AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
915

Akuta råd med otäckt ljud

Jag körde just runt med min 325 cab -89 när ett inte så trevligt ljud uppstod. Vid gaspådrag "klonkar" det till med jämna mellanrum från vänster bakhjul.
Låter hemskt.
Nån som har nån ide vad det är. Är allt kaputt?
Vågar man köra hem bilen?!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla att hjulet inte håller på att lossna pga att hjulbultarna har gängat ur sig (kan lätt hända om man inte efterdrar bultar till Alu-fälgar).

Annars låter det som om silentblocken (bussningarna) i bakaxeln är utslitna, ett vanligt fel på BMW! De kostar bara någon hundring hos BMW men är lite bökiga att byta. Kolla under mekartips!

Mvh

Mvh
Tack för tipsen.

Jag får gå ut och kolla muttrarna då. Ljudet uppstår endast vid gaspådrag, kan det tyda på silentblocken? det låter alltså inte hela tiden.

Känns läskigt att köra.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Möjligen bakvagnsbussningen som havererat(silentblocket)...beror lite hur mycket det har pajat om du kan köra hem.
Titta o kolla,ta bort hjulet så ser du garanterat vad jag menar.
En "klump" som bakvagnsbryggan sitter fast i underredet.Troligen har vulkningen släppt o du får detta fenomen som du beskriver.
Kom missljudet direkt o abrupt så misstänker jag att det har rasat rejält,kan ha fel där men kontrollera iaf detta på en gång..

Mvh janne.
Det uppkom väldigt plötsligt.
Aj f-n. Undra om jag ens har domkraft+fälgkors i bilen. Illa om jag måste lämna bilen i stan. Bärga den till verkstad.

¨Ska gå ut och kolla nu på direkten.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Beror på hur långt du har hem...men kör du försiktigt o sakta kan du kanske köra hem ändå..Beror som sagt/skrivits hur mycket det rasat...OM det nu är detta fel som vi beskrivit.(mest troligt iaf)
Trist att behöva lämna bilen mitt i stan,dessutom en cab+17tummare inkluderat oxå.

Mvh janne.
Förresten är silentblocket det som sitter fästat i underredet framför bakdäcket (rund infästning med bult) just nedanför där skärmkanten slutar? Hur kan man isåfall SE att de är dåliga? Om bilen rycker när man gör en snabb växling med högt varv från t.ex 1ans till 2ans växel vad är då felet, är det några bussningar??

önskar köpa sido- och bakkjol till E30 83-87
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Carl>>>Det jag menar med att se är om denna vulkning med tillhörande bult har släppt såpass MYCKET att man med blotta ögat kan förstå/se att det har rasat rejält,annars om det "bara" är ett "vanligt" slitage så ser man det inte,oftast är det ju bilprovningen som får fram detta glapp när dem använder sina brytjärn o andra hjälpmedel mot dessa bussningar..sitter på bägge sidor framkom kanske inte i mitt inlägg...men iom att han hörde missljudet från vänster sida kan man förstås misstänka denna på vänstra sidan i första hand.

O ja det sitter där du säger.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan väl oxå tillägga att dem här bussningarna far ganska illa av att många(även jag)använder dessa bussningar som lyftanordning vid mek..inte bra ur hållbarhetssynpunkt.

En teori som fler än jag har om dessa "ständiga" byten av silentblocken.

Mvh janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Är bara lite nyfiken tagge...hur gick det?

Mvh Janne.

Bj
143
Bjarne
525i -91
tagge:
Om du inte hittat felet så har jag ett tips. Det kan vara yttre drivknuten som har lite/gammalt fett. Min E30 gav ifrån sig ett metalliskt klonkande som följde hjulens hastighet, efter att ha åkt med rutorna nere så lokaliserades ljudet till höger bakhjul. När jag lyfte på damasken till knuten så fanns där bara lite och gammalt fett. Efter att ha fettat in knuten så har ljudet inte återkommit, det var ett halvår sen nu så förhoppningsvis tog den inte någon skada.

/Bjarne
Är det någon som vet något om mina ryckningar då?

önskar köpa sido- och bakkjol till E30 83-87
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Carl L>>>Kan vara den s.k. hardyskivan(gummikoppling) som sitter på kardanaxeln som börjar ha gjort sitt..

Mvh Janne.
Tack för råden.

Jag rullade hem sakta. Ljudet hördes inte förrän jag var nästan hemma. Dagen efter ringde jag till BMW Solna och snackade lite, de sa ungefär att "det kan vara vad som helst". Bokade tid den 17 sep för säkerhets skull.

Ringde även till Vingens Bilverkstad i Täby och bokade tid om en vecka. Någon pratade om att det kunda ha med fälgarna att göra så jag rullade iväg till en gummiverkstad. Killen där kollade runt på lite allt möjligt förutom fälgen men kunde inte se nåt ovanligt. Någon annan i verkstaden mumlade nåt om bakaxeln.

Faktum är dock att ljudet inte återkommit. Man får väl hoppas på det bästa, att det var något tillfälligt.
Ska dock kolla upp det på verkstad.

"Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag"
Trodde att ljudet hade försvunnit. Men det hade det visst inte. Måste lämna in bilen imorrn. Låter verkligen hemskt.
Bjarne.

Det du sa visade sig delvis stämma. På Vingens sa de att yttre drivknuten vänster bak var sliten. Det har inte låtit sen jag fick tillbaka den så de kanske fettade in den riktigt ordentligt. Ska överväga att byta samtliga drivknutar till våren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.