AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.190

Behöver lite tips och råd om E90/E91

Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Är seriöst sugen på en E90 eller E91 som 2a bil. Har av budgetskäl tittat mest på 318 och 320 med relativt höga mil (+15000)

Om man förutsätter att service är skött som det ska (de som servicen missskötts på går givetvis bort). vad är det rent generellt som brukar komma på E90/91-serien när milen börjar bli många?

Jag kollar på bilar upp till 80.000 i pris och utbudet är givetvis inte superstort

Dela gärna med er av allat ips och råd ni har att ge.

Hade nog helst av allt kört en E60 men högre förbrukning, dyrare skatt/försäkring samt ev reperationer känns på en något för hög nivå för en andrabil
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Bensin eller diesel?
Några har haft problem med frusen vevhusventilation.
Rost på bakluckan på touring kan finnas, dock täcker garantin det.

Lycka till, E90/91 är en kanonbil!
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Grandy:

Kör så korta sträckor så bensin är nog det jag kommer välja. Är nog svårt att hitta en diesel för under 80 K som inte är +20K mil va?

Har hittat några jag ska kolla in som gått mellan 16-21.000 mil. Var (eller är) även inne på Golf V FSI, men det skiljer i runda slängar 15.000 kr på en E90 05-06 och en Golf V 05-06 med ungefär samma mil. Känns rent spontant som man får en ocean mer bil i E90 än golf V =)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Partikelfilter om du funderar på diesel.

Annars vet jag inte om E9X haft så mycket typfel... En riktigt bra bil i mina ögon!

Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Vet inte vad du har för "förstabil", men om du inte har krok på den hade jag valt det. Och en touring. I övrigt är det en bra bil, och ska du inte köra så mycket hade jag inte tvekat om det dök upp en 325:a i letandet. Kanske denna? Länk
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Robert; Har en Audi A4 avant som förstabil, eller huvudbil eller vad man ska säga. Båda bilarna går lika mycket. Är mest av praktiska skäl med barnvagn Audin går på familjeresorna.

Bilen du länkar var kanonfin. Riktigt pärla. Måste kolla upp. Har även kollat in några mer 320 sedan som finns på blocket just nu mellan 75-80 med 12-16000 mil på mätaren. Svårt att välja vad man ska slå till på =)

Kan säga Carfax går varm på mitt användar id just nu
325:an som Robert länkar till innehåller tyvärr en hel del felaktigheter.

Bilen har bara advantage- och dynamicpaket. EJ comfortpaket. Dvs bilen saknar klimatanläggning, farthållare, PDC mm.

Det nämns även; comfortaccess, elsstol, bluetooth, vilket är struntprat. Han verkar ha klippt och klistrat utan att ha någon koll över huvud taget.

Den hade fö gått nästan 15500mil vid senaste besiktningen 2013-07-05. Nu annonseras den med ett lägre miltal.

Annars håller jag med om att E91 är ett bra val utan några allvarliga typfel.
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Hankenstein: Den länkade 325an har varit ute på blocket länge. Vet att jag såg den i somras. Så det är minst andra perioden på blocket. Läge för prut m andra ord.
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Epsilon och Mats L

Nja, blev lite kall på den där med siffrorna, utrustningen osv.

Snöade in lite på den här; Länk

Sportstolar är ju alltid trevligt. Finns det någon sida man enkelt kan knappa in uppgifter och få fram vilken utrusnintgsniv/paket bilarna har? Har 4 objekt med ungefär samma mil från 05-06 i samma prisklass, 79.900 kr som kunde vara intressant o se skillnaderna på. Har fixat carfax och vv-register på dem alla men utrustningsnivå vore fint att se på pränt med. Kan ju vara någon som sticker ut =)

PS; Tack för hjälpen allihop. Grymt värdefullt!!!
Länk

Du får då fram BMW:s interna koder. Innehåller dock mycket irrelevant info och något svårt att tyda för den oerfarna.

Exempel på 325:an innan: Länk
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Epsilon; Väldigt stort tack! Kanon!!!! Precis den sida jag for efter.
32
85
320D-09
BMW 320D touring -09
Rekommenderar STARKT sportstolarna ! De platta standardstolarna är inget vidare

Behöver jag nämna vilka jag har ; )
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Hankenstein: Jag ska nog sälja min 325 E91-06 snart. Ska plita ihop en annons i helgen tänkte jag. Kommer iofs lägga den på en aning över 80k, men hojta om du är intresserad.
Den har gått 16800 mil men är en kanonbil i mycket bra skick för milen. Här är utrustningen:

Länk

Mvh
Ang stolar så har tidigare alltid haft sportstolar, då jag trott att det varit ett måste. Nu har jag en E91 med standardstolar och är mer än nöjd. Det är dock högst subjektivt och hoppas vi kan slippa ännu en stoldiskussion.

