AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.775

Hur ta reda på vilken Diff som passar min E34 ?

Sida 1 av 2
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Har köpt mej en vinterbil E34 520i 1995 och diffen är svetsad och jag vill byta ut den mot en osvetsad istället men det är lite osäkert vilken bakvagn det sitter på ska tydligen vara en från en 525i och även låda/kardan då förra ägaren inte kunde byta hardyskiva före köp pga av att original hardyskivan(520i) var för liten enligt förra ägaren om det har betydelse ? - har 6st skruvar på täcklocket runt de utgående axlarna och då vad jag läst mej till så är det 188 huset jag har? jag undrar då vad är det som passar rakt av så jag bara behöver byta klump/diff tacksam för svar är lite vilsen ang detta

Mvh Tomas
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Precis, 6 skruvar är en 188 och 8 skruvar är en 210.

Här kan du se en 188 (överst) och en 210 (underst)
Länk

En annan viktigt skillnad vad jag förstår är att infästningen på diffkåpan kan vara av två olika typer på E34. Jag trodde först att det bara fanns den med genomgående skruv som i bilden ovan - men det finns även den andra varianten med stort öga som användes på E30 - se exempel nedan
Länk

En annan skillnad är såklart utväxlingen hos differentialen. Det finns en metallbricka på bakstycket som anger utväxlingen men den brukar vara bortrostad för länge sedan. Därför är det enklast att helt enkelt räkna varv på ingående/utgående axel för att säkerställa utväxlingen (vrid gärna typ 10 varv eller dylikt på ingående axel och räkna hur många varv utgående axel snurrar för att få lite noggrannhet i skattningen av utväxlingen).
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Jag hittade en bricka fäst framför diffen om man kryper in under bilen bakifrån där står det från vänster till höger

33.17 S239
1.131.164 20/52

Jag har inte en aning om hur jag ska tyda det

ang infästningen så måste jag ha det med genomgående skruv i alla fall
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående infästning på bakkåpan är det antingen inte lika viktigt om du kan tänka dig att flytta över kåpan från din nuvarande till den nya.

Angående utväxling så fanns det följande

två utväxlingar för 525i M20
3.73 för manuell
3.91 för auto

fem utväxlingar för 525i M50 (beroende på årtal, sedan/touring, växellåda)
3.23
3.38
3.46
3.73
4.10

Men vi kan ju såklart inte ge dig en rekommendation vad som passar då du själv inte vet vilken differential som sitter där just nu :-)
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Står fel i siffrorna där nu när jag postade

vänster på brickab
33.17
1.311.164

höger om brickan

S239
20/52
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Var det verkligen på en bricka? Har du inte bara läst av en gjutstämpel på bakre fästet på differentialen?

1 131 164 är nämligen reservdelsnummret för just det fästet
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är en sådan här bricka jag tänker på som sitter runt en av skruvarna på täcklocket
Länk

Här står det S373 på denna (fast då den är så sönderrostad får man verkligen anstränga sig för att se det). Vilket betyder att den är spärrad och har 3.73 i utväxling.
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Jaha där ser man ja det är ju så klart gjutjärnsstämpeln hahaha men hur gör jag det lättast för mej att ta reda på va det är jag har för diff och utväxling ?
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du har fastslagit två av tre egenskaper
- 188 typ
- genomgående skruv som infästning bak

Sista egenskapen är att fastställa utväxlingen. Se mitt första inlägg hur du fastställer detta.

Men å andra sidan, spelar det någon roll vilken utväxling det blir? Bilen har ju uppenbarligen genomgått flera okända transplantationer tidigare så att gå från okänd drivlina till okänd drivlina borde ju vara acceptabelt :-)

Fast om du är nöjd med nuvarande varvtal på motorväg så kanske man vill försöka att hålla sig till det - så du inte ligger på varvstoppet hela tiden på motorvägen :-)

Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Okey då är jag med bmw-slangen :) 2 av 3 är bekräftade :) då återstår att fastställa utväxlingen alltså jag får testa det du skrev så får jag återkomma med resultatet så kan vi kanske komma fram till vad det ligger på :) Nja spelar inte så stor roll kör mest i stan därför jag vill ha bort den svetsade diffen men skulle ju vara trevligt att inte ligga på varvstoppet när jag ska ut på storvägarna :P
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kan finnas en fjärde egenskap som kan skilja sig, men som jag inte har så bra koll på. Det är flänsen till ingående axel. Kan kanske skilja sig mellan några E34-modeller.

