AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.938

Byter kylare 540!?

to
207
toson
540iAT E39 -00
Efter mycket "om och men" tog jag beslutet attt byta kylaren som spruckit.
Inköpte en från "Skruvat" som hade flera att välja på, och för säkerhets skull tog jag den som "var populärast". Naturligtvis tog jag på regnumret så det skulle bli rätt, om det var någon skillnad, vilket inte framgick.
Nu har jag "bytt" den och imponerats av de snabbfästen som BMW utrustat den med. Tog ett tag att hitta "rätt sätt" men det var ju ganska lätt.
När den nya var på plats skulle slangarna sättas dit och då kom problemen ...........
Det såg lite lika ut, men passade inte ett duggg, helt olika sätt och diametrar med LITE skillnad så det finns inte en chans att få i det.
Hade inte varit så stort problem om man ville ta bort "slangfästena" och skruva dit slangklämmor, men då har BMW satt givaren i slangens del i fästet, som då inte kan sättas dit alls.
SUCK, man blir trött .....
Verkar inte som det varit uppe nån gång, men.....Har ingen råkat ut för detta?
VAD GÖRA?
Förutom att byta kylare igen och få en förklaring på vad skillnaden ska vara vid beställning?

Toson
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, du kan inte köpa det som är populärast - då skulle ju jag åkt omkring i en mainstream Volvo V70 ju! :-)

Bilarnas delar är inte riktigt konstruerade efter populäritet, utan de flesta delar är unika för en ellera flera modeller.

När det gäller kylare så beror den främst på bilens modell och tillverkningsdatum, motor, växellåda samt vilket försäljningsområde (tex Australien och Mellanöstern brukar ha en annan kylare än tex Norden).

Du ska gå efter BMW's reservdelsnummer. Då får du rätt kylare. Detta nummer bruka stå på sidan av kylaren. Ska leta upp en bild på hur det kan se ut.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tittar man i reservdelskatalogen så verkar det som det sitter kylare 17 11 1 436 061 i just din bil
Länk

Det här ska du såklart kontrollera genom att läsa av reservdelsnummer på din kylare, här är ett exempel på hur en sådan klisterlapp kan se ut:
Länk
to
207
toson
540iAT E39 -00
Tack för tipset! Även om det kommer lite för sent.
Har letat efter info om "Vad välja" som tusan, innan jag beställde och har INTE sett nått om att man MÅSTE kolla med reservdelsnumret för att få rätt kylare.
Har bara fått tips om att använda regnr länkat till mitt chassinr så blir det rätt, vilket jag gjort.
T.o.m. BMW har ju visserligen fått hem "fel delar" när dom beställt på det viset, så man ska väl alltid "fysiskt" kolla vad man har och vad man får .........
Men trött blir man. Hur svårt ska sånt här vara?

Toson
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, angående regnummer på olika websidor som skruvat.se men framförallt mister-auto.se så kan du inte lite på det överhuvudtaget. Enklast är ignorera allt den listar och bara plocka det du *VET* ska vara till din bil.

Kollade igenom bromsar på mister-auto.se till min E87 120i via regnummer och den var "all-over-the-place" och visade upp bromsskivor till 130i, bromsslitagevarnare till nästa generation 1-serie och påståenden i info-rutan som var helt uppåt väggarna.

Även större kedjor som Mekonomen verkar börja få svårt att hänga med att visa rätt saker i webbutiker.

Kort och gott, du måste veta *EXAKT* vad du ska ha. Man får kolla upp allt själv, det är ingen som gör det åt dig längre. Och skulle du fråga så får du utgå från att personen inte vet, men ger dig ett svar ändåså (oftast tittar de på samma skärm som du och drar en kvalificerad gissning kanske baserat på populäritet tex). Jag vill inte säga att alla är såhär, men de som inte är det börjar bli ovanliga.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Websidan skruvat.se brukar uppge originalnummer tillsammans med artiklarna, och de brukar stämma för det mesta. Så säkrast är att stämma av mot det originalnummer som uppges i webshoppen så brukar det blir rätt.
to
207
toson
540iAT E39 -00
Den här infon skulle jag behövt före köpet och inte bara "Det är bara att beställa på nätet" ...............
Ja, du "gissade" rätt vilken kylare jag SKA ha, men hur visste du att det skulle vara just den, då dom har tre "olika" på "skruvat" utan annat är regnr hänvisning?
Sen kan man ju fundera på varför man har flera olika på så stort modellnr spann, utan referens till modellskillnader?
Frustrerande när man står med skiten och har lagt ner en massa jobb, som man får göra om.
Tack för ditt engagemang, det stärker!

Toson
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Baserat på vad jag ser i ETK (BMW's reservdelsprogram) så skulle du ju ha kylaren 17 11 1 436 061.
Fast för att fastställa med 100% säkerhet vad du har så är det rekommenderat att ta sig en titt på kylaren.

