|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Se också ett av flera exempel på en tråd med mera fokus på just slitaget: Länk |
|
|
Jag tror att det där med att lasta bilen med vikter vid fyrhjulsinställning är viktigt för att få rätt vinklar. Att lasta ned bilen gör att justeringen av luftbälgarnas höjd blir mer exakt, och bilen blir mer i rätt (Ride Hight). Också så säger BMW's anvisning att rätt (Ride Hight) ska vara inom toleranser innan man justerar vinklarna. Enl. TIS för en E61-08 ska den lastas med följande: .2x68kg på framstolarna. .1x68kg i baksätet centralt .1x21kg i bakluckan och full tank Mvh Ola |
|
|
Jag fick däckexplosion på E18 så sent som för två veckor sedan, vänster bak på F11 530xd -17 som endast gått ca 5500 mil. Var 5-6 mm kvar på däcken, Continental RFT. Fick Nokian icke RFT av verkstaden, det enda som fanns, och måste säga att bilen får både tystare och drar mindre 😊 Vi får se om även de här däcken blir snedslitna om 1-2 år. |
|
|
Jag har själv kört både runflat och vanliga men kan inte säga att slitagebilden skilde nämnvärt. Dallas: Justering av hjulvinklar är högst sannolikt det enda som kan göra att du slipper snedslitna däck. |
|
| Vad är ”lite” snällare vinklar? -1,5 är original enligt bmw, vad ställde de in? -0,75grad? -0,5grad? | |
|
@Petson, Som Själv-fixaren nämner så är det viktigt att lasta bilen med vikter. Sedan är det viktigt att man har en mekaniker som verkligen vet vad inställningarna gör och hur det påverkar andra inställningar och köregenskaper. Minskar man camber dvs mot + hållet så måste man kompensera med toe. I mitt fall så slutade cambern på tot +1.5 dsv +0,75 per sida. Toe inställningen justerades därefter. Allt gjordes med fulltank men utan vikter. Man får även räkna med lite slitna bussningar och kompensera för det. |
|
| Finns samma problem på G31? Är det isf endast på 530dx eller fler modeller? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.