|
|
|
|---|---|
|
Fick punktering på vänster framdäck igår på väg till jobbet. Körde ca 7km på det havererade däcket(RunOnFlat GoodYear 245/45 R17 levererade med bilen tillverkade v48 2008). Bra med mönster kvar på däcket men däcket hade totalhavererat på innerkanten. Rullbana/däckssida hade separerat på halva däcket. När jag tar av de andra däcken som inte punkterat ser jag liknande skador även på dem. 10-20 cm sektioner(5mm bredd) av skador in till kordan på innerkanten av däcket. Jag köpte bilen(525 xDT -09) i våras och den har rullat ca 10000 mil. Den har gått i Tyskland hos en ägare innan import, sedan en ägare i SV som bara kört på vinterdäcken. Jag har inte märkt att jag kört på något och bilen rullar mest motorväg till jobbet. Sommardäcken såg bra ut när jag monterade dem i våras. Har någon sett något liknande, bara på däckens innerkant? Har någon insatt någon bra teori hur detta kan hända? Åtgärd? | |
| Bak har jag vart med om det på en E61. Totalt slut på insidan och som nya på yttern. Enda jag kan se som förklaring är att jag kört med för lite luft även om jag pumpat enligt rek. Med RFT så fortsätter den stöda på insidan även om trycket är för lågt och då slits bara insidan. Jag kör sedan det enligt max last +0,1 och det sliter mycket jämnare. E61 brukar ha väldigt mycket negativ camber bak av någon anledning, troligen för väghållningen men det sliter däck. | |
| Hjulinställning bokad till helgen, uppdaterar tråden med resultatet. | |
|
Blev ingen hjulinställning så styrlederna var glappa enligt firman. Behövs bytas innan inställning. Uppdaterar tråden efter när styrleder är bytta och inställning gjord. |
|
|
Styrleder bytta, hjulinställning gjord och visade att hjulen stod ordentligt fel på vänster sida och lite på höger. Borde vara svaret på mina problem. Kalaset kostade 3633:- (byte två styrleder + hjulinställning). Bilen rullar bättre och känns stabilare. |
|
Karl-Hilding |
Bra att du informerar. När jag körde E39 så fick jag byta bakdäcken efter 1500 - 2000 mil cirka. Ett helt jämnt slitage var det också. Mao så berodde det inte på felaktig hjulinställning. Min däckhandlare sade att jag körde aktivt - han menade nog att jag drog iväg vid rödljusen - men icke sade jag. När jag sedan fick byta bakdäcken efter ytterligare 2000 mil så sade han att det troligen berodde på mjukt gummi kontra stark motor. Ok på med nya bakdäck igen á 2.000 kr/st. Senare vid en service så påtalade jag detta orimliga slitage av bakdäcken och BMW-killen kollade och sade att det var stag som var slitna och han kunde vicka cirka 1-2 mm i sidled på hjulet. Han bytade dessa stag och sedan rullade bakdäcken dubbelt så länge! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.