Och tittar man hos skruvat.se så fanns det faktiskt bara en kylare till din bil, och där uppges faktiskt ovanstående reservdelsnummer. Så det borde vara denna som du ska ha.
Länk

@toson : Vilken kylare var det du köpte på skruvat.se som inte passade?
to
207
toson
540iAT E39 -00
Ja, det är det numret som står på originalkylaren. Har jag NU konstaterat.
På "Skruvat" kommer det upp tre olika kylare till mitt regnr (gör nu och gjorde då jag beställde), det framgick inte om/var skillnaden låg så jag valde den som "såg bra ut" utan att veta/få närmare besked.
Jag beställde Artikelnr: 59919 som även nu när jag kollar säger: "ser ut att passa din bil".
Men hur fick du fram "bara" den som är rätt? När jag får alla tre som "rätt"?
to
207
toson
540iAT E39 -00
Jag ser nu också att det står "Quick-fit" på "den rätta" vilket jag inte hade en aning om när jag beställde och inte fick nån upplysning om heller att det var det på min. Det var en överraskning när man började ta bort den gamla, och undrade hur "I hela" man hade satt fast slangarna.
NU "vet man", men man gör väl en sån här sak "Once in lifetime", så jag vet inte om det är "Onödig info".
Med tanke på hur ofta kylarna pajar på BMW'n så förstår man att det måste vara "Quick-fit". Har dock inte sett nån info om "Hur byta kylare med QUICK-FIT".
Försöker reklamera skiten till Skruvat och få en "Rätt modell" och hoppas dom fixar infon om vad som passar.
Såg att Mekonomen bara hade en kylare till min, då med Quick-fit, men kostade dubbelt. Schmiedmann hade en hel uppsjö av olika kylare, men det var svårt att se vad som var "rätt till min".

Toson
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hihi, "ser ut att passa din bil" :-)
Påminner mig om den här reklamen som man såg de gånger man var i USA
Länk

Quick-fit... Eller inte... Man måste likväl få rätt kylare (eller annan reservdel) om det ska passa.

Jo, tror quick fit finns på fler bilmärken och förhoppningsvis är det ett steg i att reducera reparationstiderna. Vilket verkligen kan behövas för att väga upp dels att timpriserna bara går uppåt och dels att åtkomsten för många komponenter blir bara krångligare och krångligare.

BTW, kylarna till mina M20- och M30-motorer har aldrig någonsin gått sönder - inte vid anslutningarna iallafall som varenda E39-modell verkar lida av. Det var fina motorer det :-)

Schmiedmann brukar vara riktigt bra, där står det oftast i deras artikelnummer vilket BMW-reservdelsnummer det motsvarar.

Än en gång, reservdelsnummer is king! Det är det som gäller om du vill vara säker.

När det gäller tex Mekonomen så kan man dubbelkolla bromsskivorna (då jag köper Brembo) mot Brembo's katalog till vilka bilmodeller de passar.

Som jag nämnt tidigare, man får kolla upp allt själv. Vill du ha det ordentligt gjort, gör det själv.

Eftersom jag inte hade ditt regnummer så matade jag in modellen själv (BMW, 5-serie, 2000, 540iT) och där fanns det bara en kylare att välja mellan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Korrigering : Även när man slår in bilmodellen manuellt så får man tre olika kylare att välja mellan (det var jag som missade scrolla - skyller på en seg dator).

@toson : Du kan aldrig be en reservdelsfirma att kunna lista vilka reservdelar som passar din bil.

Det finns ett fundamentalt problem, det register som Transportstyrelsen underhåller innehåller inte alla nödvändiga uppgifter för att detta ska vara möjligt. Detta register SKA heller inte innehålla dessa uppgifter. Där står tex ingenting om vilken utrustning din bil har - det är endast BMW som har dessa uppgifter (och mekar man med sin bil ett tag lär man sig det också).

Tex så vet jag att på flera modeller så är det olika kylare beroende på om du har AC eller inte. Denna uppgift finns (och ska heller inte finnas) i det register som Transportstyrelsen har hand om.
Andra exempel är att det kan vara olika drivremmar beroende på om du har AC, styrservo eller båda.
Backspeglar är olika beroende på om din bil har utrustning såsom om de är elstyrda, invikningsbara, etc etc etc.
Lampor till strålkastarna är HELT olika beroende på du klickade i Xenon-ljus som tillval eller inte.
Strålkastarna i sig är HELT olika beroende på om du klickade i Xenon-ljus, adaptiva strålkastare osv osv osv.
Stötdämpare kan vara helt beroende på du valde tex M-Sport-paket eller adaptiva dämpare, justerbara (hydrauliska) osv osv osv.

