|
|
|
|---|---|
|
Tänkte impregnera cabbtyget nästa vecka och undrar om någon har tips på bra firma i Malmö eller i syd-västra delarna? Något annat man bör tänka på, någon behandling som är bättre eller sämre? Tack på förhand! | |
|
Du ska väl inte lämna in den för en sådan enkel sak? Du har väl en svart tygsuflett gissar jag? BMW har ett kit som är bra, mekonomen likaså. Mekonomens heter Soft top roof cleaner and conditioner - läs instruktionen noga. Eller läs här: 1. Tvätta taket och den övriga bilen hyfsat noga. En del säger att man måste använda den medföljande cleanern till det, andra säger att det inte spelar någon roll utan att du lika gärna kan använda vanligt bilschampo. Jag lutar åt det senare. 2. Torka av taket så det är lätt fuktat. Applicera därefter conditionern med mjuka rörelser med t.ex en till hälften ituklippt scotch-brite (sådan som som är gul på ena sidan och grön på andra och du skall använda den gula sidan) Var noga med att inte spilla conditionern på lacken, och gör du det så låt det för guds skulle inte torka in utan torka bort omedelbart med fuktig microduk. Det funkar som lädervård - först gör du rent och sen smörjer du in. Voilá - enkelt och klart! Upprepa varannan månad på vintern och 2-3 gånger under den torra säsongen. De ca 1500 kr du sparar kan vi göra så att vi delar på - så sätt in 750 kr på mitt konto. :) |
|
| Även när det gäller huruvida taket skall vara helt torrt eller lätt fuktat finns det delade meningar om. Jag lutar åt den "lätt fuktade-sidan", jag tycker det verkar som det lättare går in då och inte bara lägger sig ovanpå. | |
| Tackar och bugar för det utförliga svaret :-) Ja det där bör en putsnörd som en själv klara av... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jag ebayade in Autoglyms cabmedel för typ 25 pund.från UK men har inte använt det än får bli till våren. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Aaa se där - han applicerar conditionern när sufletten är våt. Däremot är han ganska slarvig när han sprayar så han lär ju få det på t.ex bakrutan och där vill man inte att de där medlen ska få torka in för fläckarna är svåra att få bort, men han kanske har tillgång till Autoglyms fönsterputsmedel som är det bästa som finns. | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Medans den fortfarande är fuktig säger manualen. Autoglym how to do it. How to use Close -------------------------------------------------------------------------------- 1. Vacuum the hood prior to cleaning. 2. Dampen the roof. Shake Fabric Hood Cleaner well. Test a small inconspicuous area for colourfastness. 3. Spray Fabric Hood Cleaner onto the hood, avoiding overspray onto windows and paintwork. Agitate the hood using the sponge provided, concentrating on any stains or green algae. 4. Allow the generated foam to penetrate before rinsing very thoroughly with a hose or a watering can. Continue rinsing until all foam has disappeared. Do not rinse using high pressure water. 5. Pat the surface dry to remove surplus water. Spray Fabric Hood Protector to the cleaned fabric immediately while the hood is still damp. 6. Remove any overspray on windows and paintwork immediately with Fast Glass. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ja det där ser inte svårt ut. Hur "torr" måste tyget vara innan man tar på impregneringen? Detta steg behöver alltså inte bearbetas utan bara sprayas på? Går detta medel att köpa i SE, eller är det samma enkla handhavande för andra produkter? |
|
Jo det går att köpa i Sverige men är mer än dubbelt så dyrt Bollnäs bilvård hade extrapris a 399 kr ord 606kr. Hittade det på Ebay a 250 ink frakt från UK. Den ska väl inte vara blöt men fuktigt vad jag har förstått av det man kan läsa sig till. Väntar till våren innan jag testar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Kristoffer Ser du bor i Skåne...De gör jag oxå. Kan hjälpa dig...maila mig på sebbe76@msn.com här är lite bilder på hur det ser ut på min bil,efter att jag impregnerat min cab på jobbet Länk Några andra objekt jag gjort,kolla gärna in före-efter bilder på vissa objekt:) Länk |
|
| köpte Sonax kit. Blev inte helt nöjd trots att jag följde instruktionerna. Kanske skall prova lägga på ett nytt skickt när vädret tillåter... | |
| Vad var det du inte blev nöjd med? | |
| Jag tyckte dels det var lite svårt att arbeta in i tyget framförallt i kanterna. Sedan blev det olika "mättat" på suffletten vilket syns först vid regn. Dvs vattnet pärlar sig olika mycket. Troligen krävs ett antal behandlingar för att få den lite feta känslan som tyget skall ha. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.