|
|
|
|---|---|
|
Hej undrar vad arbetstemperaturen ska ligga på en m52b28? min ligger på ca 100c tycker det verkar högt! | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Termostaten är specad till att öppna vid 92 grader för denna motor, så 100 grader är inte orimligt men arbetstemperatuen borde ändåså vara några grader lägre vid normal körning/tomgång tycker jag. Blandningen av vatten/glykol samt att system är trycksatt höjer kokpunkten så den ligger en bra bit över 100 grader C. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fullt normalt med +100C , 540 låg på nästan 110C vid termostatöppning. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Okej tack! När bör man stänga av bilen för att inte motorn ska ta skada? |
|
| Ingen som vet vilken temperatur man bör stänga av motorn? | |
|
När temperaturmätaren börjar flytta sig från läget "rakt upp" och närma sig det röda... Nålen ligger i mitten långt innan temperaturen är "normal och ligger kvar där innan den börjar röra sig mot det röda först när motorn är nära att överhetta! Kika på denna video: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack men problemet är att inte min tempmätare funkar så har en extern extra mätare som visar hur många grader vattnet har! | |
|
Tja, de nämner 113 grader C som "för hög" enligt BMW:s logaritm i mätningen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.