|
|
|
|---|---|
|
Har ni sett denna? En dam postar på FB att hon såg lanseringsfilmen av 4:an och konverterade från att ha varit en M-B-fan till att köpa sin första BMW. Snygg PR-film. Länk ---- BMW CS/SC #6212 | |
|
Synd att vi svenskar inte har möjlighet att hämta bilen direkt på BMW Welt. Kul film, bra PR! |
|
|
acey: Den möjligheten har vi haft sedan 2010, Jan Törnkvist hämtade i september sin andra nya BMW på BMW Welt vilket han skriver om i senaste Bayerische Blatt. Ring din handlare så kan du också hämta din nya där. Är du orolig för vinterdäck kan du beställa den med vinterdäck i stället för sommar direkt från fabrik. |
|
| Stephan: det hade jag helt missat. Finns det någon övrigt information om detta på BMW.se eller så? | |
| Står med längst bak i katalogen på 1:serien jag har i alla fall | |
|
acey: Som Janne skriver i reportaget är kunskapen bland BMW återförsäljarna låg detsamma gäller marknadsföringen från BMW Sveriges sida. Nu vet jag inte var du beställt din 535a. Men om din handlare inte känner till hur man går till väga kan dem ringa antingen BMW Sverige eller M Bilar i Eskilstuna där Janne köpte sin 335a. Här har du tråden om hur den första svensken hämtade sin 550iA Xdrive F10 på BMW Welt Länk Det är märkligt att BMW Sverige inte marknadsför BMW Welt. Det tycker jag är en självklarhet vid köp av en ny BMW och får mig att få en större lust att köpa en ny BMW trots att jag hatar värdeförluster. |
|
| Synd bara att det kostar flera tusen för att hämta den på Welt... trots att de slipper betala transporten till ÅF. | |
|
Jag ska ta detta med min säljare, tyvärr så har jag redan köpt vinterdäck till bilen så det kanske faller på det. Är det någon som vet vad det kostar? Läste i någon tråd att det var 10 000 kr i Sverige, men att tyskarna betalade 550 Euro. Helt klart frestande! /S |
|
| Ja har för mig att säljare sa runt 10 000 kr när jag frågade för något år sedan. | |
Verdi |
Visserligen roligt att köra hem sin nya bil men 10 tusen PLUS bränsle och slitage för de 150-200 milen hem känns ju inte superhett jämfört med att hämta den gratis hemma. Skandal. Man borde ju få bilen 10 tusen billigare för att de slipper leverera den. |
|
Bränsle och slitage får man vl ta på nöjeskontot. Varför har man annars köpt en ny bil? :) Däremot kan man ju tycka att flygbiljetter, inträde, hotell borde ingå i de 10 000 som det då eventuellt skulle kosta. En liten weekend i München helt enkelt. Nu ingår väl en guidad tur av fabriken och inträde till museet. 10 000 är för dyrt. Hade det varit gratis eller en symbolisk summa hade jag kunnat tänka mig göra det. Måste man själv registrera in bilen i Sverige och skaffa skyltar och liknande? Importförsäkring? Eller löser ÅF det? |
|
Verdi |
Jo, jag körde ju hem min bil från England och såg inte det som en egentlig kostnad. Jag fick ju en fin upplevelse och några trevliga dagar med min far för pengarna. Fast 10 tusen extra för nöjet är ett hån faktiskt. Riktigt dåligt av BMW. |
|
Du behöver inte registrera bilen eller tänka på någon försäkring. Allt det sköts av återförsäljaren/bmw centralt och skyltarna kommer till återförsäljaren eller skickas hem till dig. Att hämta bilen på BMW Welt är en upplevelse som du aldrig kan få om du hämtar den hos återförsäljaren. Om man tycker kostnader eller slitage är ett problem så är man nog fel person att fundera på detta äventyr ;) Hämtade en M3 E92 Juni 2010 på BMW Welt och längtar tills nästa gång... |
|
Verdi |
MS, Nej, jag har nog inte råd... Kul attityd du har. |
|
Verdi Jag tror du har råd men kanske inte värdesätter det lika mycket som vissa av oss andra. |
|
|
Jag hade accepterat 10' om det innebar att motsvarande "leveransavgift" i Sverige gick bort. Det kostade ju 700 GBP i "first registration fee" när jag hämtade min bil i UK. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Läste med i Bayerisches Blatt nr 3 2013 om Jan som hämtade sin bil på BMW Welt i München. Visst låter det som en kul upplevelse. Skulle kunna tänka mig att göra det, samtidigt som man får passa på att ta en trevlig bilsemester nere i Tyskland. /Magnus |
|
|
Det finns olika paket att köpa för leverans på BMW Welt iaf för tyskarna. Det finns 3 paket att välja på som kostar 395, 595 respektive 995 EUR. Det största paketet innehåller bl.a. upphämtning på flygplatsen, överlämning i ett speciellt område, tillträde till lounge, lunch i restaurang Bavarie samt även full tank samt lite annat smått och gott som graverad nyckelring, rabatt i en butik, fabriksbesök, besök i museet o.s.v. Om det är värt pengarna får var och en avgöra. I Tyskland verkar det som man slipper "överföringskostnaderna" till handlaren om man hämtar hos BMW Welt så den faktiska kostnaden blir något lägre. |
|
|
Oavsett om man är där för att hämta en bil eller inte så är ett besök på BMW Welt, fabriken och muséet en riktig höjdarupplevelse. Passa på om ni är i eller nära München. Du kommer undan för betydligt mindre än 10 000 spänn. :) Wilhelm Svenselius |
|
| Läste precis en tråd om BMW Welt på bimmerforum(?). Två killar från Kalifornien hämtar upp sina M5 i Tyskland och tar en bilsemester i Europa. I tråden kommer det fram att många amerikanare passar på att bila i Europa innan det är dags att skeppa över bilen. Priset hos handlarna verkade vara runt $99K och leverans till Welt var 88K inklusive frakten, drygt tiotusen dollar billigare än leverans till återförsäljaren. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.