|
|
|
|---|---|
|
Behöver akut hjälp, ang sevostyrningen på en alpina b3 (e46) Den la av mitt i en rondell (inte så trevlig upplevelse) stannade och kollade nivån och det var bara lite olja längst ner på pipen, alltså väldigt låg nivå (det läcker inte mängder om den men vet att den fuktat lite) Testade med att fylla på atf så nivån är rätt men det finns fortfarande ingen servoverkan !?!?!? Vad kan ha hänt ?? Luftar man inte genom att svänga mycket på dom eller? Har pumpen gått sönder? Remmen är hel som driver den... Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få ! Billy aka Fantômas | |
|
Luftning görs genom att vrida ratten mellan ändlägena några gånger. Visst kan pumpen ha gett sig, men det är inte jättevanligt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vred massor av gånger fram och tillbaka, samt körde en sväng utan resultat :( Verkar som om det är pumpbytedax då .. Billy aka Fantômas |
|
| Min pump gick och det skorrade som bara den, men den är inte så dyr på schmediman eller ebay och lätt att byta. | |
|
Ok vi hörde inget som helst missljud, den bara la tvärt av inne i en rondell och det vart ju en surprise ! Billy aka Fantômas |
|
| Nu vet jag inte hur det är på E46, men det kan vara som så att servopumpen drivs av en separat rem, så att kolla remmen är steg 1. Steg 2 är att visuellt kolla om servopumpens remhjul snurrar. Om allt verkar vara OK så läser man av felkoder (vet INTE hur en bil med defekt "Servotronic" för det är väl det din bil har beter sig, men jag har för mig att E46 har "Servotronic" och att symptomen på "elfel" är trögare styrning...). Givetvis kollar du även efter läckage o att oljenivån för servostyrningen är korrekt...O du, det är sällan det är ATF man har till servostyrningen... Brukar var "Pentosin" eller liknande, det är bara okunniga som heller i ATF, men jag är osäker, det borde stå på locket vilken olja det skall vara... | |
|
Pumpens ingånde axel kan gå av: Länk mvh/ Anders |
|
|
Dawwe, står ATF på oljebehållarlocket så atf ska det va. Remmen verkar va hel. Billy aka Fantômas |
|
|
Verkar ju helt klart vara ett axelbrott på bilen jag körde idag.. Stort tack för länken AKN. Billy aka Fantômas |
|
|
Givetvis är ju pumpaxeln av... Har en ny pump liggandes och är i full färd med att göra bytet. Dock har jag en fråga, hur lossar jag multiremmen ?? Vart sitter "slackaren" ? Ac remmen är inga probs .. mvh Billy,. Billy aka Fantômas |
|
|
Om motorn har hydraulisk spännare finns det en bult (tror det är insex) att vrida på bakom spännrullens täcklock. Om det är en mekanisk spännare är det i stället en sexkant på själva spännaren. mvh/ Anders |
|
|
Ja jag googlade lite tillslut och hittade det med. Men tack ändå. Måste bara plocka loss mer saker än jag gjort idag.. läkten mm måste bort så jag får mer plats.. Billy aka Fantômas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.