kanske kan vara ett prisvärt inköp!

"BMW, probably the best car maker in the world.."
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Fast grejen med Nitrogen är ju att den ligger kvar i däcket och inte pyser inte ut, så borde ju fungera? Men visst, kan väl dra i lite extra luft då också. :) Körde en torrboll och rutorna minimalt nervevade. Farsan ska se till att låta bilen vara igång typ 15-20 minuter varje månad och även sköta underhållsladdning på batteriet.
St
1.200
Stilren

Ingen?

"BMW, probably the best car maker in the world.."
Grejen med nitrogen är väl bara att däckverkstäderna ska tjäna lite extra med pengar...

Jag bryr mig aldrig om att starta mina vinteravställda bilar, tror personligen att det gör mer skada än nytta om man inte kör bilen ordentligt genomvarm.
Nitrogen är ett annat (sammansatt latinskt och grekisk) namn för kväve - det som luften består av till 78%.

Det är lite humbug med nitrogenfyllda däck IMHO - möjligen att man kan nyttja diffusionen i gummit att syret diffunderar in lite fortare i däcket för att partialtrycket på syret inne i däcket är mycket lågt i jämförelse med utsidan än att kvävet diffunderar ut då skillnaden i partialtryck är mycket mindre mellan utsidan och insidan och den vägen bibehåller trycket lite längre.

Men denna verkan fungerar bara för gaser som diffunderar genom en ganska så genomsläpplig gummi/syntet/plast - men hjälper inte om du har en aldrig så liten luftläcka av por-typ eller i ventilen...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med om att "nitrogen" (dvs. kväve) är en klart onödig produkt/tjänst som däckkrängarna tjänar stora pengar på att sälja på kunderna.

Att man använder kväve i flygplansdäck och inom "extrem" racing (typ Indy-car och F1) beror främst på att detta minskar brandrisken något vid ev. olycka/haveri eftersom kvävet...kväver elden (som namnet antyder rätt klart!) då det hindrar syret i luften att komma till brandhärden.
Inom racingen är även lufttrycket något mer stabilt (ökar inte lika mycket som ren luft) när däcken blir ordentligt varma - men så varma lär däcken inte bli i normal trafik...

Som sagt; en klart onödig produkt/tjänst som inte tillför något positivt i realiteten för normalbilisten!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gällande att köra motorn några gånger på tomgång i 20-30 minuter under vintern:
Hoppa över det momentet, det sliter bara på motorn och oljan. Det värsta som finns för en motor är tomgångskörning med kall olja - oljecirkulationen är väldigt dålig och motorn "chokas" så att det blir mycket bensin som tvättar bort oljefilmen från cylinderväggarna samt även trycks ner i oljan och späder ut den. Detta tillsammans med kondensvatten och det faktum att oljan och motorn inte blir tillräckligt varm under tillräckligt lång tid gör att oljan förorenas med vatten och bränslerester som är obra. Dessutom får du mängder med kondensvatten i avgassystemet som gör att det rostar inifrån om du inte har rostfritt system...

Kort: tomgångskörning gör mycket mer skada än nytta under vinteravställningen!

Mvh
Johan B

Jag köpte en uppsättning skrothjul på skroten för tack ska du ha som bilen stod på under vintern.
Flera fördelar, man behöver inte fylla på nitrogen eller annat, blir inga plattfötter på finhjulen och man har dom lösa så man kan tvätta, vaxa och sköta om dom nogsamt, även insidan!
Dessutom, om det skulle behövas, kan man ändå flytta bilen.

///Micke
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Torrbollar köper man på Clas Ohlsson eller Biltema. Ha dock rutorna minimalt öppna, annars avfuktar du hela lokalen bilen står i, och de tar slut mycket fortare.

Batteriet underhålls laddas med en CTEK laddare, min står på hela vintern.

Att starta upp bilen gör mer skada än nytta, se ovanstående inlägg.

Full tank.

Rulla bilen någon decimeter fram eller tillbaka en gång i månaden så slipper du fyrkantiga däck.

Mats
BMW CS #5847
Undrar hur många skrotar som har en uppsättning skrothjul till en Challenger SRT-8 liggande? :D
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Nu är det ju förvisso inga jättepengar de tjänar då det kostar 200 spänn för alla fyra däcken. Dock tror jag faktiskt på det, farsan kör mycket bil och däcken slets betydligt långsammare för honom. Personligen tycker jag det är bekvämt att slippa kolla lufttrycket. Kollade det för skojs skull innan avställningen och det är exakt lika mycket som de tryckte i början av säsongen.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Haha, blir nog svårt att hitta "skrotdäck", speciellt eftersom det knappt finns 18-tumsfälgar som går över oken som det är. :)
St
1.200
Stilren

Varför är full tank att föredra? Spelar det verkligen roll och om det gör, varför?

Jag har hitintills gjort följande:

Förvaring i varmgarage
Rejäl utvändig tvätt (invändigt kvarstår nästa helg)
Fyllt samtliga däck ca 3 kg
Lagt på ett BMW cover
Lagt på underhållsladdning av batteriet

Funderar dock på att lyfta upp bilen och ställa den på något annat lämpligt. Då kan jag fixa med hjulen under vintern och låta bilen "stå fritt" som många menar är bättre än att fylla upp hjulen med extra mycket luft.

Funderar även på att lämna in bilen till Mrcap eller motsvarande i vår. In- och utvändigt. Motoroljan är bytt minst en gång per år och senast i maj så det byter jag när bilen ska ställas på igen.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anledningen till att du skall fylla tanken är att du då minimerar fria luftvolymer i tanken som kan fälla ut kondensvatten, dessutom skapar det även så liten yta som möjligt som bensinen exponeras mot luften och där kan avdunsta lätta kolväten.

Så bäst är helt full tank eller helt tömd dito.

Det är även bättre att byta oljan INNAN avställningen för att få bort vatten och andra restprodukter från oljan. Främst slipper du få slamfällning från oljans föroreningar/fasta partiklar som lägger sig i botten av tråget och bildar en tjock smet när oljan får stå still länge.

Mvh
Johan B

Samt att använd olja innehåller både vatten och korrosiva ämnen. Att låta lager och cylinderytor stå med en tunn film begagnad olja är således ingen vinnare.

"Det är även bättre att byta oljan INNAN avställningen för att få bort vatten och andra restprodukter från oljan. Främst slipper du få slamfällning från oljans föroreningar/fasta partiklar som lägger sig i botten av tråget och bildar en tjock smet när oljan får stå still länge."
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
det enda som talar för att starta för varmkörning (genomvarm) är att Ac-kompressorn får arbeta (smörja lagren). hade en hobbybil för några år sedan som inte startades på ca 1 år och den AC-kompressorn var helt färdig sedan. Därför startar jag mina vinteravställda bilar en gång var 4-8 vecka och låter oljetempen ligga på >80gr i minst 15 min (varierande varvtal, ej tomgång) för att kondensvatten etc ska försvinna. jag anser att torkade packningar är värre än att det tar tid att förånga/förbränna kondensvattnet/överskottsbensinen.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
med det sagt så har jag stor respekt för det Johan B säger om oljor, och jag säger inte emot de fakta han framställer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.