AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.024

Känslig/vibrerande ratt 318 i -99 e46

fr
9
frenil941
318i -99
Hej!
Hade problem ett tag med vibrerande ratt på min 318. Detta löste jag med att byta bromskivorna och allt försvann. Nu har jag istället märkt att ratten är väldigt känslig för ojämnheter. Så fort det är bara en liten pinne som ligger på vägen så hoppar ratten till. Den känns inte stabil helt enkelt. Det är också små vibrationer vid inbromsning ibland.

Jag besiktade för ett par veckor sedan utan anmärkning, så då kan man räkna bort styrstag och länkarmar?? Vad skulle det annars kunna vara och hur kan jag komma fram till vad det är?

Tack på förhand!
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Även om stag i framvagn är "godkända" vid besiktning innebär inte det att du kan räkna bort något. För det första så kan vibrationer uppstå innan en besiktningsman bedömer att delen är slut och för det andra så kan denne besiktningsman för all del ha missat något.

Vad har du för hjul på bilen? Desto bredare desto mer spårkänslig.. Men iom att det fortfarande vibrerar ibland så tror jag ändå på stag eller led. Ett glappt styrstag gör ju exempelvis att hjulen kan ruckas lite om än extremt lite, vilket vid högre hastigheter upplevs tydligare.
fr
9
frenil941
318i -99
Okej. Så jag bör kolla styrstag osv?
Vad jag märkt också är att den spårar väldigt lätt...
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Ja min relativt amatörmässiga gissning är styrstag eller bussningar i bärarm! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.