Kan fortsätta i oändligheten med exempel, men hag tror du förstår vidden av problemet :-)

Därför använder jag mig av tre saker när jag försöker identifiera reservdelar till mina BMW-bilar
- bilens chassinummer
- BMW's egna reservdelsprogram (kallas ETK)
- lista över bilens utrustningskoder
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag använder mig av Länk för att få rätt artikelnummer till bilen jag ska handla till vilket man får om man knappar in de 7 sista i chassienumret.
Sedan får man hoppas att detta artikelnummer finns angivet på tex Ebay så man kan söka på det eller anges hos bildelsförsäljarens websida..

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
to
207
toson
540iAT E39 -00
Den är också bra, Hasso!
Trodde i min enfald att det skulle vara enklare med just en sketen kylare, men det var ju för att det fanns fler att "välja på" UTAN angivelse på "skillnader" och att ALLA skulle passa som gjorde att det sket sig.
Att det skiljer på delar inom årsmodeller vet man ju, men just kylaren påstås ju vara samma (till min modell) mellan '98 - '04, så det borde vara lättare.
Men nu är "Returprocessen" igång så det kommer väl en ny som passar vad det lider ......................... Tillbaks till ruta ett.

Toson
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är oftast olika kylare på Automat och manuella bilars kylare är ett exempel på skillnader. och det är alltid viktigt att hålla reda på före eller efter 09/98 När det gäller E39.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
to
207
toson
540iAT E39 -00
Jovisst, Hasso!
Att kolla om det finns olika för automat/manuell och med/utan A/C är det första man kollar.
Här stod det klart och tydligt att ALLA modeller (på kylarna) var både med och utan bådadelar, så det borde inte varit något problem ............
Men så enkelt var det inte, tyvärr.
Vet inte vad skillnaden skulle vara bra för förutom "Quick-fit"??

Toson
to
207
toson
540iAT E39 -00
Har fått den felanvisade kylaren krediterad efter "typ 42 mail .......".
Men nu blir man ju inte klokare då "Skruvat" säger att det är "samma" kylare ( art.nr. slutar på -60 och -61) för både manuell och automat, men Schmiedmann och övriga säger att det är olika.
Man blir bara mer och mer förvirrad .......
Om det var samma pris på båda (som hos vissa, men dyrare) men Schmiedmann skiljer det ju en tusing mellan dom, till min nackdel.
Förslag mottages med stor tacksamhet!

Toson
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, det har du faktiskt rätt i. Trodde att -60 och -61 var samma sak (dvs att -61 ersatte -60 rakt av - ibland gör BMW detta och det kan man se i deras ETK).

Men här verkar -60 och -61 vara helt olika kylare. Schmiedmann brukar ha en korrekt beskrivning av sina produkter, dvs till vilka modeller produkterna passar.

Om man tittar på skissen på skruvat.se så ser det ut som att deras produkt med art.nr 62393 (som säger sig vara både BMW -60 och -61) är mer lik -60 kylaren. För -61 kylaren har en annan placering av dess slanganslutningar. Sen hur mycket man kan lita på skruvat.se's skiss kan ju diskuteras.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Doh! -60 och -61 verkar inte skilja särskilt mycket på slanganslutningarna. Det var bara att ena bilden på Schmiedmann var uppochner som förvirrade mig lite :-)

Här kan man tydligt se hur en -60 och en -61 ser ut. Här står det uttryckligen på kylaren om det är en -60 eller -61 så det är alltså väldigt säkra bilder
Länk
Länk

Någon skillnad är det mellan dessa iallafall. Även Behr har olika nummer på dessa (25794 vs 25791).
to
207
toson
540iAT E39 -00
Jo, man kan ju undra vilken väsentlig skillnad det är på dessa båda?
Schmiedmann har ju så stor prisskillnad mellan dom så man kan ju undra.

Den jag fick levererad av "Skruvat" visade ju sig vara till E39 FÖRE 8/-98 och skulle ju inte ens kommit upp som alternativ, då man beställer på reg.nr. men dom tycker ändå det är beställarens ansvar att beställa rätt ..............
Så DÄR lägger man INGA fler order på NÅGONTING.

När jag började snacka om "trasig kylare" så sas det allmänt att "Dom går alltid sönder förr eller senare", men när man ska beställa, så verkar det inte finnas erfarenheter av vilka kylare man använt sig av eller problem att hitta rätt ........??

Förutom nämnda leverantörer ...... vet nån vad som finns (rätt grej) till rätta priser???

Toson
to
207
toson
540iAT E39 -00
Nu är i alla fall skiten bytt!
Beställde till sist av Skruvat, igen. Tog den som skulle passa båden med och utan automat, där Schmiedmann hade stor prisskillnad och inte kunde anvisa om det var rätt eller fel.
Skruvat hade en drive med 20% off, så jag slog till och chansade, vilket visade sig vara helt rätt.
Nu sitter den där OCH PASSAR helt enligt original, med snabbfästen och allt, rakt in bara.

Toson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.