AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.822

Gul motorlampa lyser för tredje gången på två veckor, vad kan felet vara?

ba
2
baddelito
BMW 130i
Hejsan. Jag gör nu en tråd här eftersom jag för tillfället är väldigt missnöjd med min första BMW bil.

Jag skrev på för en BMW 130i årsmodell 06, hos en bilhandlare (ett BMW hus) i Jönköping för snart fem veckor sedan och jag har inte fått njuta ett skvatt av denna bil sedan jag köpte den.
Det började med att skulle köra hem bilen till Göteborg och jag hann knappt komma till Borås och navin blev helt svart. Jag provar med att reboota hela datorn ett par ggr men ingenting händer den bara blinkar till lite då och då och fortsätter att vara svart.
Strax efter detta tänds gul motorlampa. Jag ringer upp säljaren varpå han förklarar att han inte kunde göra något åt det just då utan fick återkomma dagen efter.
Jag kör på ett väldigt "lugnt" sätt hem bilen de sista milen och inväntar morgondagen.

Dagen efter får jag ett samtal av säljaren då som säger att jag inte ska behöva köra upp bilen till Jönköping för att kolla felet utan att jag kan ta valfri BMW-handlare närmast mig. Så sagt och gjort kör jag in den till ett BMW hus i Göteborg, får ut en hyrbil efter många om och men och tjatandes med referenser och allt skit, som Jönköpings handlarn då står för naturligtvis. Efter ytterligare en dag får jag ut bilen och får då meddelat att felet var magnetventilerna och att tre utav dessa ska vara bytta (samt att de inte hittade något fel på navin). Något som BMW Jönköping givetvis har OK'at. Bra tänker jag och kör iväg med lycka igen. Det går knappt en timme och den gula motorlampan lyser igen, för andra gången. BMW handlarn i Göteborg har dessvärre stängt och jag fick återkomma dagen efter.
Samma historia upprepar sig med samtal och referenser om bilhandlare emellan etc etc. och det går en dag till med en ny hyrbil.
Jag får ett samtal om att bilen är klar. Åker in och ska hämta den, igen, och denna gången var felet "insugskamaxellägestiming". Jag som inte är så värst insatt tar det inte på så stort allvar och tänker att det förhoppningsvis är löst nu i alla fall så jag kan få ha bilen ifred.
Det hinner inte ens gå 15 min tror jag innan motorlampan lyser igen, för tredje gången och jag vänder snabbt och kör tillbaka bilen igen. Jag förklarar denna gång att när man ger ut en bil till en kund, forutsätter kunden att problemet är åtgärdat när dem lämnar ut den igen och så länge det inte är det har dem inte gjort sitt jobb. Dem ber om ursäkt och ska titta på bilen direkt säger han. Det går en stund och han kommer tillbaka o ser bekymrad ut. Jag fattar direkt att något stort är fel och frågar han vad det är som har hänt egentligen. Han förklarar då att bilen fortsätter o skicka samma felkod och att de vill byta toplock på den och att det kommer dröja några dagar.
Under tio dagars tid ungefär försöker jag nå både personalen i Jönköping och de i Göteborg men ingen verkar kunna ge mig ett svar på vad som händer, och jag sitter bara kvar med en ny hyrbil som jag inte ens vet om någon utav dem kommer stå för.
Tillslut får jag tag i servicechefen i Jönköping och jag har ett ganska långt samtal med honom. Han förklarar då att han inte tycker att BMW huset Göteborg har utfört sitt jobb korrekt och han känner att an inte tycker att de ska få göra vad dem vill med bilen så han ska ringa dem (efter tio dygn) för att ta reda på vad som har hänt och sedan skulle han återkomma under morgondagen. Det går ytterliggare fyra dygn och jag har inte hört ett knyst från någon, tillslut ringer jag likt förbannat igen och frågar vad som försegår. Då får jag svaret att BMW Göteborg inte vill släppa bilen pga av att de känner att de vill bli färdiga med den, och att de ger dem 50% reducerat pris på bytet av toplocket, varpå Servischefen från Jönköping svarar med att han fortfarande vill titta på bilen själv och att dem ska skicka en transportbil för att hämta min kära 130i. Jag tänker då hur fan ska jag kunna lita på någon utav dessa då de inte ens verka ha tillit till varandra?

Så där är vi idag, i dagsläget har det gått fem veckor. Motorlampan har lyst alla tre gånger direkt efter att jag hämtat ut bilen. Jag ligger o betalar lån och ränta på en bil jag inte ens kör, jag har visserligen en hyrbil och det tackar man ju för men det anser jag som en självklarhet.
Jag har pratat med en del bilkunniga vänner och alla säger olika. Några säger att jag borde lämna tillbaka den och att det är en "cancerbil", andra att BMW är på min sida och att ha tålamod. Frågan är då nu inte "vad ska jag göra?!" utan snarare vad jag har möjlighet att göra?
Ursäktar eventuella stavfel, särskrivningar och andra irritationsmoment, men skulle verkligen uppskatta om folk inte hängde upp sig på det oviktiga. Tack på förhand.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Tråkigt när man får gå igenom något sådant, ta upp diskussionen med din säljare om det här med lån och att du inte ens har bilen, även hyrbilen borde du ta med dom. Är de oförmögna att göra något åt det så be direkt om att få lämna tillbaka bilen.

Första tanken som slog mig är kasst batteri då den kanske stått en längre tid i bilhallen och det kan genererar alla möjliga konstiga felkoder. Men man får ju hoppas verkstaden kollat det...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då de försökt laga bilen tre gånger borde det gå att häva köpet!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Jag håller nog med Johan B... börja undersök om möjligheten att häva köpet...
Var det inte problem med kamkedjesträckarna på just den här årsmodellen?
ba
2
baddelito
BMW 130i
Corzair, det skulle det mycket väl kunna vara. När
vi skulle provköra den startade den knappt. Och dagen då jag hämta den så sa säljaren att det hade fått stå o ladda ett tag
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Hur har det gått?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.