|
|
|
|---|---|
|
Har plötsligt fått fel på luftmassemätaren ! vid diagnos visades fel på både lambdasond och luftmassemätaren.Med luftmassemätaren inkopplad hade bilen knappt nån tomgång, och gick orent på lågt varv.Men när man tog bort kontakten så går bilen "bra", men avgasvärdena är felaktiga.Hög HC och lågt lambdavärde. Det borde innebära att den går med för fet blandning ! Undrar om det funkar att göra rent luftmassemätaren på nåt smidigt sätt ! Går det med rengöringsspray typ Brakeclean,eller måste använda nån speciell spray typ CRC ??? Kan ju självklart vara nåt annat fel än skit på sensorn, men tänkte ändå prova att rengöra! Har en annan 4-polig luftmassemätare liggande, men den har större diameter på själva "röret"! Går det att flytta över bara själva sensorn ?? Bilen det gäller är en E36 325-95 med rund 4-polig kontakt. Har sett att det är samma resrvdelsnummer till andra BMW modeller fram till 09/98, tex M60 med 3,5l motorn.Den lm-mätaren som jag har liggande kommer från en E38 M62-97. | |
| Vad får du för felkoder? | |
| Kolla efter luftläckor, sprickor i bälgar, slangar, insug innan du byter ut något. | |
|
Tack för svar! Idag tog jag bort själva sensorn från luftmassemätaren jag hade till M62 motorn,och flyttade över på E36.ans lmm. Bilen går nu helt perfekt(känns som den aldrig gått så bra),och avgasvärdena är "bättre än bra". Så nu kan jag besikta imorgon innan den ställs av inför vintern !!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.