Men det borde (fast vet inte med säkerhet) isåfall bara vara att flytta över flänsen från din nuvarande till den nya. Splinesen på ingående axel borde vara samma (men än en gång vet inte med säkerhet).

Bra att kolla på iallafall på vad du har nu och hur den du ska köpa ser ut.
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Okey men om jag lyckas ta reda på vilken utväxligen jag har så måste det ju gå att försöka leta på en exakt likadan eller ta reda på vilka som passar bolt on har lagt en tåd på PPF så där borde ju folk veta kanske lite mer ingående om jag bara tar reda på exakt vad jag har nu som sagt ! vilken djungel det här vart pga av att man inte vet vad man har men men det löser sej hoppas jag..
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Man kan inte kontrollera utväxlingen med att man kör i en viss hastighet och kollar varvtalet eller är det jag som missuppfattat det när jag läst någonstans ?
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du kan få en grov uppskattning av det men du har några källor med osäkerhet som påverkar resultatet
- hastighetsmätaren (går att lösa med en GPS med känd noggrannhet)
- varvräknaren är inte tillräckligt bra upplösning på
- rullomkretsen på bakdäcken (går ju att mäta upp noggrannare i efterhand men vet ej hur rullomkretsen påverkas av hastigheten)

Så den mest noggranna är att snurra och räkna. Hmmm.... Du hade svetsad diff... Annars är det bara att hissa upp en hjulet, snurra det lagom antal varv och räkna hur många varv kardanaxeln roterar.

Ju mer varv desto noggrannare uppskattning får du. Sedan får du en utväxling och den jämför du mot kända utväxlingar som fanns tillgängliga till E34 och om du är väldigt nära någon så är det garanterat den du har. Kommer du inte nära någon känd utväxling är det bara att göra om det då du troligtvis räknat fel.
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Okey men att snurra och att kolla kardanaxeln låter ju riktigt enkelt så det får bli så men jag drar på med en 20 varv ungefär så får man räkna, får be någon hjälpa mej så en kan titta på kardan och en snurra har inte en aning om hur jag ska räkna ut det där men jag kan ju skriva här om reultatet imorgon så kanske du ser vad det ligger på för utväxling jag får tacka för all hjälp då jag är helt vilsen ang detta uppskattas i alla fall mvh Tomas.
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jupps, enklast är att markera med ett vit vaxkrita eller annat lämplig på kardanen så ser man tydligt.

En differential (iallafall på alla BMW jag känner till) växlar alltid ned, dvs ingående varvtal är högre än utgående varvtal.

Om jag skulle räknat på min E34 535i så skulle jag snurrat mitt hjul 11 varv. Då bör min kardanaxel ha snurrat EXAKT 38 varv. Detta eftersom jag vet att utväxlingen i min differential är 3.45 - eller för att vara ännu mer exakt så är det 38 tänder på kronhjulet och 11 tänder på pinjongen vilket ger en utväxling på 38/11=3.45454545...

Du behöver alltså bara dividera antalet kardanvarv med antalet hjulvarv så får du fram utväxlingen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
De flesta E34-differentialer har mellan 10 och 13 tänder på pinjongen. Så du borde få ett jämnt antal varv på din kardanaxel om du snurrar hjulet 10, 11, 12 eller 13 varv.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Vänta nu - hissa upp ena hjulet och räkna hjulvarv och kardanaxelvarv för att räkna ut utväxlingen? I så fall får man räkna med dubbla antalet kardanvarv, för står ena bakhjulet still snurrar det andra dubbelt så fort...... Å andra sidan är det inte ett problem med svetsad diff - då är det bara att hissa upp bägge bakhjulen, för dom lär inte kunna rotera med annat än samma hastighet!
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@gunnare : Har jag tänkt fel angående ett hjul i luften? Är kanske inte rätt tid på dagen för att tänka klart :-) Blir det verkligen en halvering av antalet varv på en vanlig öppen diff om ena hjulet är i luften?
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om båda hjulen har samma motstånd så snurrar hela huset tillsammans med "sidohjulen" dvs planethjulen rör sig inte. Vi får den utväxling som är mellan kronhjul och pinjong.

Om vi låser ena hjulet så kommer ju faktiskt planethjulen börja snurra och driva runt sidohjulen.

Hmmm, det kan faktiskt stämma.

Men är det alltid en faktor 2? Varför en faktor? Är det ingen koppling till hur planet- och drivhjulen är konstruerade?
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Jag får lyfta bilen så jag kan snurra på båda hjulen :) kan återkomma med resultatet senare

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.