|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Då har man äntligen beställt sin nya bil. Tackar alla kunniga fantaster på forumet för den indirekta hjälp jag fått i att bestämma spec och modell. Det är emellertid en sista sak som inte riktigt känns 100 - den högblanka svarta interiörlisten. Tyckte själv att den kändes lite plastig väl på demobilen under provturen. Vidare så undrar jag hur lätt den är att hålla ren? Högblankt avslöjar gärna fingeravtryck, kladd och damm... Sedan finns den rent estetiska aspekten... Vad finns för åsikter, erfarenheter hos er? värt att köra på alu eller trä -lister (ytterligare 5-6 tuss för en redan ansträngd budget)? för övrigt har jag - Kallistogrå met - komfortpaket & sportpaket - komfortstolar - svart dakota - alu takräcken - utvidgad instrument - active protection - M-ratt - velour & gummimattor - x-drive | |
|
Jag var inne på att beställa pianosvarta lister fram tills dess att jag körde demobilen. De svarta listerna visar samtliga dammpartiklar i bilen (trots att den var nystädad) och som sagt, den är oerhört känslig för fingeravtryck. En mardröm att hålla ren. Jag hade en liknande list i min förra bil som inte alls var lika känslig, men den hade också en textur vilket förmodligen hjälpte en hel del. Jag valde den polerade aluminiumlisten (en hexagon som jag tycker jag blir åksjuk av att titta på). Den ingår i M-sportpaketet, och jag kan förstå att det är lockande att spara in några tusenlappar på att köra standardlisten. Hade jag kört pianosvart list så hade jag valt till de keramiska inläggen för att balansera upp "plastigheten" något. Men då är man uppe på 5 000 kr igen... |
|
|
Har haft borstad alu i några bilar och det är snyggt, men känsligare list får man leta efter. Det blir otroligt lätt hack och repor i den. Så i F11 tog jag efter mycket ångest hexa listen. Den håller sig snygg klart bättre än borstad, men det är väl inte den vackraste listen precis. :( Svarta plastlisten var aldrig riktigt aktuell då det blev M-sport. Ärligt så tycker jag detta med listerna är otroligt svårt. Trä är inte riktigt min grej och riktigt kolfiber ger mig bara "Biltema" vibbar. Tills vidare får alu vara min mellanmjölk. |
|
|
Tack för er input. Har nu lagt till alulister. Trots sin känslighet så är det nog mer förlåtande än högblankt svart när det gäller flott och damm. Bryter också bättre mot svart läder, tror jag... Är det ngt annat i övrigt som ni anser man ("absolut") bör ha? Jag valde komfstolar till förmån för navpaketet. Testade dessa på en pre-LCI bil och skönare stolar har jag aldrig suttit i. Någon som har testat de nya i LCIn? |
|
|
Komfortstolen är ju otroligt prisad av de flesta och är väl en av bilvärldens bästa stolar. Jag kommer ha 2 bilbarnstolar och med komfortstolen som blev det helt enkelt för trångt i mina ögon. Komfortstolarna tar mycket plats. Jag hade motsvarande stolar i min Mercedes E-klass, som är större än F11, och dottern har betydligt mer plats i den nu lånade V50:in än i den betydligt större Mercedesen pga komfortstolarna. Sen gillar jag sportstolarna, verkar som de är avgjutna efter min kropp :) Svårt med "måsten". Jag skulle byta komfortstolen mot navpaketet, men det är ju högst individuellt! Gillar den stora skärmen och tekniken i ConnectedDrive. Men så är man prylbög också... |
|
|
Det har slagit mig att komfortstolarna tar en del plats. Vi har dock än så länge endast en barnstol. I X5 får fram passageraren dåligt med plats.. Men, jag har ju bara snöat in på dem nu och tycker att de var fantastiska att sitta i så jag låter hjärtat avgöra:) Acey - om jag haft din motor så hade sportstolarna varit givna för att få stöd i kurvorna.. Annnars tänkte jag mer på andra "småsaker" som inte kostar så mycket med förhöjer totalkänslan. |
|
|
fademåns: Ambient light och extra 12v-uttag är två "billiga" tillbehör som förhöjer känslan (ambient light) och är praktiska (extra 12v-uttag). Annars är det en riktig trevlig spec! |
