AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.616

Påfyllningsplugg e34 525i ?

De
13
Denzig
525i -95
Tja, är helt färsk på e34, då jag bara ägt en sådan i 5dagar. men min fråga är, vart är nivåpluggen? tycker jag läst om många som syftar på att det ska vara en insexbult man ska öppna för o fylla på. och det fanns ju som några skruvskallar att välja på vid sidan utav lådan. så jag vill gärna ha en bekräftelse om jag hittat rätt...

har självklart markerat ut den plugg som jag tror det är. men vill bara dubbelkolla, så man inte öppnar fel plugg o fyller fel / för mycket.

Röd: påfyllning
Blå: urtapp

Länk

ATF-olja i en manuell-låda? både jag o min far höjde på ögonbrynet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen till E34-världen!

Du har prickat in helt rätt med pluggarna. Tips! Lossa alltid påfyllnadspluggen först! Skulle den gå av eller du inte kan få loss den så kan du iallafall köra vidare och lösa problemet senare. Dessutom försök ha oljan någorlunda driftsvarm för att få ut den gamla oljan bättre.

Här är en guide över byte i min 535i E34. Denna modell använder sig av Getrag 260/6 lådan men guiden är applicerbar på alla manuella växellådor. Däremot så kan typ av olja skilja sig mellan olika lådor. Getrag 260/6 och Getrag 260/5 vill ha ATF-olja. Och tittar man på klisterlappen så verkar din låda vilja ha det också.
Länk

ATF-olja i en manuell låda är inte så knasigt som det låter. Det finns ju planetväxlar i automatlådor vars kuggar måste skyddas, precis som i en vanlig manuell låda. Dessutom är samspelet mellan olja och friktionsytor viktigt i både automatiska (kopplingsskivorna) och manuella (synkringarna). Men i automatlådorna är dessutom hydrauliken en enormt viktig del vilket adderar krav på oljan (något som inte manuella lådor behöver). ATF-olja används ju faktiskt även i styrservon på E34-modellerna (förutom de som såldes på den nordiska marknaden som hade CHF11S-olja som klarar lägre temperaturer bättre).

Köper du olja till din växellåda från BMW så får du "Castrol TQ DIII" i näven. Eftersom Dexron III licenser inte längre ges ut får inga produkter längre ha Dexron III på sin produkt. Därför ser du varianter som DIII, D3, DX3, DexIII och liknande påhittiga förkortningar. Exakt samma olja som innan, fast de har bara fått byta namnet.
Under 2011 så ändrade Castrol sina namn på de flesta av sina produkter så heter den numera "Castrol Transmax Dex III Multivehicle".

Förutom "Castrol Transmax Dex III Multivehicle" är dessutom "Castrol Transmax Z" en populär olja att ha i sin manuella låda. Största skillnaden mellan DexIII och Z är att DexIII är mineral och Z är syntet. Skillnaden är att syntet klarar sig lite bättre över tiden (vi pratar om stora miltal typ att man kanske behöver byta efter 30 000 mil istället för 20 000) samt att den troligtvis är en anings mer lättflytande vid mycket kalla temperaturer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.