|
|
|
|---|---|
|
Hej! Det gäller en 528 touring årsmodell -98. Jag misstänker att den någon gång blivit lätt krockad i fronten. Det saknas lite för mycket delar och där är för många små hemmafixade lösningar för att det skulle kunna vara något annat. Ett problem är att man mest bara får in varmluft i bilen när den står still, även en del avgaslukt ifall det blåser på fel håll. Under bilen, precis i bakkant av motorrummet sitter två rör som det förmodligen borde suttit slangar på, men det gör det inte. Är det någon som vet var man kan få tag i en sprängskiss eller kanske foton på hur det ska se ut från luftintagen i fronten till pollenfilterna? Besiktningen slog ner på högt HC och airbaglampa. HC-värdet låg på 155, gränsvärdet är 100 så det är inte tokhögt. Förra året var det OK. Innan jag lägger några tusenlappar på att fixa krockkuddarna så vill jag gärna veta att jag kan få ner HC-värdet, det vore trist att slänga 4000 på en service hos BMW bara för att köra till skroten (eller ge bort bilen) med för högt HC. Jag bor i lägenhet utan garage så det mest avancerade jag kan ge mig på på gatan är att lyfta toppen, men en hel motorrenovering blir det inte tal om och jag lämnar inte in en bil som fömodligen inte är värd mer än 10.000. Det vore synd att göra sig av med den, den är trevlig att köra och går förbannat bra. Bilrackarn har gått snart 35000 mil och suger i sig en hel del olja, för mycket faktiskt, ca 1 liter per 100 mil. Det i sig kan ju vara en anledning till att HC-värdet är högt, men det borde inte märkas så mycket på tomgång. Eller? Att motorn eldar olja kan ju ha lett till att katalysatorn börjar ge sig, men jag vill inte byta katt utan att först ha kommit tillrätta med oljeeldningen. Det brukar komma en puff med blårök när man startar, vilket borde tyda på ventiltätningarna. Enligt utsago från bakomliggande bilförare kommer det också en liten puff vid gaspådrag. Kolvringarna? Luftinsuget och bälgen är rena och torra så jag tror att vevhusventilationen är OK. Luftbälgen är förresten trasig, det borde väl också kunna ge höga HC-värden? Det var ett ganska långt inlägg för att komma fram till frågorna. Förutsatt att vevhusventilationen är OK. Kan det finnas andra anledningar att elda olja än kolvringarna och/eller ventiltätningarna? Planen för att komma tillrätta med det är att byta luftbälgen, köra i en flaska Omega 909 i oljan, hoppas på det bästa och sedan byta till ny bra olja. Byta stiften och kolla de gamla för att få någon ledtråd till vad som kan vara fel. Kompressionsprova. Göra en diagnostik (har beställt testinstrument och programmerare). Någon som har några andra idéer? Var kan man kolla HC-värdet förutom på bilprovningen? Vill gärna veta att det är OK innan jag skickar iväg den på airbagservice. MVH | |
|
Och besiktningsmannen varmkörde bilen 1-2 varv? Min 98 har alltid varit grinig med HC-värderna men några varv runt bilprovningen har hjälpt varje gång. Anledningen är att katten sitter så långt bort jämfört mot TU modellerna där katten sitter på grenrören. Om han nu har varmkört och det inte gick ner så kan det ju vara Vevhusvent som är igensatt, trasig toppackning, luftbälgen kan du ju limma eller tejpa för att vara lite sneaky. :) |
|
|
Byt ut luftbälgen snarast så kanske bilen får rätt mängd luft och bränsle. Det brukar vara ventiltätningarna / styrningar som är slitna när det kommer blå rök vid start. Angående luftintag i fronten ..där sitter det väl inga pollenfilter ?? Mina filter sitter mot torpedväggen i motorrummet en på varje sida om motorn. Du kan kolla på Länk för att hitta lite sprängskisser. |
|
|
Tack för svaren och för den lysande länken. Jo, pollenfilterna sitter vid torpedväggen. Det jag letar efter är allt som ska sitta mellan pollenfilterna och friskluftsintagen. MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.