Något som är ett måste är däremot comfort- och förvarningspaketet. Mig veterligen är det inte så många som vill ha en bil utan farthållare, klimatanläggning, PDC, regnsensor, mugghållare mm.

I Comfort ingår följande utrustning (E91 2009):
386 Takrails
431 Automatiskt avbländande backspegel, invändigt
4AE Armstöd fram
507 PDC bak
521 Regnsensor
534 Klimatautomatik
540 Farthållare (318i/320i/318d/320d/320d xDrive)
544 Farthållare med bromsfunktion (325i/325i xDrive/330i/330i
xDrive/335i/335i xDrive/325d/330d/330d xDrive/335d)
663 Radio Professional

Förvaringspaket (E91 2009):
- Dryckeshållare fram
- Förvaringsfack på förarsidan
- Två 12V-uttag i bakkant på mittkonsolen
- Förvaringsnät på baksidan av framstolarna
Nu saknas det ju inte klimatanläggning, den är bara lite mer manuell om bilen inte har 534 klimatautomatik. Funkar bra ändå enligt dom flesta som haft sådana bilar.
Lite mer manuell kan man lugnt säga. 534 är en klimatanläggning med klimatautomatik. Annars har bilen per definition bara AC.

I princip alla svensksålda E90/E91 har comfortpaket , så tomhylsorna som inte har paketet är ganska iskalla.
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Tack vare denna länk Länk sorterade jag bort typ 5 stycken bilar som hade i samanhanget bristfälliga tillval. Märkte även att de flesta 318 har väldigt mycket kortare uturustningslista mot 320

Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Ytterligare en fråga,, Om bilen saknar multifunktionsratt samt mugghållarna ovanför handskfacket, vilket paket saknar den då?

Vad hade gemenskapen här rekommenderat? En 320 2006 med 12000 mil med multifunktionsratt eller en 325 2005 med 16500 mil och ingen multifunktionsratt. Pengarna är samma. Båda servade enligt plan och likvärdig utrustning i övrigt
Paketen kan skilja något, och/eller bytas ut beroende på årsmodell.

Advantage (utgick i samband med LCI/facelift):
16" alu
Dimljus
Larm
Läderratt
Multifunktionsratt
Exteriördetaljer i bilens färg

Comfort:
Takrails
Automatiskt avbländande backspegel, invändigt
Armstöd fram
PDC bak
Regnsensor
Klimatautomatik
Farthållare (4-cyl)
Farthållare med bromsfunktion (6-cyl)
Radio Professional

Dynamic:
Lädersportratt
Lättmetallfälg 17"
Sportstolar fram
Xenonstrålkastare
Belysningspaket
M Sportfjädring

M-sport:
Lättmetallfälg - Dubbeleker 194 M, 17"
Sportstolar
Interiörlist Aluminium
M Sportfjädring
M Lädersportratt
M Aerodynamikpaket
Shadowline högglans
Innertak i antracit
Instegslister med M-emblem och M-fotstöd på förarsidan
Tyg "Blue Shadow"/alcantara

Belysningspaket:
Innerbelysning med läslampa centrerad i baksätet , läslampor fram samt belysta sminkspeglar. Indirekt belysning fram och bak, belysning i främre fotutrymmena. Exteriör belysning av dörrområdet från ljus i dörrhandtaget (inkluderar dörrhandtag i bilens färg).

Förvaringspaket:
Dryckeshållare fram
Förvaringsfack på förarsidan
Två 12V-uttag i bakkant på mittkonsolen
Förvaringsnät på baksidan av framstolarna

Fanns även ett paket som heter Advantage Edition till årsmodell 2011-12. Det är inte samma sak som Advantagepaket ovan.
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Liten update: Då var valet klart! En monacoblau metallic 320 från 2006 med dryga 12.900 mil blev det. Får den slutet denna veckan om allt går enligt plan.

Av mina ursprungliga preferenser hade den allt utom drag och sportstolar, men det märkliga är att jag sitter betydligt mer bekvämt i de ordinarie stolarna mot sportstolarna. Känns som jag kommer längre bak med de vanliga stolarna.

Nu ska vi putsa, trixa och byta lite estetiska detaljer och sen blir det kanske någon bild eller två som trillar in på forumet
Grattis! Hoppas du blir nöjd med bilen.

Om du ska eftermontera drag kan jag varmt rekommendera Lasse på Dragkulan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.