|
|
|
|---|---|
|
Hej, märkte för några veckor sedan att min bmw e60 530i med n52 motor började ticka i takt med motorljudet. Tänkte inte mera på det då, men på senare tid har det börjat störa mig lite smått så jag tänkte jag skulle söka lite om vad det kunde vara som var fel. Jag fick fram att det var ventillyftarna som var felkonstruerade på n52 motorn tydligen och att dem inte får tillräckligt med olja. Efter att ha sökt i någon timma fick jag reda på att för att fixa detta måste man byta hela toppen och alla ventillystare, på verkstad skulle detta kosta runt 6000 dollar. Ljudet försvinner nästan helt när bilen har blivit varmt, men kommer tillbaka när den är kall. Min fråga är nu, hur farligt är det med dessa tickande ventillyftar? kan det leda till motorhaveri eller är det inget att bry sig om? hört flera säga att BMW själva säger att det inte skadar motorn, men vad tror ni? Någon som har tips på om man kan köra på någon tunnare olja för att få bort tickandet? vilken olja skulle ni isåfall rekommendera? Exakt såhär låter det Länk Väldigt tacksam för svar, mvh william! | |
|
Hur långt har du kört med nuvarande olja och vilken olja är det? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Exakt vilken olja har du? Och är nivån OK? ___ Min bil: Länk |
|
|
det enda jag vet är att det är castrol longlife bmw i senaste oljebytet 2012-09-21 + nytt filter. Sedan har jag fyllt på 3 liter sedan dess och då har jag hällt i castrol 5w 30 tror jag det är, iallafall den oljan som rekomenderas till min bil enligt mekonomen. |
|
| märkte att jag glömde svara på några saker till, jag har kört 1300 mil sedan jag köpte den i mars, oljenivån är okej står det, och det är 4000km till nästa oljebyte enligt servicemenyn i bilen. | |
|
Vill berätta en intressant grej som hände idag kanske kan hjälpa nån vad vet jag! Har en Mitsubishi Galant Gdi 2001 som vinter bil hur som helst det med ventiltickande är klassiskt skönhets fel på dessa bilar även på vissa volvo har jag hört men kan ha fel hur som helst har lite oljeläckage vid tråget men har inget större lust att lägga massa pengar på den här bilen så jag köpte en packnings skydd som heter Omega 917 som säkert många känner till? Den sväller upp gamla torkade packningar och får stopp på mindre läckage,Sen hade jag läst här på AP att nån hade hällt en sådan i sin e38 7 serie och upplevde att ventilerna vart tystare samt att bilen gick bättre och självklart var det några som inte trodde på det osv MEN jag hällde i omega 917 i min varm körda Mitsubishi det gick knappt 5 min och några kilometer bilen blev helt tyst alltså min bil låter varm som kall låter som en tickande bomb men finns nu inte ett spår av gamla jobbiga tickandet samt att bilen går mycket jämnare och finare..Kanske nåt för er som har tickande med sina N52or Mvh |
|
|
Jag skulle starkt rekommendera att du byter oljan ungefär halvvägs in i serviceintervallet. Mer än 1500 mil med samma olja är jag personligen skeptisk till i vårt kalla och fuktiga klimat. Så börja med att byt olja och se om oljudet tystnar. Med tanke på att du fått fylla på tre liter på 1400 mil, skulle jag också rekommendera att du byter till en lite tjockare olja. Förslagsvis 0W40 eller 5W40, det finns ett antal oljor som är BMW-longlife-godkända med de viskositeterna. Själv kör jag nu med Aral SuperTronic 0W40 (mycket bra klassningar, bland annat BMW LL-04), köpt från www.Levoil.de för under 50kr/litern inkl frakt hem till dörren... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej tack för tipsen, ja det känns som jag måste ha en lite tjockare olja, hört att 530 ska dra mycket olja, men 3 liter på 1300 mil verkar väl lite mycket? Ska iallafall lämna in på service så fort som möjligt och hoppas på det bästa. Men är det någon som vet om detta tickande på något sätt skadar motorn? Eftersom att bmw inte kallade tillbaka dessa motorer och fixade problemet borde det väl vara ganska ofarligt? |
|
|
Den motorn låter lite lattjo, min N52 går efter 12000mil väldigt tyst och har jämn gång. Har alltid bytt oljan efter ca 1500 mil, även under "gratisservicen" bytte jag själv efter ca halva rekommenderade miltalet utan att återställa serviceintervallet givetvis. Använder 5w50Mobil och motorn drar fortfarande efter 12000mil ingen olja, vilket jag även fysiskt kollar när jag återfyller dunkarna för att lämna på miljöstationen. Även bilens elektroniska mätare visar detta när man kollar idriven då och då. Skulle rekommendera att du kollar med ytterligare verkstad för åtgärd och bättre pris! Det man inte hinner idag kanske man hinner i morgon eller nån annan dag! |
|
|
Min granne har samma motor fast 520. Han har bytt 2 st toppar pga av ventil samt lyftar ras. detta efter 6000 mil. E61 2007 N52 motorn. De trodde först att det var nån styrventil i toppen som styr oljan som var trasig. Det visade sig sen att oljepickuppen satt fel i tråget och att oljepumpen helt enkelt sög luft. Tror att i samband med detta så drog motorn massa olja. Ska se om jag kan få lite information om vad bwm kollade på först som troligt fel. Detta kanske du kan kolla själv sen. Om exakt vad symptomen var och hur de löstes. Obs Detta behöver inte alls rör dig och din motor. Kom bara på detta när du nämnde fel i ventillyftarkonstruktionen. |
|
|
Okej, får lämna in den på service så snart som möjligt och kolla upp vilken olja jag ska använda mig av. Swerico: intressant, antar att topparna och lyftarna byttes på garanti? Kan du kolla med din granne om han vet hur mycket det skulle gå på att byta topp+lyftare utan garanti? Jag tycker 50.000-60.000 kr låter lite väl mycket för att fixa detta? Men om det är ofarligt för motor osv så gör jag nog inget åt det, får hoppas det tystnar efter servicen. Ingen här som kan bekräfta om det verkligen kostar 50.000 att fixa detta problem?? |
|
|
Frågar du BMW kommer de att säga Castrol 5W30, för det är den olja de säljer. Det finns inget som hindrar att du tar med dig olja till servicen, så länge den är BMW LL-04 (eller ev. LL-01)-klassad gäller även garantierna om sådan finns kvar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.