AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.349

Värdering av BMW 545i Touring Import

Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
hej,

545i Touring med mkt utrustning

Helskinn
El-sportstolar och ratt med värme i ratten
HeadUp
Aktiv styrning
Dragkrok
Xenon
Aktiv farthållare
Navigation
Största stereon
Panorama tak
K&N sport luftfilter
Ferrita rostfritt avgassystem
Blåtand
Handsfree

Länk

Nu skicket

Bra i karosseri men finns tecken på rostangrepp nära gångjärnen till bakluckan
Normalt slitage på insidan
Ratten vibrerar vid inbromsning vid 90 km/h
I övrigt inget att anmärka

Gött ljud och makalös drivlina. Vxl lådan växlade mjukt och fint!

Kan man ge sig på en sådan bil öht? Dåligt köp?
Att ha en sådan bil på vinter??

Alla tips och tankar mottages glatt!

M-Power
The Ultimate Driving Machine!
Zo
78
Zoro87
Bmw 520 e39-01
Om bilen vibrerar endast vid inbromsning kan du räkna med att byta bromsskivorna fram och belägg. Säg det till försäljaren som ett prutnings skäl.
Lycka till..
Utrustningen är trevlig och modellen som sådan är finfin. Men den ser lite sliten ut och K&N sport luftfilter + Ferrita rostfritt avgassystem är inget positivt. Priset är inte heller något vidare. Sportluftfilter är bland det sämsta och töntigaste man kan montera på en bil.

Jag hade valt den här om jag var ute efter en E61 med V8, 550i med M-paket, aktiv farthållare och night vision! Länk import till Holland juli-07, den har haft två privata ägare i Holland.

Vill man komma ner i pris finns denna 545iAT för €9900 Länk

Klart du kan köra den på vintern, folk kör ju 1M och M5 på vintern.
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Jag håller med om att sport luftfilter är töntigt faktiskt. Ferrita rostfritt avgassystem vet jag inte om det neg.

Jag trodde också att den såg tråkig och sliten ut på bilderna, men på nära håll är den rätt ok för sin ålder..

Hur ska man tänka när det gäller importbilar? Hur mkt lägre i pris ska de ligga i relation till priset? 10% billigare?

Har varken tid eller ork att hämta bil från utlandet.

är 110 tkr skambud? bromsskivor och rost i bakluckan.

Jag vet att det finns folk som kör m5:or på vintern. Sladdar man mkt även om mina tånaglar växer under körningen?

M-Power
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Den bilen var uppe till diskussion i en tråd i somras, en forummedlem som synat den lite närmare och konstaterade att den inte var värd sitt pris då. Ska se om jag hittar tråden, har för mig att det handlade om en rubrik typ köptips 545 el liknande. Kommer ihåg den då jag själv kikade på bl.a. 545or.
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Om det är samma bil i Motala låter jag vara osagt men det verkar onekligen som om det är samma som i slutet på tråden Länk där Fredrik e39 testat den.

Finns originalsystemet kvar är det ok med Ferrita, annars inte. Ferrita är egenbyggda system som inte är utprovade i motsats till Eisenmann, Remus och SuperSprint. Detta omöjliggör export till bland annat Tyskland för en bil med Ferrita om man inte monterar original eller annat godkänt system.

Visst vi är i Sverige och det är sannolikt att bilen stannar tills den skrotas. Men Ferrita är från min erfarenhet bullriga hemmabyggen med dålig passform. Inget vidare på en så fin bil som en 545i.

110tkr är generöst. 545an jag länkade har du hemma för en lägre summa och den har inga himpa jimpaprylar.

Finns det någon som betalar 10% extra för att få en svensksåld 545i-04?! Hade du betalt 154tkr för en exakt likadan svensksåld 545a? Man måste väga in alla faktorer och då är det viktigaste att ta reda på vem tog in den och var köptes den. I det här fallet hade jag funderat om det inte finns bättre exemplar som du inte måste pruta ner för att inte betala överpris för. 140tkr är skämtsamt dyrt.
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Ok, jag lyssnar

Ska prata med försäljaren där och får se vad han säger!
Läste tråden ovan... Vibrationerna noterade jag direkt. Det andra är ju kostsamt att åtgärda. Ska kolla med BMW och prisförslag på reparationerna!

Men om alla fel åtgärdas, hur mkt är bilen värd då?

Bilen besiktigades nu i oktober ua fel på avgassystemet är väl inte i så fall, eller?

M-Power
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Rosten bör du kunna få åtgärdat på rostskydsgarantin som är 12 år på bilar uttagen 04 och frammåt!

Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Abbe: Det är sant. Fick det gjort på garantin på min förra 525iT -03 som var uttagen -04!
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
autopartner i Linköping ville ha 40+tkr för att åtgärda felen på bilen. De hade den i år där diagnostik av felen gjordes.

Hjullager fram
Skeva bromsskivor fram och ev bak
Dåligt batteri
Dålig drivaxel höger
Dålig vä backspegel
Kabelbyte i baklucka
Rost går på garantin

Långt ifrån "mycket bra skick" som det står i annonsen!
Tänkte konfrontera försäljaren, får se!
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Nu så.

Han kände till "vibrationer i framvagnen". Enligt honom hjulsinställning löser problemet. Allt ovan, visste han inte om?

Hursomhelst, sa jag till honom att en sådan bil är jag inte intresserad av. Tydligen lyser service lampan trots att bilen ska vara servad, hur kommer det sig? Kunde han inte svara på!

Får leta vidare!

Tack för alla input!
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Sådana bilförsäljare med så rymligt samvete och bristfälligt minne ska man nog undvika. Gott beslut ausio!
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
ja, det kändes inte rätt. Att säga "mycket gott skick" och låstas ovetande är ju inte rätt. Därav beslutet!
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Läste tråden av en slump, och det är kul när erfarenheter kan återanvändas och dessutom bekräftas. Det var jag som bekostade testet på autopartner och när summan presenterades avstod jag köp. Letade vidare och äger nu en annan vagn. Hoppas att du oxå hittade en.
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hej!
Jag köpte en annan bil.
Tack för att du delade med dig infon om bilen.

M-Power
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

K&N sport luftfilter är helt ok, SÅ LÄNGE det är insats i luftburken,och inte öppet alá moped filter...
Har insats nu i M3an,och hade de även i min gamla M5-2003
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.