|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Då jag nyligen har blivit ägare till en e28 så har jag stött på mitt första problem.. När jag köpte bilen så funkade tempmätaren halvt, den gick bara upp till 1/4 och ibland så gick den inte alls. Kollade då kontakten vid termostathuset och rengjorde kontaktstiftet, sen började den funka normalt igen. Sedan lever varvräknaren sitt egna lilla liv också, ibland så hoppar den till och ibland dör den. Jag började plocka isär instrumenthuset och mätte sedan batterierna, de visade 0,3 volt och behövs bytas! Har plockat bort de gamla batterierna och försökt hitta några liknande utan resultat.. De enda batterierna jag hittar har "lödöron" istället för "stift" som det sitter på de originala. Då det är 2+1 stift 2 minus och 1 plus. Då kommer frågan, måste jag använda båda de minus som finns på kretskortet? Hur går jag tillväga? Uppskattar all hjälp som ni har att komma med då jag är i stort behov av att få igång bilen! Jag har redan sökt genom nätet och hittar inget svar till min fråga. Mvh | |
|
nej du behöver inte använda båda, dom är sammankopplade. du kan dock ta en tråd som ett uppochnedvänt U och löda lödörat mitt på U-et (vik runt mitten på U-et först) och dom 2 ändarna på U-et stoppas ned och löds i kretskortet. FAF |
|
| Tack så mycket för svar! Ska testa detta och återkommer! | |
|
Jag har en E24 men det är "samma" kan man säga. Så här Länk gjorde jag, Mvh Jonas B. Fast det är mycket lättare att ta ut ett E28 mätarhus. Mvh Jonas B |
|
|
Tänk på att kolla noga och rengöra kretskortet runt batterierna, gärna när de gamla är loss och innan de nya löds in. Back-up batterierna har inget med tank instrument och varvräknare osv att göra, de fungerar som back-up för serviceindikatorns funktioner och klocka. Däremot läcker de ofta när de är dåliga och slut och elektrolyten sprider sig runt omkring på kombiinstrumentes kretskort och kan orsaka allehanda problem och skador, avoxiderade kopparbanor osv. Om det vill sig illa så tränger elektrolyten in under komponenter osv, borsta med en avklippt pensel eller en tandborste, doppad i lite t-röd. Utspädd sprit, dvs vanlig vodka är ännu bättre, blås torrt med med svag tryckluft eller en hårfläkt. Ev. avbrott på kopparbanor eller komponentben osv måste givetvis fixas till. Elektrolyten är basisk och frätande, leder ström osv, dvs värsta sämsta att ha utspilld på ett kretskort. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.