|
| Induvidual-rutor? (tonade bak) | |
|
Har man som jag bilen i garage och ganska trångt så rekommenderas elektriska infällbara backspeglar. Detta blev relativt billigt då den automatiska avbländade innerbackspegel ingår i komfortpaketet. Framförallt min sambo gillar detta då hon nu kan få ut besten utan problem. |
|
|
TAck för alla tips. Skall definitivt fundera på ambient. Funderar också på connected drive men är lite svårt att få grepp om vad det egentligen ger utan navigator...? Förbättrar gränsnittet med min telefon? Hade ju varit varit perfekt om man kunde köra iphonen som nav i bilens display... |
|
| Infällbara speglar ingår väl med komfortstolarna? | |
|
Rekommenderar absolut uppgraderat ljud, helst till HK-nivå. Men det kostar ju en slant. |
|
|
Intressant med infällbara backspeglar om de ingår med komfortstolar. Har dock inte sett detta i prislistan.. Fick testa ljudet i standard anläggningen och det lät faktiskt riktigt bra (jag är ifs inte så kräsen) Annars så ringde jag min säljare idag och försökte få reda på nyttan med "connected drive service" samt "remote services". Dessa tillval går att välja utan Navven (som spränger min tak) till en kostnad av tot 2.900. Säljaren kunde inte riktigt förklara vad detta var för något. Någon som vet? |
|
|
Rekommenderar också uppgradering av ljudet till HK. Jag hade bytt komfortstolarna till sportstolarna som ingår i sportpaketet och valt till navipaketet istället. Stolarna är ändrade på LCI och det talas om att komfortstolarna inte är lika bekväma längre. Någon som kan bekräfta? Och som vanligt talar jag mig varm för de variabla stötdämparna. |
|
| Och drag givetvis om man har användning för det. | |
| Jag var rädd att jag gjort ett misstag att inte välja HIFI men jag är faktiskt riktigt överraskad hur bra orginal låter, dessutom kommer familjen åka med merparten av tiden så då spelar ljudet mindre roll. Det är 100ggr bättre än det är i min gamla e39a | |
|
Efter mycket velande blev detta mitt sista val. Nu börjar en plågsam väntan. Om det inte var för komfortstolar hade jag kunnat få en liknande bil på lager. Nu blir det leverans v1 i Jan -14. Hoppas att stolarna är värda detta... Kallistogrå met - komfortpaket & sportpaket - Nav professional paket - komfortstolar - svart dakota - M-ratt - velour & gummimattor - x-drive |
|
|
Haha, det blev nav tillslut! Det är livsfarligt att ha möjlighet att ändra / uppdatera sin beställning. Innan man träffar sin säljare och surfar efter intressanta nyheter 3-4 timmar om dagen så har man en gräns, som är baserad på vad man B E H Ö V E R, efter någon vecka så är det vad man V I L L ha. Men det är en väldigt trevlig spec, jag tror säkert att du blir nöjd :) |
|
|
Har du valt bort utökat instrument? Om du så ska panta burkar för att få ihop de 1500 det kostar så se till att det kommer med :-), ger mycket för känslan och särskilt i kombination med nav är det bra. Vad hände med alu rails? Personligen hade jag valt bort komfortstolar till förmån för bränslevärmare om jag inte "bor" i bilen och därför behöver komfortstolar. Med connected drive kan du dessutom fjärrstarta värmaren... DET är lyx. :-) |
|
|
acey- måste tillstå att du bidrog till att jag blev tjugo tusen fattigare:) skämt o sido, känns som navin kompletterar bilen. Enligt säljaren (som just varit på utbildning) så kommer bmw apps att byggas ut ordentligt efter hand... La till RTTin också som han rekommenderde. Däremot menade han att Internet var kasst och onödigt... Något som fortfarande saknas är motorvärmaren. men det får bli på nästa bil... |
|
|
blir jobbigt att samla 3000 burkar...:) Har inte förstått skillnaden mellan utökad display och standard. avistt visas även köranvisningarna även i standard? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.