AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
10.781

Bilpriser.se, stämmer priserna?

Sida 1 av 2
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Jag fick min bil (320d Touring-11) värderad av BMW för ett par veckor sedan. Tänker ev. köpa loss den bilen som jag har haft som tjänstebil. Så jag kollade samtidigt bilpriser .se som en jämförelse, såg väl helt ok ut.
Vill ju göra en någorlunda bra affär.
Kollade bilpriser.se idag igen, nu är priset 10.000 lägre där.
Kollar man blocket så finns inga bilar med så låga priser, nyligen importerade kanske men ej svensksålda.

/Johan
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Bilpriser.se verkar vara nära lierat med kvd.se och där säljs ju utmätta bilar på auktion bl. a. Priserna ska nog ses som minipriser.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Ja, tycker den sidan mest verkar vara gjord för bilhandlare som vill hänvisa till låga priser för inbyten eller nåt.
Jag har aldrig fått ett rimligt pris på den sidan. Tendensen är minst 10k under billigaste jämförbara på Blocket.
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Jo, det känns så. Har kollat på BMWs motsvarande min på kvd och ofta är skicket sisådär. Mycket repor, bucklor och sånt som drar ner priset.

/Johan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilpriser går INTE automatiskt på avsluten på KVD. Det är en myt. Det är samma ägare men inte samma bolag.
Däremot ligger auktionerna med (med hänsyn tagen till skick) samt även andra källor som de hämtar in.

Jag skulle säga att på en vanlig halvmodern familjebil så finns inget bättre instrument för att åtminstone få bra hum om värderingen. Att titta på Blocket ger ingen bra bild om man inte tänker till eftersom det som ligger kvar där vanligen är de bilar som är för dyra.

Det är väldigt vanligt att folk övervärderar sina bilar, framförallt på entusiastforum som detta.

Repor, stenskott osv har i princip ingen påverkan på priset så länge det går att lösa med en rekond +ev våtslip som alla bilar hos handlare får.

-------
//Lövet
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Jag har värderat bilen hos BMW och i förhållande till det värdet så ligger bilpriser.se lågt.
Jag ska fråga BMW igen och se vad dom säger.
Vi sålde frugans bil för ett år sedan och det var inget svårt att få mer än vad bilpriser.se angav.

/Johan
Det är ofta omöjligt att använda den sajten på en nyare välutrustad BMW där man ofta inte kan tillgodoräkna sig en massa extrautrustning. Jag har själv färska exempel på detta när jag nyligen sålt mina bilar och personer hänvisat dit men jag sedan fått väldigt mkt pris när jag sålt. Funkar möjligen på äldre och basutrustade bilar.

/Anders
Bättre pris ska det förstås stå
Edit?

/Anders
"Det är väldigt vanligt att folk övervärderar sina bilar, framförallt på entusiastforum som detta."

Här blir väl snarare bilarna undervärderade när nån frågar efter värdet på en bil. Finns ju aldrig några bilar att få tag i som är ens i närheten av "autopowerpriser".
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
andreas_lofgren: Tycker det är lite förenklat att säga att dom bilar man ser på Blocket automatiskt ligger där för att dom är för högt prissatta. Mao dom bilar som är rätt prissatta försvinner innan men hinner se dom i stort sett?
Personligen tycker jag Blocket är ett långt bättre verktyg än bilpriser eftersom där ser man just vilka som kanske ligger för högt och vilka som kanske ligger lite för lågt och nästan säljs för snabbt, om man nu kan säga så.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Bilprisers värderingar på de senaste tre-fyra bilarna jag sålt har legat över vad jag fått, och då har det har inte vart frågan om några direkt ovanliga bilar...

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tips Impnaz: Om du skapar en bevakning på blocket eller sparar annonser så ser du vilka bilar som faktiskt säljs och vilka priser de hade. Sen vet man förstås inte exakt slutpris eftersom det garanterat prutats också.

-------
//Lövet
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Jodå andreas_lofgren, precis vad jag gör. Spenderar nog egentligen alldeles för mycket tid på Blocket haha.
Såklart prutas det en del, men om jag tex skulle lägga ut min bil enligt bilprisers värdering och så lite prut på det...ja då skulle det inte bli många spänn i fickan.
Jag tror över huvud taget inte att många som har en nyare BMW med normal extrautrustning, är villiga att sälja sina bilar till bilpriser.se -s värderingar. Många 5-serie bilar har ex. vis ofta extra utrustning för +150 tkr. Den blir inte värd ett nickel nästan på den sajten.

Bilpriser.se har fått på tok för mycket publicitet och alla vill förstås använda den när man skall KÖPA bil och sen hävda att bilen man är intr ligger för högt i pris, samtidigt som man absolut inte vill värdera sin egen bil där när man skall sälja eller byta in. Det märks även när man säljer sin egen bil och säger att okay jag kan ta din bil i inbyte, men då vill "köparen" inte värdera sin egen bil där, då den är så mkt mera värd...osv osv.

/Anders
Verdi
Säljer man nästan nya bilar så blir det såklart fel. Däremot när jag sålt mina bilar som varit 4-6 år gamla så har det stämt hyfsat.
Varför skall det så klart bli fel??? Vad är en tjänst värd för besökaren om "den så klart blir fel"? Då borde man helt enkelt få upp en text typ "din bil går tyvärr ej att värdera med vårt verktyg"... istället för att ge vilseledande information.

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Med känsla: Har du extrautrustning för 150k så är den inte värt särskilt mycket efter bara ett par år. Kanske 15-20k.

-------
//Lövet
Verdi
andreas, Vem säger att extrautrustning på en begagnad bil inte är värd nåt? För mig är den det nämligen.

Handlar mycket om vilken modell det är också. Värderingen på bilpriser baseras ju på snittet av just den modellen. Säljer du då en 535d så krävs det mer utrustning för att nå upp till deras uppskattning än om du har en 320d.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Frågan är bara om du är beredd att lägga pengarna när det väl är dags att handla. De flesta är inte det. Kolla på en E61 med några år på nacken, hur mycket skiljer mellan en basutrustad bil och en med mera utrustning? Inte är det 150 tusen i alla fall om det var skillnaden ny.

-------
//Lövet
Andreas det är ingen som sagt att du får ingen 100% av nypriset. Det gäller givetvis lika för extrautrustningen som för bilen som helhet. Däremot tror jag de flesta håller med om att ex vis en bil med M-sport paket värderas betydligt högre än en bil utan och likaså med en hel del ytterligare utrustning, där avsaknaden ibland kan göra den nästintill omöjlig att sälja. Just på en BMW vidhåller jag att extrautrustningen ofta är A och O för att du skall få den såld till ett juste pris. Som jag skrev i mitt inlägg från början så skrev jag inlägget som nyare bilar, här menat BMW modeller. Dit räknar jag ej E60/61 som slutade tillverkas för fyra fem år sedan.

/Anders
da
129
davkar
MB W205 250D -16
Exempelvis M-sport, och annan populär utrustning, tar ju bilpriser hänsyn till. På en basutrustad e60 520d -08 ger det ett påslag om drygt 11' i värderingen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.